УРОК 14 Є слова — просто диво. Тема. Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка»Мета: продовжити знайомити із мовними цікавинками, ознайомити із загадками, вчити виразно читати; розвивати зв'язне мовлення, уміння працювати в групі; виховувати почуття товариськості. Обладнання: складова таблиця, малюнки тварин і їжак, заєць, ведмідь, лисиця. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Артикуляційні вправи. 1) Гра «Впіймай на гачок». (Вправа на розвиток фонематичного слуху.) Кізка — кізка — кіска — кіска — кішка — кіска... Нозі — нозі — ножі — нозі — нозі... Лизати — лизати — лизати — лежати... Казка — казка — казка — каска... 2) «Чистомовка». Оз-оз-оз — вдарив сильний мороз Уж-уж-уж — вже немає калюж. Іс-іс-іс — пощипав за ніс. Ас-ас-ас — поздоровте нас. Оз-оз-оз — нас любить мороз. 2. Вправи з читання. 1) Читання пар складів (за — са...) із складової таблиці М. Зайцева (додаток 2). 2) Гра «Віднови слова». — Ой лишенько! — кричать б ... р ... к слова, _______(ібуряк), пропали літери у нас! * • • б ••• л Без них всіх бути ми не можем, (цибуля) Допомогти зуміє кожен. п ... к ... р Ви дуже добре поміркуйте, (пекар), І нас скоріше порятуйте! р •*• ••• С/См* (редиска) 3) Гра «Склади слова». Ванди (диван), слокрі (крісло), карлі (лікар), лтсі (стіл). II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Прочитайте вирази з дошки (відповідно до розділових знаків). Ася, молоко коло м'яса. А ниви — дивина? Чи є тут слова, що мають різні значення? Прочитайте речення ззаду наперед. Що вийшло? Сьогодні ми поговоримо про ще одну цікавинку нашої мови: слова і вирази, які можуть однаково читатись зліва направо і навпаки. III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди. Опрацювання «Загадки» Д. Білоуса. Читання вірша вчителем. — Що це за сім кольорів? Що вони утворюють? — Чи можуть бути слова різнокольоровими? Про це ми дізнаємось із віршика Олександра Олеся. 2. Робота з текстом. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Є слова, що білі-білі...» 1) Читання вірша вчителем. 2) Повторне читання учнями (мовчки). Бесіда. — Які слова білі-білі? — Подумайте і назвіть слова, які, на вашу думку, «білі-білі, як квітки конвалії». — А які слова «лагідні»? — Якого кольору слова ви знаєте? — Якого кольору слова: сонце, весна, небо, школа? — Уявіть, що ми потрапили з вами у королівство, де правлять сім братів-кольорів. Якими фарбами там були б написані слова: любов, мама, тато, смерть, доброта, осінь? Поясніть свою думку. — А які слова злі і недобрі? Які — теплі; смачні? 3) Розвиток техніки читання. Гра «Вовк і заєць». У грі беруть участь двоє дітей. Один виконуватиме роль «вовка», другий — «зайця» (можна одягнути маски). Заєць читає 1-й рядок і продовжує читати далі. Вовк починає читати тоді, коли Заєць прочитав 1-й рядок, і читає так, щоб наздогнати у читанні Зайця. Діти слідкують за ними. Якщо Вовк наздожене Зайця, то діти плескають у долоні. 3. Фізкультхвилинка. Хмара сонечко закрила, Слізки срібнії зронила. Ми ті слізки пошукаєм, У травиці позбираєм, Пострибаєм, як зайчата, Політаєм, як пташки, Щоб спочили голівки й ніжки. Всі спочили? От чудово! А тепер — до праці знову! 4. Слово вчителя з елементами бесіди. Наша мова не тільки багата, милозвучна, кольорова, але ще й дуже цікава, таїть в собі багато таємниць і несподіванок, які відкриваються уважним і спостережливим дітям. Далі на уроці ми познайомились із деякими з цих цікавинок. (Опрацювання вірша В. Плахотникова «Під парканом». Читання вірша вчителем.) — Хто ж був під парканом? — Що хотіли йому діти збудувати? 5. Словникова робота. з я ним робити зроблю цуценятко діти його живе нього буду Гриць У ч и т е л ь . Допоможемо дітям збудувати будку, але не звичайну, а із слів вірша. Як будується будиночок? Слова читаємо теж знизу вгору. Пояснення значень слів. 6. Вправи з читання. 1) Вправа на розвиток швидкості читання. Гра «Буксир» (у парах). 2) Гра «Пояснити слова». (Вчитель виставляє ще один «будиночок»). У ч и т е л ь . Я маю ще одну будку для цуценятка. Прочитайте слова з неї. Поясніть значення кожного з них. Складіть із ними речення. ніс мати сонце 7. Робота з текстом. 1) Опрацювання віршів І. Січовика. Учні звертають увагу на слова, що читаються однаково зліва направо і навпаки. 2) Словникова робота. Учні читають у кінці вірша пояснення слова кирик. 3) Читання вірша учнями (мовчки). Аналіз змісту. — Зверніть увагу на окличні речення. — Що ними хотів передати автор? — Поясніть вислів «є ще й інше на умі». — Може, ви зможете додати свої слова? 4) Виразне читання вірша. 8. Завдання учням. Ознайомлення із віршами-«раками». У ч и т е л ь. Із таких слів та виразів, які читаються однаково в обидві сторони, складено цілі вірші. Давайте познайомимося з одним із них. На ринок дід Кониран Сіно ніс, Курка біб, а крук Сир і рис. Кіт утік. В. Лучук 9. Фізкультхвилинка. На подвір'ї біля школи Петрик м'ячик кинув Олі (іімітація кидання м'яча). Одне одному кидали, Діти грались і співали. Раптом м'ячик швидко зник (руки в сторони, імітація). І ніхто знайти не зміг (зникнення м'яча). IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди. — Що ж таке загадка? Від якого слова вона походить? — Що означає слово «гадати»? — Доберіть близькі за значенням слова до слова «гадати». У загадках предмети не називаються прямо, про них мовиться у прихованій формі. Як це робиться? Часто задуманому предметові дається назва інших предметів, подібних до задуманого предмета, явища чи істоти. Загадки виникли дуже давно. У давні часи розгадування загадок навіть вважалося серйозним заняттям дорослих — способом перевірки мудрості. Давайте і ми займемося відгадуванням загадок. 2. Завдання учням. Читання і відгадування загадок. 3. Робота у групах. Учитель кожній групі дає малюнок тварин (зайчик, ІОіССіІС} ведмідь, лисиця). Учні групою складають загадку про те, що зображено на малюнку. Хай хтось із четвірки вступає і загадує її однокласникам. V. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Яка мовна цікавинка видалась найцікавішою? — Коли на уроці було найважче? Найлегше? VI. Домашнє завдання 1) Виразно читати загадку Д. Білоуса «Загадка». 2) Скласти свою загадку і загадати її дітям. 3) Намалювати власну ілюстрацію до одного з віршів. | |
| |
Переглядів: 4104 | |
П. Глазовий «Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші» |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 25 |
Школа ввічливості. Гостини |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Всього коментарів: 0 | |