Тема: Зв'язок прикметників з іменниками в реченні. Вправи на визначення роду й числа прикметників. (Вправи 208-217.) Мета: Розширити знання учнів про граматичний і смисловий зв'язок прикметників з іменниками; вчити розпізнавати рід і число прикметників; розвивати вміння будувати зв'язні розповіді на граматичні теми; виховувати любов до рідного краю. Обладнання: Книга В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці», прислів'я, мовний матеріал. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. 1. Вправа 201. — Прочитайте свої розповіді про дятла. — Яка розповідь вам сподобалась найбільше? Чому? 2. Вправа 204. — Прочитайте удосконалений текст. — Визначте відмінок іменників землею, землі. 3. Вправа 206. — Прочитайте текст із пропущеними словами. — Назвіть головні члени у першому реченні. III. Вибірковий диктант. — Випишіть прикметники у стовпчик. (Вчитель читає уривок повісті-казки «В Країні Місячних Зайчиків « із книги В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці», с. 136.) ...Сьогодні вранці Нуся була не в настрої. Бо наснився їй сон — дивний і тривожний... Буцімто стоїть вона вночі у страшному темному лісі. Поряд з нею маленький дідок, осяяний місячним сяйвом, що пробивається крізь віти. Дідок у червоному крислатому капелюсі, на ногах чоботи з високими халявами. І сорочка-вишиванка біла. І борода, й вуса сиві. Тому й видно його добре у темному лісі, хоч місячне сяйво осяває лише червоний капелюх... — До кожного прикметника доберіть іменник (можна використати іменники з казки або дібрати інші). IV. Вивчення нового матеріалу. 1. Каліграфічна хвилинка. Кк Дд Шш кр до шл жк ще Краще добра стежка, ніж поганий шлях. — Як ви розумієте зміст цього прислів'я? — Знайдіть у прислів'ї прикметники. З якими іменниками вони зв'язані? (Добра стежка, поганий шлях.) 2. Оголошення теми і мети уроку. — На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над прикметником, будемо вчитися визначати рід і число прикметників. 3. Робота з підручником. а) Вправа 208. — Про який цікавий народний обряд ви дізналися з тексту вправи? — Випишіть з тексту прикметники з іменниками і визначте їх число та рід (за зразком). Висновок. Рід і число прикметників можна визначити за іменником, пов'язаним з цим прикметником. б) Вправа 210. — Про що ви дізналися з тексту вірша? — Визначте його головну думку. (Рідна батьківська хата і рідне слово, що подарувала дитині мати, є найдорожчими в житті.) — Пригадайте інші твори українських поетів та письменників про Батьківщину, з якими ми ознайомились на уроках мови і читання. — Доберіть синоніми до слова отчий. (Батьківський, рідний.) — Знайдіть у тексті словосполучення іменників з прикметниками. Визначіть їх рід і число. V. Тренувальні вправи. 1. Спостереження за родовими закінченнями прикметників з основою на твердий і м'який приголосні. Папір (який?) білий. Хустинка (яка?) біла. Молоко (яке?) біле. Край (який?) рідний. Земля (яка?) рідна. Село (яке?) рідне. Костюм (який?) синій. Фарба (яка?) синя. Море (яке?) синє. День (який?) літній. Ніч (яка?) літня. Вбрання (яке?) літнє. Висновок. Усі прикметники залежно від кінцевого приголосного основи поділяються на дві групи—тверду і м'яку. (Учні співставляють родові закінчення прикметників твердої і м якої груп.) 2. Добір прикметників за поданими моделями (вправа 211). — Спробуйте визначити рід прикметників за їх закінченнями. — Запишіть прикметники, що відповідають поданим моделям. Фізкультхвилинка. 3. Робота з граматичною казкою. (Вправа 212.) — Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? Висновок. Прикметники можуть змінюватися за родами, числами і відмінками, а іменники за родами не змінюються. Кожен іменник, що вживається в однині, належить тільки до одного з родів — чоловічого, жіночого або середнього: пісня (ж.р.), мед (ч.р.), зерно (с.р.). 4. Робота із загадками. (Вправа 214.) а) Відгадування загадок. б) Визначення числа і роду прикметників. в) Самостійне складання загадок (робота в парах). 5. Самостійна робота. 1 варіант — вправа 213. — Випишіть сполучення іменників з прикметниками, підкресліть прикметники хвилястою лінією, а іменники — прямою. — Визначіть число і рід прикметників. II варіант — вправа 215. — Випишіть сполучення іменників з прикметниками, додаючи пропущені закінчення. — Доберіть і запишіть синоніми до слів суворий, сильний (виходячи із значення іменника, з яким зв'язаний прикметник). (Суворий, важкий; сильний, міцний). VI. Підсумок уроку. 1. Складання усної розповіді про прикметник за планом (вправа 216). (До кожного пункту плану розповіді наводити приклади). 2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника, с. 108. 3. Гра «Перетвори прикметник в іменник». Радий, тихий, сумний, хоробрий, добрий, зелений, залізний, пташиний. VII. Домашнє завдання (диференційовано). С. 105, вправа 209; с. 109, вправа 217. | |
| |
Переглядів: 3990 | |
Закріплення навичок роботи з мишею |
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою |
Інформація. Як людина сприймає інформацію |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Листяні та хвойні рослини |
Всього коментарів: 0 | |