Урок 54 Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи. ХІД УРОКУ
I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння. Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита? III. Вивчення нового матеріалу 1 Робота над загадками • Золоте решето хатинок повне. • Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком — сімсот козаків. • Сімсот соколят на одній подушці сплять. • Стоїть дім, а в ньому — повно зерна. • Скільки чорних хаток, стільки білих пані-маток. • Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці — повно людей. • Стоїть дубок — на верху картузок, а в картузку — багато діток. • На сонечко я схожий і сонце я люблю. До нього повертаю голівоньку свою. • Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу. 2 Читання вірша Руслани Василькевич «Соняшник» На городі соняшник Соняшно зацвів — Розпрямив голівоньку, Рученьки розвів. Милувався сонечком, Дощик зустрічав І смачним насіннячком Діток пригощав. Посміхайся ж, друже наш, Нам через віконечко, Мила наша квіточка — Друге наше сонечко. 3 Розповідь учителя — Подивіться на малюнок. — Що на ньому зображено? — Соняшник — «квітка сонця». Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.) — Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок. Чому «пилок»? (Схожий на пил) Який пилок на смак? (Солодкий) — Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник — хороший медонос. Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, починає дозрівати чорне насіння — улюблені ласощі дорослих і дітей. Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, — соняшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки. (Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з соняшника) — Соняшник так називається, тому що він протягом дня повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає «під сонцем». Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері — на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко. Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім. Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незвичайною, великою, а всередині — з насінням і називалася соняшником. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був приємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отримання олії. — Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння. У гніздо вставив дерев'яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жолобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння. • Фізкультхвилинка Психогімнастика Звучить аудіозапис приємної музики. — Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки. — Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.) — Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тягнуться на носочках угору.) — Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сторони.) — Погляньте на сонечко — як воно встає, як сідає. (Діти обертаються ліворуч, потім — праворуч.) — Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають руками ліворуч, праворуч) IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Практична робота — Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка) — Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.) — Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію) — Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в'язка, тягуча.) — Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного! 2 Робота над загадками • Що виростає в полі і в печі? (Хліб) • Широке, а не море, • В теплу землю піду, Золото, а не гроші, Вгору колосом зійду, Сьогодні на землі, У ньому тоді таких, як я, А завтра на столі. (Поле пшениці) Буде цілая сім'я. (Зерно) Б'ють мене палицями, Мнуть мене каменями, Палять мене вогнем, Ріжуть мене ножем. А за те мене гублять, Що всі мене люблять. (Хліб) Народився із землі. Зарум'янивсь на вогні. І з'явився на столі До борщу тобі й мені. (Хліб) Є рослина в нас така, Що від неї кінь скака. (Овес) В чистім полі він росте: На високих ніжках, В зелених панчішках. Квіточки блакитні, Оченьки привітні. (Льон) Неприваблива, шишкувата, А як прийде на стіл вона, Скажуть весело хлоп'ята: — Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля) Зимою біле, весною чорне, Літом зелене, восени стрижене. (Поле) • Звуть мене всі довгунець за високий корінець. Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон) • Стою стрункий, високий, в зелених шатах я, І золотом убрана голівонька моя. На кожному городі ви бачите мене, І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник) • На вигляд біленький, на дотик гладенький, на смак солоденький. (Цукровий буряк) • Сіяли, вибирали, топили, сушили, колотили, рвали, крутили, чесали, ткали, на стіл клали. (Льон) V. Підсумок уроку — Чому соняшник називають «квіткою сонця»? — Що з нього готують? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 7589 | |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
Ліплення. композиція «Будиночок равлика» |
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип... |
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П... |
Екскурсія до краєзнавчого музею, шкільного «живого куточка», зоопарку (на виб... |
Всього коментарів: 0 | |