Запитання до природи. Звідки береться олія?

Урок 54

Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?

Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.

ХІД УРОКУ

 

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння.

Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита?

III. Вивчення нового матеріалу

1 Робота над загадками

• Золоте решето хатинок повне.

• Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком — сімсот козаків.

• Сімсот соколят на одній подушці сплять.

• Стоїть дім, а в ньому — повно зерна.

• Скільки чорних хаток, стільки білих пані-маток.

• Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці — повно людей.

• Стоїть дубок — на верху картузок, а в картузку — багато діток.

• На сонечко я схожий і сонце я люблю.

До нього повертаю голівоньку свою.

• Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу.

2 Читання вірша Руслани Василькевич «Соняшник»

На городі соняшник

Соняшно зацвів —

Розпрямив голівоньку,

Рученьки розвів.

Милувався сонечком,

Дощик зустрічав

І смачним насіннячком

Діток пригощав.

Посміхайся ж, друже наш,

Нам через віконечко,

Мила наша квіточка —

Друге наше сонечко.

3 Розповідь учителя

— Подивіться на малюнок.

— Що на ньому зображено?

— Соняшник — «квітка сонця». Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)

— Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок. Чому «пилок»? (Схожий на пил)

Який пилок на смак? (Солодкий)

— Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник — хороший медонос. Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику?

(Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, починає дозрівати чорне насіння — улюблені ласощі дорослих і дітей.

Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, — соняшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки.

(Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з соняшника)

— Соняшник так називається, тому що він протягом дня повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає «під сонцем».

Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері — на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко.

Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім.

Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незвичайною, великою, а всередині — з насінням і називалася соняшником. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був приємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отримання олії.

— Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння.

У гніздо вставив дерев'яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жолобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння.

• Фізкультхвилинка

Психогімнастика

Звучить аудіозапис приємної музики.

— Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки.

— Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.)

— Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тягнуться на носочках угору.)

— Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сторони.)

— Погляньте на сонечко — як воно встає, як сідає. (Діти обертаються ліворуч, потім — праворуч.)

— Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають руками ліворуч, праворуч)

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Практична робота

— Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)

— Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.)

— Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)

— Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в'язка, тягуча.)

— Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного!

2 Робота над загадками

• Що виростає в полі і в печі? (Хліб)

• Широке, а не море, • В теплу землю піду,

Золото, а не гроші, Вгору колосом зійду,

Сьогодні на землі, У ньому тоді таких, як я,

А завтра на столі. (Поле пшениці) Буде цілая сім'я. (Зерно)

Б'ють мене палицями,

Мнуть мене каменями,

Палять мене вогнем,

Ріжуть мене ножем.

А за те мене гублять,

Що всі мене люблять. (Хліб)

Народився із землі.

Зарум'янивсь на вогні.

І з'явився на столі

До борщу тобі й мені. (Хліб)

Є рослина в нас така,

Що від неї кінь скака. (Овес)

В чистім полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках.

Квіточки блакитні,

Оченьки привітні. (Льон)

Неприваблива, шишкувата,

А як прийде на стіл вона,

Скажуть весело хлоп'ята:

— Ну й розсипчаста, смачна!

(Картопля)

Зимою біле, весною чорне,

Літом зелене, восени стрижене. (Поле)

• Звуть мене всі довгунець за високий корінець.

Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон)

• Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,

І золотом убрана голівонька моя.

На кожному городі ви бачите мене,

І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)

• На вигляд біленький, на дотик гладенький, на смак солоденький. (Цукровий буряк)

• Сіяли, вибирали, топили, сушили, колотили, рвали, крутили, чесали, ткали, на стіл клали. (Льон)

V. Підсумок уроку

— Чому соняшник називають «квіткою сонця»?

— Що з нього готують?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 7516 | Рейтинг: 1.3/3
Дива природи. Редагування текстів
Українська народна казка «Дрізд і голуб». Прислів'я. Загадки. Підсумок із...
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Робота з природним матеріалом. Складання орнаменту у смужці
Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]