Урок 35 Тема. КомахиМета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Відгадайте загадки. • На капусті я вродився І капустою живився, На капусті я умер, Та ізнов ожив тепер. Тільки вже й не той я став, Що в капусті плазував: Не повзаю, а літаю, Бо прегарні крильця маю. (Метелик) • Восени в щілину забереться, А навесні прокинеться. (Муха) • Чорний, та не ворон, Рогатий, та не бик, Шість ніг — без копит. Летить — виє Сяде — землю риє. (Жук) • Навесні старий садок Вкрив барвистий килимок, І над вишнями в гіллі Загули, мов дзвін. (джмелі). — Що об'єднує слова-відгадки? (Комахи) — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах. III. Вивчення нового матеріалу 1 Робота за малюнками — Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник, бджола). — Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах — шість ніг.) — Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6) — Скільки частин тіла? (3 — голова, груди, черевце) — Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник) — Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла. Висновок. В усіх комах — 6 ніг. — Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце комах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний «скелет» комахи). 2 Розповідь учителя «Про різноманіття світу комах» Під час розповіді демонструють малюнки. — Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин. Найбільша комаха — метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа завдовжки понад 20 см, а найменша комаха — жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик! Найголовніший орган чуття комах — вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи — короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Вуса у жука-лускунчика схожі на пилку, а у метелика — на гребінку. Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх живлення. У метелика, який полюбляє нектар, — довгий хоботок. Комар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці. Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками. У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з'являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома іншими — знизу, під водою. У грудях комах зосереджені м'язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить, — це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю. Швидкість польоту більшості комах незначна. Бджола долає в середньому 10-20 км/год, джміль — 3-5 км/год, муха — 2 км/год. Зате ґедзі летять зі швидкістю до 40 км/год, а метелики бражники — близько 60 км/год. •• Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Класифікація тварин за групами — Згадайте казку про Муху Цокотуху. — Хто гостював у неї? — Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.) — Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук — це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (Дітям складно відповісти.) — У нього 2 частини тіла — головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися. Павуки — не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей — аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків — залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки — павутиння. На дошці складають схему. 2 Гра «Фантастична тварина» — На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг. Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене? 3 Гра «Упізнай комаху за ознаками» • Літає, бігає, стрибає, плаває. • Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить. • Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках. • Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе. • Жорстке, м'яке, гладке, мохнате. • Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням. • Живе в малій сім'ї. (Коник) — Чим цікавий коник? — Упізнайте тварин за описом. • Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук) • Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв'як) • Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь) • Моє тіло вкрите пушком. Мій звук — дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль) • Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли залишають крихти на обідньому столі. (Муха) — Назвіть тільки комах. 4 Це цікаво! • Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду. • Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду. • Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку. • Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду. Народна мудрість • Бджоли раді цвіту, а люди літу. • Тихий, як мурашка, а жалить, як оса. 5 Відгадай! • Хто мене вб'є, свою кров проллє. (Комар) • Не птиця, а з крилами. (Метелик) • Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар) • Взимку спить, Влітку бринить, Над садами літає, Солодку росу збирає. (Бджола) • Є у лісі хата, В ній кімнат багато. Тут живе отара Добрих санітарів. Ти цю хату не чіпай — Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи) • Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха) • Шість ніг без копит, Ходить, а не стукотить, Літає, а не птиця, Може догори ногами вчепиться. (Комаха) • У лісі біля пня біготня, метушня, Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки) • Лазить над нами догори ногами. Завжди мандрує, все покуштує. (Муха) Світ н еживої природи 153 6 Гра «Упіймай комаху» Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплесками долонь. Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак. 7 Гра «Хто зайвий?» Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, мурашка, метелик, жук і павук. — Яка з цих тварин зайва? Чому? V. Підсумок уроку — Яких тварин належать до комах? — Яких комах ви знаєте? — Які істотні ознаки комах? — Зі скількох частин складається тулуб комахи? — Назвіть ці частини. — Скільки ніг у комах? — Назвіть комах нашого краю. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 7502 | |
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси |
Хто як до зими готується. Побудова і записування речень, що передають зміст м... |
Сонце та його значення для життя на Землі |
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ-СВЯТА № 32. |
Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч? |
Всього коментарів: 0 | |