Види живопису. Земля навесні розквітла Мета: навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із живописом як видом образотворчого мистецтва; надавати знання про види живопису; продовжувати засвоювати правильну побудову композиції на аркуші паперу; закріплювати розуміння поняття «лінія»; ознайомлювати з технікою вітража; надавати початкові навички створення вітражної композиції, роботи в техніці імітації вітража; формувати вміння передавати настрій за допомогою ліній; продовжувати навчати роботі з ножицями; розвивальна: активізовувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння та навички учнів; розвивати охайність; виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості й уяву; виховувати любов до тварин. Обладнання: навчальні плакати, фотороботи, репродукції картин відомих майстрів і навчальні роботи з методичного фонду. Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, кольоровий цигарковий папір, клей ПВА або клейовий олівець, ножиці, пензлі для клею, серветки для витирання рук і пензлів. Тип: комбінований урок. Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу. Коментар Вітраж (одна з технік монументального живопису) — картина або візерунок, викладений із невеличких шматочків прозорого кольорового скла, з’єднаних між собою пайкою зі свинцю. Вітражі вставляють у прорізи вікон або дверей. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь Учитель проводить опитування з метою виявити знання учнів про види живопису. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя Картину можна створити в лініях або однією фарбою. Але найсильнішою і найяскравішою мовою образотворчого мистецтва є мова живопису — тому що це мова кольору, простору та фактури. Світ навколо нас сповнений фарб. Ми так звикли до цього колірного багатства, що часто навіть не помічаємо його. Але без кольору світ стане нудним. Для того щоб передати все розмаїття світу, в нас є чудовий помічник — живопис. Ви вже знаєте, що живописом художники називають картини, створені за допомогою фарб. Існують такі види живопису: монументально-декоративний (стінні розписи, плафони, панно), станковий (картини), декораційний (декорації для театру та кіно), декоративний (розпис предметів побуту). Живописом уважають також іконопис, мініатюру (ілюстрування рукописів, портрет), діораму та панораму. Залежно від того, які матеріали використовує художник, говорять про масляний живопис; живопис водяними фарбами по штукатурці — сирій (фреска) та сухій («а сек-ко»); темперний, клейовий, восковий живопис; емаль; живопис керамічними, силікатними, синтетичними фарбами; мозаїку; вітражі; акварелі; гуаші. Пастель і туш також часто слугують для виконання живописних робіт. Організація сприйняття творів мистецтва Пояснення вчителя (Учитель демонструє учням репродукції творів у різних видах живопису, на яких зображено квіти, не загострюючи уваги на техніці виконання.) Художники різних видів живопису так полюбляють зображувати квіти, що це вже, мабуть, можна вважати самостійним живописним жанром, мова якого складна, а символіка багатозначна. На картинах голландських художників XVII століття букет символізував людське життя. Біля вази зазвичай розташовували зламані квіти або квіти, що зів’яли, пелюстки, що обсипалися,— знаки тлінності. У центрі — недовговічні конвалії, фіалки, незабудки в оточенні троянд, анемон — символи скромності та чистоти. Вінчала композицію велика за розміром квітка — «вінець доброчесності». Квіти були традиційною темою також у китайському живописі. Особливо часто китайські художники змальовували квітучі сливи, орхідеї, бамбук і хризантему. Квіти сливи символізували чистоту помислів, пишні піони — багатство і розкіш, бамбук — непохитність і стійкість. Китайський художник Ці Байші так писав про живопис рослин: «Їхня природна краса повинна здаватися живою — немов квіти ось-ось заговорять. Тільки тоді будуть схвильовані серця людей». С. Босхарт «Квіти» (1620) Ці Байші «Хризантема» (1954) Для Вінсента ван Гога в живописі не існувало відмінностей між живою і неживою матерією. Художник бачив «у всій природі образ і душу». Він часто писав троянди й олеандри, маки й чортополох, гілки квітучих яблунь й мигдалевих дерев. Улюбленою квіткою Ван Гога був соняшник. На його картинах ці квіти, що немов увібрали світло гарячих променів сонця, здаються живими. Сповнені внутрішньої сили суцвіття та гнучкі стеблини рухаються й змінюються в нас на очах — зростають і набрякають, достигають і в’януть. Чудова картина Михайла Врубеля «Бузок» — один із найза-гадковіших творів художника. Здається, можна відчути запах розсипаних по полотну весняних квіток бузку. Коли знаменитий і вже не юний великий Пабло Пікассо познайомився з молодою художницею Франсуазою Жило, він був зачарований нею. Незабаром вони одружилися, і символом їхнього шлюбу стала картина «Жінка-квітка». Вірменський живописець М. Сар’ян написав близько 150 натюрмортів, на яких зображено квіти. Він писав квіти завжди: і в дні смутку, і в дні радості — і жодне з цих зображень не схоже на інші. Мабуть, саме тому квіти Сар’яна сприймаються як розмова художника з природою та як втілення впевненості в перемозі добра. Зображення троянди на картині іспанського сюрреаліста Саль-ватора Далі «Троянда медитуван-ня» немов утілення фантастичного сновидіння. У чудовій квітці, відірваній від землі, бачиться щось таємниче та магічне. (Під час уроку вчитель нагадує М. Врубель «Бузок» (1900) учням основні композиційні схеми В. ван Гог «Соняшники» (1888) та пропонує визначити, за якою композиційною схемою побудовано композицію того чи іншого художнього твору.) IV. Закріплення вивченого матеріалу Творче завдання Слово вчителя Виріжте з чорного паперу букет весняних квітів за зразком або згідно з власним задумом. Зображення натюрморту (вази, квітів та листя) виконайте з натури. Пояснення до творчого завдання п. Пікассо «Жінка-квітка» Спочатку зробіть ескіз. (1946) Перевірте, чи все вас влаштовує в композиції, а потім спростіть та декоративно обробіть форму предметів таким чином, щоб їх було зручно вирізати. Усі лінії мають бути чіткими й виразними. Отвори заклейте кольоровим цигарковим папером. Ваш вітраж може прикрасити вікно або абажур для лампи. Правила роботи і техніка безпеки • Робоче місце має бути упорядкованим (олівці, ножиці, папір точно на своєму місці). • Візерунок спочатку виконуємо олівцем, а потім вирізуємо ножицями. • Під час роботи не розмахуємо олівцями й ножицями. • Передаємо ножиці одне одному тільки кільцями вперед. • Після завершення роботи все сміття акуратно прибираємо. V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт олівцями й ножицями. С. Далі «Троянда медитування» (1957) Юлія Д. (9 років) «Натюрморт» Під керівництвом учителя учні аналізують виконані роботи анонімно. Щодо кожної роботи слід зазначити, що зроблено правильно, а в чому припущено помилок. Після цього за стилем роботи клас намагається визначити їхнього автора. Коментар Наприкінці уроку учні мають розуміти основні технологічні положення імітації вітража; вміти створювати спрощене зображення квітів; демонструвати навички роботи з ножицями. VІ. Домашнє завдання Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується зробити це вдома. | |
| |
Переглядів: 2280 | |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл... |
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві... |
Робота з папером. Писанка |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Всього коментарів: 0 | |