Тема: Поняття про складне речення. (Вправи 91-95.) Мета: Ознайомити учнів із складним реченням. Вчити дітей розрізняти просте і складне речення, визначати головні члени в реченнях, що складаються з двох-трьох основ. Обладнання: Ілюстрації осінніх пейзажів, художні книги, які зараз читають учні. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 90, завд. 4.) — Прочитайте речення з однорідними підметами, присудками, другорядними членами (якщо такі є). III. Підготовка до вивчення нового матеріалу. 1. — Підготовку до вивчення нового матеріалу починаємо з останніх речень, які записали в попередній класній роботі. Прочитайте ці речення. Зійшло сонце. Туман розвіявся. Блиснула блискавка. Загримів грім. Настав травень. Зацвіли каштани. 2. У кожному реченні підкресліть граматичну основу. 3. «Словесна подорож до поняття складне речення». — Діти, скільки граматичних основ в кожному реченні? Запам'ятайте! Речення, в якому тільки одна граматична основа, називається простим. — А тепер з кожних двох простих речень складіть одне речення, запишіть, підкресліть головні члени речення. Зійшло сонце і туман розвіявся. Блиснула блискавка і загримів грім. Настав травень і зацвіли каштани. — Скільки граматичних основ в кожному із записаних речень? Запам'ятайте! Речення, в якому дві чи більше основ, є складним. IV. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Опрацювання правила про складне речення (підр., с. 45). 2. Тренувальний диктант (за матеріалами вправи 91). а) Слухання тексту і з'ясування значення невідомих слів. б) Запис диктанту (текст вправи 91). в) Завдання до тексту: — відшукати речення, в якому є дві граматичні основи; — прочитати речення з однорідними членами; — усно встановити зв'язок між словами у першому реченні. 3. Самостійна робота (за матеріалами вправи 92). 4. Самодиктант (за матеріалами вправи 93). а) Читання вірша Миколи Луківа і з'ясування значення невідомих слів. б) Заучування напам'ять другої строфи вірша. — Яким є речення другої строфи — простим чи складним? Доведіть свою думку. — Скільки простих речень містить у собі це складне речення? — Відшукайте у тексті вправи речення з однорідними членами. Визначте в них граматичну основу. в) Самодиктант другої строфи із наступною самоперевіркою. 5. Каліграфічна хвилинка. — Запишіть каліграфічно, які ви знаєте сполучники. І а але коли як де бо чи — Діти, є ще й інші сполучники, і вони часто трапляються в реченнях. (Коли, як, де, бо, чи тощо). — Розгорніть свою художню книжку і прочитайте речення з одним із цих сполучників. 6. Творча вправа (за матеріалами вправи 94). V. Підсумок уроку. — Як називається речення з одною граматичною основою? — Яке речення називаємо складним? — Що називається граматичною основою речення? — За допомогою чого пов'язуються слова в реченні? VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 95. | |
| |
Переглядів: 1548 | |
Аплікація з паперу «курчатко» |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Це цікаво знати |
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено? |
Свято, коли весело |
Всього коментарів: 0 | |