Тема: Охорона природних багатств України Мета: ознайомити учнів із природними багатствами України, формувати поняття заповідник; навчати охороняти природу рідного краю; розвивати уявлення дітей про довкілля, розвивати пам’ять, мислення; виховувати любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи. Обладнання: ілюстрації, плакати, діафільм «Охорона природи», фізична карта України. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Робота з зошитом. Учень повідомляє про стан погоди. 2. Робота у групах. Учні розповідають про національний одяг, звичаї українців, історію становлення Української держави. II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя з елементами бесіди. Державо моя, Україно! Край, де калина росте без упину, А пісня все лине ота солов’їна. Лишайся ж такою, моя Україно! Ліси, ґрунти, озера, ріки, Моря, рослинний і тваринний світ — Усе це зараз і навіки Повинен бачити твій рід. Усяк малий, усяк той дід Повинен знати на весь вік: Якщо з природи щось черпати, То мусиш їй і спокій дати, А головне — про неї дбати, Знати, любити та охороняти. — Про що йдеться у вірші? — На що автор звертає нашу увагу? (Учитель повідомляє тему та мету уроку). III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя. Заповідники України Природа України щедра, багата і різноманітна. М’який помірний клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють сприятливі умови для зростання різноманітних рослин і життя різних видів тварин. Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництва, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — усе це призвело до значних змін у природі і вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни. За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилась кількість багатьох видів рослин, а деякі з них узагалі зникли. У зв’язку з цим у наш час особливого значення набуває охорона природи. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, унаслідок якої дуже забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилося на флорі і фауні нашої країни. З метою охорони і збереження зникаючих видів рослин і тварин ще 1948 року на Міжнародному симпозіумі охорони природи (МСП) було створено постійну комісію з питань охорони рослин і тварин, які зникають. А вже наступного року (1949) було створено Міжнародну Червону книгу, в як ій описано види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення. 2. Індивідуалізоване завдання. Учні, яким заздалегідь було дано завдання, читають повідомлення про рослини і тварин, занесених до Червоної книги України. Рослини, занесені до Червоної книги України 1980 року було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом. Дерева — береза Клокова, береза темна; кущі — бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі, зіновать біла, копичка периста, тавагла польська; трав'янисті рослини — анемона розлога, беладонна звичайна, відкатник татарниколистий, зозулині черевички справжні, ковила волосиста, ковила пірчаста, лілія лісова, лунарія оживаюча, любка дволиста, молочай волинський, росичка англійська, сон великий, сонцец-віт сивий, цибуля ведмежа, ясенець білий та ін. Тварини, занесені до Червоної книги України Комахи — шовкопряд березовий та кульбабовий, бражник дубовий, мертва голова та прозерпіна, аполлон, махаон та ін. Риби — стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибець звичайний, бабець. Плазуни — полоз лісовий, мідянка. Птахи — лелека чорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шуліка рудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балабан, скопа, пугач. Звірі — кутора мала, підковоніс малий, нічниця триколірна, широковух звичайний, сліпак подільський, перегузня, горностай, тхір степовий, видра річкова, борсук, кріт лісовий. Держава піклується про охорону природи. Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні рослини і тварини. Заповідники України Сьогодні в Україні налічується 13 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливські гос- подарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків тощо. Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. Найдавніший у країні державний заповідник — «Асканія-Нова» (Херсонська обл., 1921 рік). Наймолодший заповідник — «Медобори», створений у 1990 році. Він знаходиться у Тернопільській області (це переважно урочища Кременецьких гір та гори Медобори). Заповідник багатий на тваринний світ та археологічні пам’ятки. Крім того, ще є такі заповідники: «Дунайські плавні» (Одеська обл.); «Карадазький ДЗ» (схід Південного берега Криму); «Мис Мартьян» (Крим, біля м. Ялта); «Поліський ДЗ» (Житомирська обл.). 3. Робота з підручником. Читання й опрацювання статті, відповіді на запитання. 4. Завдання учням. Розповіді 2-3 учнів про особисту охорону природи. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Що сталося б, якби природу не охороняли? — Назвіть відомі вам заповідники України. — Яких тварин занесено до Червоної книги України? — Які рослини занесено до Червоної книги України? V. Домашнє завдання 1. Спостереження за погодою. 2. Опрацювання статті підручника. 3. Завдання для груп: а) розповідь про особисту охорону природи; б) реферат про один із заповідників України; в) скласти план до опрацьованої статті підручника. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2230 | |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ... |
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та... |
Дикі та свійські тварини |
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв... |
Всього коментарів: 0 | |