УРОК 27 Tема: Природні угруповання рідного краю. Ліс Мета: сформувати в дітей поняття природне угруповання; ознайомити із групами живих організмів, які там живуть; продовжувати знайомити із лісом, але вже як природним угрупованням; розвивати естетичні почуття, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісу. Обладнання: таблиці, малюнки із зображенням лісів та малюнки із зображенням рослин і тварин лісу, загадки, кросворди, твори українських письменників, схеми. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Повторення вивченого матеріалу Завдання було розподілене по групах. 1 група. Розповідає, які є ґрунти, і з’ясовує різницю між ними; дає визначення, що називають ґрунтом. 2 група. Обґрунтовує відповідь на питання: «Як утворюється ґрунт? Яку роль в його утворенні відіграють рослини і тварини?» 3група. Розповісти про ґрунти своєї місцевості. Що роблять для підвищення родючості ґрунтів? Пояснити прислів’я: «Хто про землю дбає, вона тому повертає». III. Актуалізація опорних знань — Якщо уважно подивитися навколо себе, то можна помітити, що нас оточують живі організми, яких є безліч. Чомусь усі ці живі організми вчені поділили на п’ять «царств». Назвіть їх. (Ліси, луки, степи, водойми, болота) — Царства ці є дуже різними, але між ними існує тісний взаємозв’язок. (Навести приклади таких зв’язків.) — Складіть ланцюги живлення. (Два учні записують на дошці, інші складають ланцюги живлення за допомогою картинок, сидячи за партами.) Наприклад: • жолуді — кабан — вовк; • сонце — дощ — трава — заєць — лисиця. (Пояснити кожну ланку у ланцюгах живлення.) — У природі живі організми розподіляються не випадково. Вони селяться там, де є необхідні умови для їхнього життя, і утворюють певні, порівняно сталі комплекси — угруповання. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку — «Природні угруповання рідного краю». IV. Фізкультхвилинка У. сприймання та усвідомлення навчального матеріалу 1. Розповідь учителя з елементами бесіди. — Природні угруповання — це група взаємопов’язаних між собою живих організмів, які тривалий час живуть на певній ділянці місцевості з однорідними умовами життя. Основні типи угруповань, або, як ми говорили, п’ять «царств», такі: 1) ліси; 2) луки; 3) степи; 4) болота; 5) прісні водойми. Поділ природних угруповань визначають умови довкілля, тобто температура, освітленість, вологість, тип ґрунту. У кожному угрупованні переважають ті живі організми, які найкраще пристосовані до місцевих умов. У природному угрупованні всі живі організми поділяють на три групи: 1) організми-виробники; 2) організми-споживачі; 3) організми-перетворювачі. Організмами-виробниками є рослини, бо тільки вони здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для живих організмів. Скажіть мені, що є головним джерелом енергії для всіх живих організмів нашої планети? (Сонце) — Так ось, використовуючи сонячну енергію, зелені рослини утворюють із речовин неживої природи поживні речовини для живих організмів. Вбираючи з повітря вуглекислий газ і воду, рослини виробляють цукор, крохмаль, білки і жири. Частинку цих речовин і сонячної енергії рослини використовують для свого росту, а частину відкладають у різних органах. Пам’ятаймо! Рослини виділяють кисень, яким дихають усі живі організми. Організмами-споживачами в природному угрупованні є тварини. Рослиноїдні тварини живляться рослинами, а хижі — рослиноїдними твари -нами. Отже, що використовують для підтримання життя тварин? (Поживні речовини, що утворені рослинами і накопичену в них сонячну енергію.) — Чим дихають тварини? (Киснем, а виділяють вуглекислий газ.) — Усі живі організми з часом старіють і відмирають. Цими відмерлими рослинами і тваринами живляться мікроорганізми (гриби та бактерії). Ось вони і становлять третю групу природного угруповання — організми-перетворювачі. Гриби та бактерії перетворюють залишки відмерлих живих організмів на перегній, а тоді — на мінеральні солі. Потім ці мінеральні солі разом із водою рослини всмоктують за допомогою коренів. Отже, у будь-якому природному угрупованні відбувається кругообіг речовин. Тому усі живі організми пов’язуються ланцюгами живлення. На початку уроку ви навели приклади ланцюгів живлення. Але потрібно пам’ятати, що природні угруповання є дуже складними! У них завжди є багато складно переплетених ланцюгів живлення. 2. Практична робота (у групах). — Перед тим, як кожна група отримає завдання, потрібно відгадати загадку, щоб дізнатися, над яким природним угрупованням ви будете працювати. Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс) — Чому ви так вважаєте? Читання учнем кожної групи вірша. Розминка. 1 група. Марія Познанська. Ліс. 2 група. Максим Рильський. Розмова з другом. 3 група. Марійка Підгірянка. Ліс. Завдання на картах отримує кожна група. 1) Скласти схему. Що таке ліс? Ліс — це: • друг повітря; • друг людини; • джерело здоров’я; • захисник здоров’я; • друг річок та їх жителів; • дім та їжа для птахів і звірів; • окраса землі. Загадати загадки про рослини і тварини. 2) Назвати правила поведінки у лісі. • Не розпалюйте багаття! • Не ламайте дерев і кущів! • Не рвіть квітів! • Не руйнуйте гнізд! • Не кричіть! • Не ламайте грибів, навіть неїстівних! • Не руйнуйте мурашників! • Не залишайте в лісі сміття! 3) Чому ліс потрібно охороняти? Слово про Червону книгу. Рослини і тварини Хмельниччини, що занесені до Червоної книги. Підсніжник білий, конвалія звичайна, латаття біле, зозулинець великий, дятел чорний, лелека чорний, лелека білий, лебідь-шипун, плиска жовта, бражник великий, соня садова, жаба очеретяна, жаба прутка, світлий тхір. VI. Бліцтурнір «Змагання найсильніших». VII. Фізкультхвилинка VIII. Осмислення учнями знань 1. Робота з підручником. 1) Опрацювання статті «Природні угруповання рідного краю». 2) Робота за малюнками та запитаннями (С. 153). 3) Назвати яруси, на які поділяють усю рослинність лісу. 2. Робота в зошитах із друкованою основою. IX. Цікаве про тварин. Цікаве про птахів 1) Олені і лосі перед негодою перекочовують. 2) Білі ведмеді перед похолоданням перестають купатися, а перед потеплінням лізуть у воду. 3) Якщо кріт робить високі купки — буде погана погода. 4) Найменшим птахом у світі є колібрі (вага — 3 г, розмір — 57 мм). 5) Переляканий страус може розвинути швидкість до 100 км/год. 6) Найважчим птахом в Україні є дрохва — 20 кг. 7) Найвищим птахом української фауни є сірий журавель, висота якого 120 см, маса 7 кг. Складання кросворду «Яруси лісу». За малюнком визначте назву рослини і розмістіть її у відповідний ярус. Наприклад: Я С Д Л X. Закріплення та систематизація знань Кожна група отримує картку із трьома завданнями, але обирає для відповіді лише одне. __________________Природне угруповання. Ліс_______________ 1. Дописати речення. П’ять природних угруповань — це... Організми-виробники, споживачі, перетворювачі — це. 2. Назвати ланцюги живлення природного угруповання — лісу. 3. Виписати із переліченого, що ліс дає природі, а що — людині: одяг Землі; збирач вод;, охоронець річок; захисник ґрунту; дім для тварин; постачальник деревини, ягід, горіхів, ліків. Ліс дає природі:______________________________________ Ліс дає людині:______________________________________ XI. Підсумок уроку — Що вам найбільше запам’яталося? — Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше? XII. Домашнє завдання Прочитати статтю «Природні угруповання рідного краю». Скласти ланцюги живлення та пам’ятку «Поведінка учня в природному оточенні». Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 7399 | |
Догляд за кімнатними рослинами |
Аплікація з кольорового паперу «святкова листівка» |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
Згинання і складання паперу. Виготовлення іграшок із паперу. Жабка |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |