💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Н. Забіла «Древній Київ», М. Познанська «Зацвіли каштани»

УРОК 24

Над самим Дніпром, на горах, Київ виріс і розцвів.

Тема. Н. Забіла «Древній Київ», М. Познанська «Зацвіли каштани»

Мета: дати уявлення про столицю нашої країни — Київ, ознайомити з історією виникнення міста; розвивати навички виразного читання, працювати над введенням нових слів у мовлення учнів; виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.

Обладнання: фотоілюстрації Києва, малюнки поїзда, корабля, таблиця для гри «Літак», картки з буквами, малюнок старовинного Києва, книга «Повість минулих літ», портрет Нестора.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми помандруємо в одне старовинне місто України. А в яке — дізнаєтесь, коли ми до нього дістанемося.

Оскільки дорога далека, то їхати будемо різними видами транспорту.

Тож гаразд, часу не гаєм —

І в мандрівку вирушаєм.

2. Артикуляційна вправа з елементами бесіди.

Читання речення, відпрацювання питальної інтонації.

Що ке ть щи та Ба ків на

— Який це вид речення? Прочитайте так, щоб передати інтонацію.

— Дайте відповідь на це запитання.

3. Завдання учням.

1) Гра «Вгадай слово».

У ч и т е л ь . Щоб сісти у перший транспорт, ви повинні відгадати його назву. Послухайте речення і з перших букв кожного слова складіть назву транспорту:

Приємно Олегу їсти запашну диню. (Поїзд).

(Вчитель виставляє малюнок поїзда).

2) Фонетична зарядка.

— Як стукають колеса поїзда?

— Як їде поїзд?

— Як свистить паровоз?

— Як він випускає пару?

4. Перевірка домашнього завдання.

1) Бесіда.

— Поки ми сидимо у теплому і зручному купе поїзда, давайте поговоримо.

— Як називається наша країна? Якої ми національності?

— Що таке Батьківщина для вас? З чого починається Батьківщина?

2) Конкурс на кращого читця вірша А. Костецького «Батьківщина» (напам'ять).

5. Вправи з читання.

1) Вправа на розширення поля читання. (Учні з картками працюють у парах).

У ч и т е л ь . А ось і перша несподіванка. Перед нами — гори, які поїзд не може подолати. Потрібна ваша допомога. Тож прочитайте «гори» слів,

сво їх

тре тій

ДРУ гій

зве ться

го рі

бра ти

річ ка

зві рі

мі сто

на род

сес тра

нав коло

У ч и т е л ь. Гори подолали. На чому ж помандруємо далі? Пересідаємо у літак.

2) Гра «Літак».

Учитель виставляє таблицю на дошку. На таблиці угорі горизонтально розташовані літери, що позначають голосні звуки, а вертикально справа і зліва

— кишені, в які учитель вставляє приголосні. «Піднімаючись у небо», учні читають склади. (Учитель показує указкою ліворуч від букв, що позначають приголосні звуки, які розміщені вертикально, до букв, що позначають голосні звуки: пта, пто, пту...).

А О У И І Е

стр

зв

вн

пр

ДР

пт

сл

чк

У ч и т е л ь. Пролетіли достатньо. Пора вже і опуститись на землю. Опускаючись на аеродром, читаємо закриті склади. (Указка вчителя рухається від букв, що позначають голосні звуки, до букв, що позначають приголосні звуки, і розміщені в кишеньках праворуч: авн, овн, увн...).

3) Читання речення «на хвильках».

У ч и т е л ь. Ми — майже на місці. Але перед нами розкинулась велична і могутня річка, найбільша і головна в Україні. Що ж це за річка? (Дніпро.)

На чому її перепливемо? Прочитайте, що написано на нашому пароплаві.

Вив ми ле но кра чай ну рід го ю

— Для чого треба вивчати минуле, історію Батьківщини?

II. Опрацювання нового матеріалу

1. Відгадування загадки.

Уч и т е л ь . А ось і місто, до якого ми їхали (учитель відкриває дошку з фотоілюстраціями Києва). Відгадайте його назву:

Воно відоме в світі,

Каштани в ньому квітнуть.

Будинки тут високі,

Дніпро тече широкий.

Ворота золотії

Стоять, мов чародії.

Віддавна — це столиця,

Столиця-білолиця.

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається? (Київ).

В. Байкова

Що ви знаєте про Київ?

2. Вправа з читання.

Читання деформованого тексту.

ївКи — жеду ливеке і кравеси томіс. Він розташовайин ан ребезі праДні. лиВуці у єКиві раксиві. аН хни красуються дочуві дівбулі. роШикі ливуці садобжені редевами. А більнайиіе — кашнівта. рівЧаний ашн Шив!

3. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання Н. Забіли «Древній Київ».

1) Підготовча бесіда.

— Ось ми побачили, який Київ гарний. А чому його називають древнім?

Він існує давно. А значить, у нього є своя історія, славне минуле. Подивіться, як виглядав Київ у минулому (розгляд малюнка). Найдавніша спроба пояснити походження Києва — це літопис «Повість минулих літ». Цей літопис уперше переказує легенду про виникнення міста Києва.

Записав цю легенду чернець Києво-Печерського монастиря Нестор (показ літопису «Повість минулих літ» і портрета Нестора). Уявіть собі, як він у глибокій задумі годинами стояв над Дніпром, слухав розповіді оповідачів, а потім повертався в тісну кімнату монастиря і писав безсмертні рядки «Повісті минулих літ».

Переписала цю легенду поетеса і письменниця Наталія Забіла і назвала її «Древній Київ».

2) Читання оповідання вчителем. Бесіда.

— Про кого розповідається у цій легенді?

— Хто заснував місто Київ?

3) Словникова робота.

Легенда — це народне оповідання про якісь події чи життя людей з елементами казковості, фантастики.

У ч и т е л ь. Прочитайте слова за стрілками.

Чим ці слова цікаві? Поясніть, чому деякі слова пишуться з великої букви.

князь • князів П князював

рід • народ • родинами

Кий • Київ • київські

Щек • Щекавиця

Хорив • Хоривиця

4. Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця —

Не торкнутися нам денця!

Так ми довго, довго йшли,

Поки в Київ не прийшли.

5. Вправи з читання з елементами бесіди.

1) Повторне читання оповідання мовчки. Бесіда.

— Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті?

— Назвіть імена братів і їх сестри.

2) Вибіркове читання і аналіз змісту твору.

— Як називався давній народ, який оселився над Дніпром?

— Прочитайте, як жили поляни.

— Де жили три брати і їх сестра?

— Де поселився Щек? Прочитайте, як називалась друга гора.

— Де поселився Хорив?

— Прочитайте, що збудували брати. Як назвали місто?

— Доведіть, що Кий був славним, мужнім князем.

— Чи любив Кий своє місто? Доведіть це рядками тексту.

— Як називається річка, що впадає в Дніпро? Чому така назва?

— Чим схоже це оповідання на казку?

3) Переказування уривка твору.

У ч и т е л ь. Щоб не заблукати вулицями Києва, попрацюйте парами. Підготуйтеся до переказу: де жили брати, якою була ця місцевість. Кожен із пари готує свою частину.

III. Підбиття підсумків уроку

1. Розгадування кросворда.

У ч и т е л ь. Помалу підходить до закінчення наша мандрівка, вже час повертатися додому. Це ми зможемо зробити вмить, якщо всі разом прочитаємо вислів. А з'явиться він, коли правильно розгадаєте кросворд:

Київ — ... України.

1. Ким доводиться Либідь Кию, Щеку і Хориву? (Сестра).

2. Хто вперше записав легенду про створення Києва? (Нестор).

3. Як називався давній народ, який оселився над Дніпром? (Поляни).

4. Як звали сестру Кия? (Либідь)

5. Як звали першого брата? (Кий)

6. Як називалась друга гора? (Щекавиця)

7. Як називалась гора, на якій поселився Хорив? (Хоривиця).

У ч и т е л ь. Прочитайте мовчки слово, що вийшло по вертикалі. Прочитайте вираз вголос. Закрийте очі і повторіть цей вираз по пам'яті.

— Ось ми і вдома. Куди ж ми подорожували?

2. Робота у зошитах (с. 14, завдання 1, 2, 3, 4).

IV. Домашнє завдання

Слово вчителя.

На згадку про цю подорож у нас залишився вірш

М. Познанської «Зацвіли каштани», який ви вдома навчитесь виразно читати, передаючи голосом замилування красою міста.

А вам бажаю бути гідними послідовниками наших предків. Будьте працьовитими, чесними, розумними, сміливими, добрими людьми. Любіть землю, на якій ви народились і живете і на якій жили наші давні родичі. Адже вони були засновниками українського народу. А кожна людина повинна знати і пам'ятати, якого вона роду.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 6037 | Рейтинг: 0.0/0
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка»
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Твій друг — книга. Урок позакласного читання
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 14
Мистецтво навколо нас. Урок-бесіда «Уявлювана подорож містом»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]