УРОК 79 Легкого хліба ніде нема. Тема. Російська народна казка «Лисичка»Мета: ознайомити учнів з європейською казкою про тварин, зокрема російською, її особливостями і формою, вчити аналізувати зміст, ділити казку на частини; розвивати навички виразного читання казки в особах, вміння висловлювати свою думку; виховувати такі моральні якості, як правдивість, чесність, спостережливість, обачність. Обладнання: кросворд «Лисичка», ілюстрації із зображенням лисички, політична карта світу. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Бесіда. — Які казки про тварин ви знаєте? — Хто є вашим улюбленим героєм казок про тварин? 2. Кросворд. 1. Хто співав пісеньку: «Я від баби та від діда втік, так і від тебе втечу»? (Колобок). 2. Хто вкрав півня, якого врятував кіт? (Лисичка). 3. Хто, з героїв казки роздавав кашу: усім дав, а одному не дав? (Сорока). 4. Хто жив у чудесному глибокому озері? (Риба). 5. На що обміняла лисиця качечку? (Гусочку). 6. Хто промовляє: «Відчиняйте, козенята, я несу вам молока»? (Вовк). 7. Хто сказав лисичці: «Піди-но, побігай! Нас, голубонько, не обдуриш»? (їжак). У ч и т е л ь . Уважно розгляньте кросворд і прочитайте це слово. Правильно, лисичка. Згадайте, як називав її народ? (Патрикіївна, лисиця-красуня, лисичка-кумонька). А що вам відомо про лисичку як тварину? Матеріал для вчителя Лисиця — дика тварина середнього розміру з видовженим тілом, стрункими, порівняно короткими кінцівками та довгим пухнастим хвостом. Довжина тіла до 90 см, хвоста 60 см. Мордочка вузька, загострена, вуха високі. Шерсть густа, жовтувато-оранжевого кольору. II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Зараз ми з вами розпочинаємо подорожувати казками європейських країн. На карті (вчитель демонструє карту світу) ви бачите ті країни, з казками яких ми будемо знайомитись, зокрема Росію, Чехію, Білорусь, Болгарію, Англію. Наша перша подорож сторінками російської казки. Матеріал для вчителя Площа Росії — 17.075.400 м2, населення 148.704.300 людей. У ч и т е л ь . На уроці ми побачимо, чим російська казка відрізняється від української, що нового повідомляє про знайому і улюблену героїню багатьох казок світу — лисичку. Ми будемо вчитися виразно читати казку і висловлювати свої думки про прочитане. III. Опрацювання нового матеріалу Робота з текстом. 1) Виразне читання казки вчителем. Перевірка сприймання. 2) Словникова робота. Не ворухнеться — тобто лежить, наче мертва; побідкатися — поскаржитися. 3) Повторне читання. 4) Бесіда за змістом казки. — Як лисиці вдалося ошукати діда? (Прикинулася мертвою). — Назвіть її дії словами з тексту. (Забігла, лягла, не ворухнеться, почала викидати). — Як це її характеризує? (Хитра, спритна, розумна, дотепна). — Чому дід залишився і без риби, і без коміра? (Був надто довірливий, необачний). — Виразно прочитайте виділене речення. Як ви розумієте його зміст? 5) Робота над композицією і особливостями російської казки. Бесіда. — Якими словами розпочинається казка? Як зазвичай розпочинаються українські казки? («Жили собі дід та баба...»). — Як називається початок казки? (Зачин). — Спробуйте словами переказати основну частину казки. — Як закінчується казка? Зачитайте цей абзац. Як він називається? (Кінцівка). — Отже, на скільки частин можна поділити казку? (Три частини: зачин, основну частину, кінцівку). — Подивіться уважно в текст і знайдіть повторення близьких за значенням слів. Скільки разів вони повторюються в казці? (Лягла на дорозі, лежить як мертва, не ворухнеться; такі слова повторюються три рази). — Як казкар називає головну героїню? (Лисичка). — Для чого, на вашу думку, вживається таке зменшено-пестливе слово? А як ще можна назвати лисичку, беручи до уваги її вчинок? — Доведіть, що події, зображені в казці, вигадані? Чи може таке статися в житті? 6) Читання казки учнями в особах. — Скільки дійових осіб у казці? — Чи всі дійові особи наділені мовою? (Ні, лисичка не має слів). — Від імені кого ведеться оповідь? (Від імені казкаря). Яка його роль у казці? (Повідомляє про те, що сталося на дорозі, коли дід віз рибку). — Як треба читати його слова? (Спокійно, виразно). — Хто з героїв казки ще має слова? (Дід, баба). — Як ви гадаєте, чи з однаковою інтонацією треба читати слова діда на початку казки і в кінці? (На початку дід веселий, він збирається половити рибку, а в кінці — сумний, бо втратив і рибку, і лисичку). — Як треба читати слова баби? (З подивом і розчаруванням, бо вона чекала і на рибку, і на комір). Спробуйте ці інтонації передати під час читання казки. IV. Узагальнення і систематизація знань Бесіда. — Хто вам подобається в казці? Чому? — Що засуджується в казці? (Хитрість і підступність, простота і довірливість). — Чого вона вчить? (Вчить бути обачним і розумним). — Якою зображена лисичка? — Що нового ви дізнались із російської казки? — Чи відрізняється за своєю побудовою російська казка від української? (Ні, також складається з трьох частин — зачину, основної частини, кінцівки, вживаються триразові повтори близьких за значенням слів, в основі казки — вигадані події)- — В чому ж її особливість? (Докладний опис деталей, властивих для побуту російського народу). — Якими рядками з тексту ви підписали б ілюстрацію в підручнику до казки. — Уявіть себе художником. Як би ви намалювали лисичку? V. Підбиття підсумків уроку Слово вчителя. Отже, ми з вами мали змогу ознайомитись з російською казкою, яка виявилась дуже близькою і за змістом, і за побудовою до української казки. На політичній карті позначимо пройдений пункт: поставимо фішку з зображенням лисички. VI. Домашнє завдання І група: читати казку; II група: переказувати казку «Лисичка» близько до тексту; III група: намалювати малюнок і підписати його словами з тексту. | |
| |
Переглядів: 7186 | |
Місця підвищеної небезпеки у школі |
Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми |
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр... |
Твоя квартира. Будь обережним |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
Всього коментарів: 0 | |