💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 164-168.)

Тема: Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 164-168.)

Мета: Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників в давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до природи.

Обладнання: Орфографічні словники, схема-опора, мовний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Аналіз виконання вправи 163.

б) Взаємоопитування і рецензування відповідей.

2. Пояснювальний диктант.

Наші батьки

Мій тато — сталевар. Він варить сталь. Тато Світланки — тесляр. Він робить меблі. У Юлі тато - лікар. А Миколчин тато — токар.

— Випишіть іменники чоловічого роду на -р. Поставте їх в орудному відмінку.

— Перевірте себе за орфографічним словником.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватись. Знання цієї закономірності, додержання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінком однини іменників чоловічого роду.

2. Робота з підручником.

а) Організація спостережень за мовним матеріалом. (Вправа 164.)

— Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.

— Випишіть іменники чоловічого роду у давальному відмінку і позначте у них закінчення.

— Які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку? (Батькові — батьку, дідусеві — дідусю, родичеві — родичу, другові — другу, сусідові - сусіду.)

— В якому ще відмінку іменники можуть мати дві форми?

 б) Аналіз правила, с. 81.

— Чи обов'язково вивчати правило напам'ять?

— Чи не можна встановити закінчення давального і місцевого відмінків на основі знань з рідної мови?

— Що для цього треба зробити? (Треба дібрати іменники чоловічого роду з основою на твердий, м'який приголосний та на [й], поставивши їх у давальному і місцевому відмінках, виділити закінчення.)

Фізкультхвилинка.

IV. Тренувальні вправи.

1. Вправа 165.

а) Читання вірша і словесне малювання.

б) Пояснення закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини.

в) Добір синонімів до слова небокрай. (Обрій, небосхил.)

2. Каліграфічна хвилинка.

Сонце на обрії, ранок встає, браття, вставайте, сонце стрічайте: ранок встає.

(Олександр Олесь)

— Поділіть на склади для переносу слово обрій.

— Знайдіть у вірші іменник чоловічого роду в місцевому відмінку однини.

3. Вправа 166.

а) Порівняння сполучень іменників у двох колонках.

б) Визначення спільного та відмінного в двох записах.

в) Засвоєння правила про вживання паралельних форм іменників у мовленні.

4. Самостійна робота.

— Поставте іменники у давальному та місцевому відмінках.

— Виділіть закінчення.

— Перевірте себе, скориставшись алгоритмом.

Стіл, сторож, вчитель, Петро, Сергій Миколайович, лебідь, агроном, вокзал, директор, їжак, дядько Микола, комбайнер, край, луг.

5. Розвиток зв'язного мовлення. (Вправа 167.)

— Складіть і запишіть твір-розповідь на запропоновані підручником теми (за вибором).

V. Підсумок уроку.

1. Відповіді на запитання.

— Над чим ми працювали сьогодні на уроці?

— Яку особливість мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?

— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?

2. Гра „Будь уважним».

— Визначіть, які із сполучень іменників у формі давального відмінка відповідають вивченому правилу, а які — ні.

Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, дідусеві Михайлу.

VI. Домашнє завдання.

С. 81, 82, правила.

Вправа 168 (І варіант — перше завдання, II варіант — друге завдання).

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (13.08.2015)
Переглядів: 2445 | Рейтинг: 0.0/0
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач...
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр...
Хай буде сад. Складання і записування підписів під серією малюнків, що можут...
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]