Тема: Екскурсія. Корисні копалини рідного краю. Способи добування й використання. Охорона корисних копалин Мета: продовжити знайомство дітей із корисними копалинами рідного краю, з їх використанням та родовищами; розвивати спостережливість дітей; виховувати економне і раціональне використання корисних копалин. Обладнання: олівці, блокноти. Рекомендації: екскурсію можна провести, якщо є змога, до піщаного кар'єру або до Харківського планетарію, де учні наочно ознайомляться з добуванням корисних копалин. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності Учитель повідомляє, що буде незвичайний урок — екскурсія. Він називає місце екскурсії, нагадує про правила поведінки на вулиці. У разі необхідності проводить бесіду про правила дорожнього руху. Для подальшої роботи клас можна поділити на групи. Слово вчителя з елементами бесіди. — Де беруть пісок, камінь, глину? — З чого виготовляють комбайни, трактори, літаки? — З чого будують шосейні дороги, житлові будинки, заводи? II. Сприйняття і засвоєння матеріалу 1. Слово вчителя. В Україні, як і в інших країнах світу, будують багато житлових будинків, заводів, фабрик. На все це потрібно багато піску, цементу, вапняку. Щоб виготовляти різноманітні машини, літаки, необхідні чавун, сталь, мідь, алюміній. Для опалення житлових будинків, для руху автомобілів і літаків потрібне паливо: нафта, кам'яне вугілля, природний газ. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно видобути із землі. Україна багата на різноманітні корисні копалини, причому запаси їх у нас досить великі. На території Харківської області немає кристалічних і вулканічних порід, тому тут відсутні кольорові метали і руди. Найбільш поширені будівельні матеріали осадового походження: піски, глини, крейда, вапняк, а також горючі корисні копалини. Територія Харківської області входить до складу газонафтоносних регіонів України. Поклади бурого та кам'яного вугілля на Харківщині є серед глинистих сланців і пісковиків. Із вугілля можна виготовити понад 60 корисних речей. Для добування викопного вугілля зазвичай роблять шахти, штольні і зрідка добувають на відкритих виробках. 2. Розповідь із використанням наочності (якщо екскурсія проводиться не на місці видобування корисних копалин). Розповідь про різні професії, пов'язані з видобуванням корисних копалин. 3. Тестування. Правильні чи хибні судження? — Кам’яне вугілля — це рідка корисна копалина. — Природний газ — це газоподібна корисна копалина. — На Харківщині видобувають кольорові метали і РУДИ. — Нафта — це рудна корисна копалина. — Пісок — це горюча корисна копалина. 4. Завдання учням. Скласти розповідь про екскурсію за планом. План 1) Місце проведення екскурсії. 2) На які групи поділяються корисні копалини? 3) Які з них є в Харківській області? 4) Назвіть родовища корисних копалин, які запам’ятали. 5) Зробіть малюнок об’єкта, який допоміг вам ознайомитися з видобуванням корисних копалин (або намалюй те, що тобі найбільше запам’яталось). 5. Робота з підручником. Дати відповіді на запитання. 6. Робота у групах. Розгадування кросворду «Корисні копалини». 1. ... вугілля. (Кам'яне) 2. Скупчення корисних копалин. (Родовище) 3. З неї виробляють цемент, використовують у будівництві. (Крейда) 4. Який газ збирається у повітрі від спалювання нафти, вугілля, газу? (Вуглекислий) 5. Сипуча гірська порода. (Пісок) 6. Ця горюча рідина може бути брунатного, темно-брунатного, червоного, чорного, зеленуватого, жовтого кольорів, трапляється і безбарвна, як вода. (Нафта) 7. Гірська порода, яка застосовується у господарстві, викори стовується як харчова добавка або харчовий консервант. (Сіль) 8. Із піску виробляють. (Скло) 9. Риоффосит (Фосфорити) 10. Його різновиди: алебастр, селеніт, будівельний. (Гіпс) 11. Харківщина посідає перше місце в Україні за кількістю родовищ ... (Газу) 12. Бурий ... (Залізняк). 13. її застосовують у виробництві кераміки, фаянсу (Глина) 14. Для виробництва крейди використовується ... (Вапняк) 15. Висушені болота. (Торфовища) III. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Які корисні копалини видобувають на території Харківської області? — Які неметалеві корисні копалини видобувають на Харківщині? — Назвіть їхні родовища (вчитель показує на карті). IV. Домашнє завдання 1. Продовжити вести фенологічні спостереження. 2. Скласти розповідь про видобування корисних копалин від імені трьох оповідачів: науковця, геолога, промисловця (на вибір учнів). Зразок. І. Науковець. Розгляньте пісок і глину крізь лупу. Що ви побачили? Чи можна виліпити щось із піску? А з глини? Пісок складається з твердих піщинок різного розміру, які не зв’язані між собою. Тому пісок сипкий і добре пропускає воду. II. Г е о л о г. Пісок і глину можна побачити на поверхні землі, на урвистому березі річки, в яру. Вони входять до складу ґрунтів. Пісок — важливий будматеріал та сировина для виробництва скла; його добувають у Харківській області. III. Промисловець. Пісок і глину використовують на будівництві. З них виробляють посуд, цеглу. З глини роблять пластилін. Вона входить до складу деяких фарб. Із піску виготовляють скло і скляні вироби. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3726 | |
Мистецтво навколо нас. Урок-бесіда «Уявлювана подорож містом» |
Запитання до природи. Чим снідає їжачок? |
Весна. Рослини навесні. Охорона здоров'я навесні |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
Розкроювання тканини. Виготовлення серветки з бахромою |
Всього коментарів: 0 | |