Тема: Населення Землі Мета: дати дітям уявлення про населення Землі; вчити працювати з картами, у контурних картах; формувати навички роботи у групах, самостійно; розвивати пізнавальну активність, спостережливість, увагу, мовлення; виховувати товариські почуття, інтерес до вивчення географії, працелюбність. Обладнання: географічні карти, контурні карти, ілюстрації «Населення Землі», ребус. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Робота з зошитом. Повідомлення учня про стан погоди. 2. Робота у групах. Повідомлення учнів про тваринний світ материків та океанів. Павуки, комахи, скорпіони Усього існує близько 40 000 видів мух. Муха цеце, яка мешкає в Африці, переносить смертельні мікроби сонної хвороби. Великі австралійські мухи-хижаки живляться іншими мухами, висмоктуючи з них соки. Важко знайти місце в природі, де не жили б павуки. Вчені описали 35 тис. видів павуків. Майже всі павуки отруйні. Павук сцитодес, який мешкає в Шрі-Ланці, має «бойову слину», яка не тільки клейка, а й отруйна: доторкнувшись до мухи, вона її зв'язує і вбиває. Азіатські павуки-птахоїди вбивають здобич отруйним укусом. Вони полюють на комах, мишей і навіть на дрібних птахів. Скорпіони — рідня павуків. Скорпіон дюранги мешкає у Мексиці і вбиває людину за 1 годину. За останні 35 років від його укусу померло близько 1600 людей. Скорпіони ловлять комах передніми клешнями і вбивають її уколом хвостового жала. Існують мурахи, у яких є свої раби. Це мурахи Амазонки. Вони нападають на інших мурашок, щоб захопити рабів для виконання роботи. Ссавці Слони бувають африканські та азіатські. Це стадні тварини, хоча є такі слони-самітники, які мандрують самі-одні. Положення хобота та вух демонструє важливі відомості про настрій слона. Якщо хобот висить вільно, а вуха ритмічно поплескують, це означає, що слон відпочиває. Широко розкриті вушні раковини і піднятий хобот, що супроводжуються різкими звуками, свідчать про те, що він збуджений. Швидке плескання вухами — приманювання слоненят. Тупайї — мавпи, які мешкають в Індії, Індонезії, на Філіппінах. На горлі вони мають пахучі залози. Обходячи дозором своє володіння, тупай притискує горло тут і там до гілля, треться об каміння та інші предмети. Якщо почує запах незнайомого родича, то здіймає шалений галас і шум. У джунглях Амазонки й Оріноко живе мавпа, котра, як сови, провадить нічний спосіб життя: уночі «тероризує» сонних птахів, жаб, комах. її називають мирикинда, або дурукулі. Уночі мирикинди наповнюють джунглі різноголосими концертами. У них чується і собачий гавкіт, і котяче нявкання, і рев ягуара, а іноді тихий, мелодійний щебет. Яка найвища тварина на Землі? Жираф. Язик жирафа завдовжки близько 46 см. Захищається від небезпеки різними способами: передусім забарвлення шкіри робить тварину майже невидимою; у жирафа гострий слух і зір; він може бігти галопом зі швидкістю понад 50 км/год і перегнати найшвидшого коня. У Південній Америці мешкають лінивці. Ці тварини сплять по 18 годин на добу на деревах. Іноді вони сповзають на землю, відшукують річку або озеро, не вагаючись, пірнають туди і легко плавають. У лінивця слабкі розумові здібності, тому що мозок дуже малий. Птахи У Центральній та Південній Америці живуть представники родини горобців — річники. Вони будують цікаві гнізда із землі та глини, додаючи трохи стеблин і гною. Спочатку річники качають «цеглини» вагою по 3-5 грамів, а потім на парканах, дахах будинків будують із них фундамент для майбутнього будинку, роблять круглі стіни, над ними — дах. На один такий будинок вагою 4-7 кг припадає від 1500 до 2500 «цеглин». У Африці мешкають птахи-миші. Лазять по стовбурах «по-мишачому» швидко і спритно. Який папуга найбільше говорить? Це жако. Понад сто слів і зворотів може запам’ятати жако. Живе в Африці. Чи всі птахи літають? В Африці живе страус, який має довгі сильні ноги, довгу шию, короткий хвіст. Він втратив уміння літати, проте бігти може із швидкістю 70 км/год, при цьому кроки-стрибки його завдовжки 3-4 м. Євразійська пташка-скелелаз збігає вгору і вниз по скелях, чіпляючись довгими і гострими кігтями, і використовує для підтримки хвіст. Вона розшукує комах у тріщинах скель. Риби Чи можуть риби літати? У водах Світового океану налічується близько 60 видів летючих риб. Перед польотом летюча риба розганяється, швидко працюючи хвостом. Грудні плавці при цьому притиснуті до боків. Вистрибнувши на поверхню, вона розпускає їх і продовжує бити по воді хвостом. Потім із швидкістю ЗО км/год риба піднімається над поверхнею води і летить вже із швидкістю 60 км за годину на висоті 1,5 м. Пролетіти вона може до 50 метрів. Існує цікава риба — лоцман. її розміри 30-50 см. Плавають лоцмани біля тіла акули. Часто пливуть близько акулячої пащі. Акули їх ніколи не чіпають і навіть дозволяють у разі небезпеки ховатися у їхній пащі. Чому це так? Лоцмани знищують усяких паразитів на тілі акули. Найбільша у світі риба — китова акула. 1949 року впіймали акулу зав довжки 12,65 м, вагою 15 т. Китова та гігантська акули — наймирніші. Карликова колюча акула — найменша з акул. її доросла особина має всього 15 см довжини. На Далекому Сході мешкає незвичайна риба — це чіпкий окунь 8-20 см завдовжки. Чіпкі окуні можуть вилазити на берег за допомогою рухливої луски, яка вкриває зябра. Вони чіпляються нею за землю. Такого окуня можна знайти навіть на дереві на висоті 1,5 м. Зябра цих риб так пристосувались, що можуть дихати певний час повітрям. Риба-вітрильник — це великий хижак. Обтічне тіло допомагає їй плавати швидше за інших, із швидкістю понад 100 км/год. II. Мотивація навчальної діяльності 1. Завдання учням. Відгадати ребус. (Українці) 2. Бесіда з елементами розповіді. — Як називають людей, що живуть в Україні? — Які національності, крім українців, мешкають у нашій країні? — Люди яких національностей мешкають на Землі? (Повідомлення теми і мети уроку). III. Опрацювання нового матеріалу 1. Робота у групах. Бесіда за картами. Учні повинні розглянути карти частин світу і назвати країни та їх основних мешканців. Завдання для груп: записати населення за частинами світу. 1 група: Північна і Південна Америки. 2 група: Африка, Австралія. 3 група: Азія. 4 група: Європа. 2. Проблемне питання. — Скільки народів існує у світі? 3. Слово вчителя. У світі існує багато різних народів. У кожного своя культура, релігія і звичаї. Люди поділяються на раси. У людей різних рас — різні обличчя і будова тіла. Можливо, це тому, щоб їм було легше жити, бо кожна частина світу має свій особливий клімат та природні умови. Чорна шкіра допомагає захистити людей від сонця у спекотних, сухих місцях. Люди, які мешкають в країнах із похмурою погодою, переважно мають бліду шкіру. Це допомагає їм отримати необхідні вітаміни від сонця. У людей, що завжди мешкають в умовах холоду й морозу, очі дещо звужені, бо таким чином повіки захищають їх від холоду. 4. Бесіда. — У яких країнах люди мають переважно темну шкіру? — Населення яких країн має світлу шкіру? — Що ви знаєте про особливості клімату цих країн? 5. Індивідуалізована робота. Робота з контурними картами. Вибрати частину світу і визначити країни. IV. Оцінювання і самооцінювання 1. Читання статей підручника за методикою О. Кушніра. 2. Самостійна робота в зошитах. V. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Із представниками яких національностей ви зустрічались? — Чи відрізняються ці люди від українців? Чим саме? (Спосіб мислення, звичаї, світогляд). VI. Домашнє завдання 1. Спостереження за погодою. 2. Опрацювання статей підручника. 3. Підготувати невеликі повідомлення про різні народи світу. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1939 | |
Колірний і тональний контраст як засіб виділення об’єкта зображення. Малюнок ... |
Дорога від дому до школи |
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В.... |
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т... |
Повітря. Рух повітря — вітер. Як дбати про чистоту повітря |
Всього коментарів: 0 | |