УРОК 99 Лічилки. Мирилки. Заклички. Тема. С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередниченко «Лічилки». А. Качан «Закличка», «Мирилка». Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба»Мета: розширити уявлення дітей про малі віршові форми, вчити виділяти в них головний зміст, розвивати навички правильного, виразного читання; виховувати інтерес до рідного слова. Обладнання: таблиця для «розчитування», картки з буквами і картки-блискавки зі словами, малюнки дітей і хмарки з дощем, запис музики танцю «Коломийки». Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Мовна розминка. Гра «Читай, думай, доповнюй». Співає, літає, годує, піклується, навчає — ... (пташка). Біжить, шумить, тече ... (річка). Виє, шумить, завиває, дме ... (вітер). Сходить, світить, гріє ... (сонце). Пише, запитує, навчає, перевіряє, пояснює, посміхається — ... (учитель). 2. Вправи з читання. «Розчитування» за таблицею «Впіймай м'яч». У ч и т е л ь . Давайте спробуємо упіймати цей м'яч. (У кишеньку, що посередині, учитель почергово вставляє буквосполучення). II. Мотивація навчальної діяльності Вправи на розширення кута зору. Бесіда. Читання гнізд споріднених слів. лічба заклик мир лічити закличка мирний лічилка закликати мирилка лічильний закличний миритися — Яка звукова частина спільна для кожної піраміди? — Прочитайте з кожної піраміди слова, що означають назви понять. — Сьогодні на уроці ми познайомимося з віршованими лічилками, мирилками, закличками, створеними для вас українськими поетами. III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота з текстом. Опрацювання вірша С. Жупанина «Грайте, грайте голосніше». 1) Виразне читання вірша вчителем. 2) Словникова робота. Читання «сходинок» слів, село маємо свята гарні грайте скрипки цимбали танцюймо гуцулята коломийку 3) Повторне читання вірша учнями мовчки. Бесіда. — Чому Петрик і Юрко пішли танцювати? — Який танець танцювали? — З яким настроєм треба читати цей вірш? Доведіть словами тексту. — Які речення треба читати із спонукальною інтонацією? 4) Приспівування вірша як пісеньки. Учні співають віршик під мелодію коломийки. 2. Ознайомлення з лічилками. 1) Бесіда. — Що означає слово лічилка? Це вірш чи проза? — Які за обсягом ці віршики? — Отже, лічилки — це невеликі за обсягом віршики (римовані) з лічбою. — Для чого складаються лічилки? Які лічилки ви знаєте? 2) Читання лічилок у підручнику. — Які вони за характером? — З якою інтонацією вони читаються? 3) Практичне використання лічилок. Діти розбиваються на групи (по 4 учні), розраховуються лічилками з підручника. 3. Фізку льтхвилинка. 4. Вправи з читання. Ознайомлення із «Закличкою» А. Качана. 1) Читання заклички вчителем. Бесіда. — До кого звернена закличка? — Коли її треба промовляти? 2) Читання заклички учнями «луною». 3) Читання заклички по парах. 5. Завдання учням. Опрацювання «Мирилки» А. Качана. 1) Бесіда. — Діти так люблять гратися! Але інколи буває, що під час гри виникає суперечка, а іноді і сварка. Але не треба ображатися один на одного, треба все пробачити і помиритися. І в цьому вам допоможуть мирилки. — Що собою являють мирилки? — Які мирилки ви знаєте? 2) Самостійне читання мирилки учнями. Бесіда. — Як ви розумієте вираз «не розлити нас водою»? — Як треба читати мирилку? (Доброзичливо, щиро, спокійно). 3) Читання мирилки хором. 4) Читання виразно мирилки в парах один одному. 6. Робота з текстом. Робота над віршем Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба». 1) Читання вірша вчителем. 2) Словникова робота. Вправи на миттєве сприймання слів. Слова на картках-блискавках: ловили, грались, ховався, кинувся, показав, знайшов, промочив, примостились, заховала. 3) Повторне читання вголос «ланцюжком». — З ким гралися діти? — Як діти гралися з дощиком? — Чи знайшов їх дощ? 4) Вибіркове читання. — Куди ховався дощ? Прочитайте. — Чи могли його спіймати діти? Чому? — Куди заховались діти? — Чи знайшов їх дощ? Доведіть словами вірша. 7. Вправи з читання. Вправи на розвиток техніки читання. 1) Гра «Знайди і прочитай...» Завдання: знайти і прочитати у вірші Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба» ті речення, в кінці яких не крапка; передати голосом правильну інтонацію. 2) Читання «Незнайком». IV. Підбиття підсумків уроку 1. Мовно-логічне завдання. На дошці прикріплено малюнки дітей і хмарки з дощем. Учитель ще раз показує слово на карткахблискавках. Учні визначають, кому належіть ця дія, і прикріплюють слово під відповідним малюнком. 2. Робота в зошитах (с. 70, 71). V. Домашнє завдання І група — вивчити лічилку напам'ять. II група — намалювати малюнок до вірша «Біля дуба». III група — скласти самостійно мирилку. | |
| |
Переглядів: 2841 | |
Властивості паперу. робота з папером |
Цінність життя і здоров'я людини. Повага до себе та інших людей. Особливо... |
О. Буцень «Чи е зима?». Загадки |
Твоя країна — Україна. Символи держави |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17 |
Всього коментарів: 0 | |