Тема: Займенники 2-ї особи однини і множини. (Вправи 52-57.) Мета: Продовжити формувати навички роздільного написання займенників з прийменниками. Вчити змінювати займенники 2-ї особи однини і множини за відмінками, спостерігати за зміною цих займенників. Розвивати мовне чуття. Обладнання: Плакати для гри (або запис на дошці), індивідуальні картки. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Робота з індивідуальними картками (3—4 учні). 2. Усмішка. — Послухайте усмішку, впізнайте займенник, назвіть його особу. Найголовніше Учитель. Скажи мені, Ковальчук, чого ще не було на світі сто років тому? Учень. Літаків, ракет, автомашин, супутників, телефонів, електрики .... Учитель. А ще чого? Учень. Мене 3. Перевірка домашнього завдання (вправа 51). — Що можете сказати про такі слова: нас, нам, нами, у нас? (Це відмінкові форми особового займенника ми.) — Як пишуться займенники з прийменниками? — Який займенник «вішав'' із вірша? (Я) III. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Вибірковий диктант-пісня. — Виписати займенники. Виростеш та, сину, вирушиш в дорогу. Виростуть з тобою приспані тривоги. (В. Симоненко) — Визначте особу виписаних займенників. (2-а особа однини.) — Отже, сьогодні ми вивчаємо займенники 2-ї особи однини і множини. IV. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Спостереження за відмінюванням займенників 2-ї особи однини і множини. (За вправою 52.) • Цікаво знати. За часів Київської Русі пошанного звертання на «Ви» ще не було. Підлеглий до свого володаря звертався на «ти», як і володар до підлеглого. Згодом займенник Ти став нормативним у звертанні до Бога. А займенник Ви в Україні набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших віком до старших та до незнайомих людей. Таке звертання засвідчує етичні норми нашого народу, шо вироблялися протягом віків. V В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на «ти». Лише одруження, тобто започаткування родини, робило можливим вживання форми «ви». А куми, охрестивши дитину, відразу звертались один до одного на «ти». V В англійській мові займенник thou (ти) вживається тільки в поетичній мові й у звертанні до Бога, а в усіх інших випадках вживається займенник you (ви). 2. Творча робота (за вправою 53). а) Читання і з'ясування значень незрозумілих висловлювань. б) Складіть два речення з висловлюваннями. 1 ряд — першої групи, 2 ряд — другої групи, 3 ряд — третьої групи. 3. Словничок. Гардероб. 1. Шафа для зберігання одягу. 2. Приміщення в установі, театрі тощо, де зберігається верхній одяг відвідувачів. 3. Увесь одяг однієї людини. — Складіть речення зі словом гардероб у всіх трьох значеннях і займенником ти (в різних відмінках). 4. Каліграфічна хвилинка. ти тебе тобі тобою Прислів'я. Не чіпай і пальцем нікого, тебе кулаком не зачеплять. Журавель у небі, а ти йому вже ціну встановлюєш. Як ш до людей, так люди до тебе. — Визначте особу, число і відмінок використаних у прислів'ях займенників. — Як пишуться займенники з прийменниками? Фізкультхвилинка. 5. Розв'язок зв'язного мовлення. (За вправою 54.) а) Читання тексту і з'ясування значень невідомих слів. б) Висловлення почуттів від прочитаного оповідання. в) Бесіда за змістом оповідання. — Чому, звертаючись до матері, Михайлик уживає займенник Ви? — Який висновок випливає з оповідання? Чи зробить такий висновок Михайлик? (Треба бути слухняним, щоб не хвилювати батьків і не наближати тим самим їхньої старості.) г) Розпізнавання у тексті всіх форм займенників 2-ї особи, ґ) Робота над словом. — Доберіть усно синоніми до виділених слів. Відповіла — відказала, відмовила, повіла (рідко); глянула — поглянула, подивилась, зиркнула, зирнула, глипнула (діалект). д) Відшукування у тексті числівників. (Три, чотири, одна.) 6. Письмовий переказ за даним початком. (За вправою 55.) 7. «Пошукай добре слово у своєму серці». (За вправою 56.) Найголовніше у цій вправі — дати всім бажаючим дітям можливість висловитись і похвалити їх за правильні відповіді і добре серце. V. Підсумок уроку. Гра-конкурс «Скажіть без затримки». На дошці записуються сполучення займенників з прийменниками Учням дається кілька хвилин на роздумування. Потім ведучий (вчитель) вказує учневі на одне із словосполучень і пропонує швидко скласти речення. За кожне правильно складене речення зараховується один бал. Словосполучення для гри. З неї, через них, через їх, для нього, для його, біля її, навколо нього, від нього, на їх, проти її, за неї, до їх, в його, за тебе, проти її, за неї, до їх, в його, за тебе, проти вас, після неї, після вас, перед тобою, серед вас, повз тебе, завдяки йому, завдяки вам, під його, за тобою, навколо тебе, навколо вас. VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 57 — можна оголосити конкурс на кращий твір в номінації «Мрії мого народу». | |
| |
Переглядів: 2820 | |
Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові ча... |
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький» |
Жива і нежива природа. Що належить до природи |
Олександр Олесь «Два хлопчики». М. Рильський «Річка». Підсумок із теми |
Робота з папером. Вітальна листівка до 8 Березня |
Всього коментарів: 0 | |