УРОК 23 Tема: Рідний край на території України Мета: дати відомості про розташування місцевості, де проживають учні, на карті України, особливості її рельєфу; навчити дітей визначати сторони горизонту за місцевими ознаками; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідного краю. Обладнання: карта України; контурні карти; карти області, де проживають учні. ХІД УРОКУ I. Підсумок фенологічних спостережень II. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку Учитель Хай чужина комусь впадає в очі, Нехай про неї навіть мріє хтось. До переміни місць такі охочі Всі ті, кому в житті не повелось. Та що мені та слава галаслива Про всі дива за тридев’ять морів, Коли я досі і малого дива Землі своєї ще не зрозумів? (Є. Плужник) — Як ви зрозуміли слова відомого українського поета? — Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України; про те, які у нас є особливості погоди; які бувають корисні копалини; який рослинний та тваринний світ поширений у нашій місцевості; яка промисловість розвинута; як охороняється природа рідного краю. Тема сьогоднішнього уроку — «Рідний край на території України». III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу 1. Розповідь учителя. — Хмельниччина — край, в якому ви живете, навчаєтеся, а згодом працюватимете. Хмельниччина — одна із подільських областей, що відзначається мальовничими краєвидами, родючими землями, працьовитими людьми. За площею територія Хмельниччини становить 20,6 тис. км2, посідає 19 місце серед областей України. Протяжність області з півночі на південь 220 км, із заходу на схід — 120 км. Обласний центр — м. Хмельницький. Хмельниччина межує з Тернопільською, Рівненською, Вінницькою, Чернівецькою та Житомирською областями. Хмельницька область отримала таку назву 1954 року, а до того називалася Кам’янець-Подільською. Область має 20 районів, 1417 сіл. Найбільшими містами є: Хмельницький, Кам’янець-Подільський, Шепетівка, Славута, Нетішин. Хмельницька область є багатою на різноманітні корисні копалини: вапняки, пісок, торф, глину, крейду, граніт, каолін, гіпс. На території області протікають такі ріки, як: Дністер, Південний Буг, Збруч, Смотрич, Горинь і багато приток. Область розташована у лісостеповій зоні та в зоні мішаних лісів, і тому там різноманітний рослинний та тваринний світ. 2. Практична робота №1 (у парах). 1) Робота з фізичною картою України. Діти працюють за планом, що записаний на дошці. 1. Знайдіть на карті свою область. 2. Покажіть обласний центр. 3. Визначте, в якій частині України знаходиться область. 4. З якими областями межує? 5. Обчисліть відстань від обласного центру до Києва. 2) Усна розповідь про область, в якій живете. 3. Відповіді на запитання підручника (С. 144). — Які є форми земної поверхні? — Що таке горб? Яр? Балка? — Пригадайте будову горба. — Що таке гори? Якими бувають гори за висотою? — Які ви знаєте природні водойми? — Яку водойму називають озером? Болотом? Що таке море? — Назвіть частини річки. 4. Практична робота № 2 (у групах). 1 група. Підготувати усну розповідь про земну поверхню за картою і планом. 1) Розгляньте територію області на карті. 2) Визначте форми її поверхні. 3) Знайдіть усі водойми. 2 група. Підготувати усну розповідь про рослинний і тваринний світ області за планом. 1) Визначте на карті природних зон України, в якій із них розташована ваша область. 2) Назвіть особливості пір року на території області. 3) Подумайте, які тварини і рослини зустрічаються в області. 5. Розповіді дітей, доповнення відповідей один одного. Фізкультхвилинка 6. Продовження розповіді вчителя. — Спостережлива людина ніколи не заблукає серед полів і лісів,високих гір та боліт, якщо в неї є навички орієнтування. 1) Можна орієнтуватися за тінями від скель, каменів. Як ми вже встановили, тінь від предмета падає на північ. Отже, з північної сторони на скелях, каменях росте більше моху, оскільки там вона — тіньова, вологіша. 2) Південний бік дерев краще освітлюється сонцем, тому гілля і листя є густішими з південної сторони, а з північної на стовбурі росте мох. 3) Мурашники здебільшого бувають із південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше. 4) На південній стороні горбів, ярів сніг розтає швидше. — Ці ознаки ви повинні знати. А ще обов’язково пам’ятайте, що для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватися кількома ознаками одночасно. IV. Осмислення знань учнів Робота в зошитах із друкованою основою V. Узагальнення та систематизація знань учнів — В якій області ми живемо? — З якими областями межує наша область? — В якій частині України розташована наша область? — Які є природні водойми? — В якій природній зоні розташована наша область? — Які особливості мають пори року на території області? — За якими місцевими ознаками ви зможете орієнтуватися? VI. Домашнє завдання Підготувати розповідь про свою місцевість за планом у підручнику (С. 145). Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3060 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19 |
Тварини |
Елементарні уявлення про духовну складову здоров'я. Різні вияви краси пов... |
Лікарські рослини |
Птахи |
Всього коментарів: 0 | |