Тема: Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. (Вправи 236-240.) Мета: Вчити дітей утворювати і правильно вимовляти прикметникові форми з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати культуру мовлення; виховувати почуття гордості за героїчне минуле і славне сьогодення української держави. Обладнання: Портрети козацьких гетьманів, мовний матеріал, орфографічні словники. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Аналіз контрольної роботи. Учитель дає загальну оцінку учнівським роботам. Потім аналізує типові помилки і проводить роботу над ними. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Каліграфічна хвилинка. К к Кк ко за цьк ко го козак Ми роду козацького діти, Землі української цвіт. (Д. Комілевська) — Як ви розумієте слова вірша? — Що ви знаєте про наших славних предків—запорозьких козаків? — Знайдіть прикметники у рядках вірша і доберіть до них спільнокореневі іменники. 2. Оголошення теми і мети уроку. 3. Робота над текстом «Козацькі могили» (за вправою 236). а) Читання тексту і визначення його мети. б) Виписування з тексту прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- і позначення суфіксів. 4. Повторення правила про написання суфіксів -зьк-, -ськ-, -цьк-. а) Творення власних назв від прикметників (вправа 237). — Доберіть відповідні географічні назви до поданих прикметників за зразком. — Запишіть слова парами, позначаючи в прикметниках суфікси. (Запоріжжя, Воронеж, Кременчук, Волга, Кавказ, Чернівці, Полтава, Миколаїв, Париж, Прага.) б) Ознайомлення з теоретичним матеріалом, с. 119. IV. Тренувальні вправи. 1. Коментоване письмо. (Вправа 238.) а) Пояснення, від яких назв утворено подані прізвища людей. б) Списування слів і позначення суфіксів. в) Запис прізвищ, утворених від назв сіл, міст, місцевостей. (Виконання цього завдання бажано пов’язати з написанням відповідних прізвищ учнів класу, людей свого села, міста з відповідними місцевими назвами.) 2. Творча робота (за вправою 239). — Утворіть за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк- прикметники від поданих іменників. — Звертайтесь до орфографічного словника. — Допишіть назву свого міста (села) і утворіть від неї прикметник. За допомогою якого суфікса ви це зробили? 3. Самостійна робота. — Від іменників, що в дужках, утворіть прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Запишіть утворені словосполучення. (Тернопіль) область, (Україна) мова, (море) берег, (гори) річка, (Запоріжжя) електростанція, (чумак) шлях, (Бучач) район, (село) школа, (Київ) метро. — Розберіть за будовою слова морський, гірська. 4. Робота з деформованими реченнями. (За варіантами по три речення). — Складіть з окремих слів речення. — Запишіть речення, підкреслюючи в них прикметники. а) Чисту, я, мову, в солов'їнім, щебетанні, українську, чую. б) Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить. в) Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на. г) Туристи, дубом, під, зупинилися, на, велетенським, відпочинок. г) У, бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми. д) Розповів, про, вчитель, замок, Збаразький, учням. V. Підсумок уроку. 1. Відповіді на запитання. — Над якими прикметниками ми працювали на уроці? — Яка буква пишеться у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-? 2. Гра «Хто більше знає?» — Доберіть до кожного прикметника різні іменники. Наприклад: подільський (край, письменник, звичай). Українське..., хліборобський..., морське..., лікарські..., сусідська..., львівська..., кримський..., гірська..., козацька... VI. Домашнє завдання. С. 119, правило; вправа 240. | |
| |
Переглядів: 4977 | |
Значення повітря для живої природи |
М. Підгірянка «Загадка». О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...». Т. Коломіє... |
Карта України. Умовні позначення на карті (рівнини, гори, водойми) |
Знайомтесь — клавіатура |
Олександр Олесь «Два хлопчики». М. Рильський «Річка». Підсумок із теми |
Всього коментарів: 0 | |