Тема: Збагачення мови новими словами. (Вправи 6-8.) Мета: Допомогти учням зрозуміти, що мова — це суспільне явище, яке має свій ріст і розвиток як і людське середовище, яке користується даною мовою. Виховувати любов і повагу до слова. Обладнання: Таблиця для запису словникових слів «Мовна галявина». ХІД УРОКУ I. Організація класу. II. Перевірка домашнього завдання (вправа5). — Зачитайте записані вислови про книгу. — Поясніть один із записаних висловів (той, що найбільше сподобався). — Як поєднані знання і книжка? — Назвіть послідовно звуки у словах знання і книжка. — Пригадайте, яке із понять ширше — «мова» чи «мовлення». Чому? III. Робота над вивченням нового матеріалу. — Сьогодні підручник нам ставить запитання (с. 5): як живе і розвивається наша мова? Отож, приступаємо до дослідження цього питання. 1. Слухання поезій Т. Шевченка (перевірка домашнього завдання). Завдання для слухання. — Чи зрозумілою є поезія, створена понад 100 років тому? — Чи є в поезії Шевченка такі слова, які в сучасній мові не вживаються? (кайдани, ярмо, розкуйте, до паю, не дуріте, учітесь, не цурайтеся тощо.) — Назвіть поезію Шевченка, яка найбільше подобається вам. Чому? 2. Робота за таблицею «Правильно вимовляй і пиши», с. 6. 3. Словничок. а) Вступне слово вчителя. — Діти, в українській мові є багато слів, правопис яких треба запам'ятати. Це словникові слова. У підручнику «Рідна мова» для 4 класу ми зустрінемо багато таких слів. Отож, починаймо збагачувати своє мовлення. На цьому великому аркуші ми будемо записувати всі словникові слова, які передбачені для вивчення у 4 класі. Але розміщуватимемо їх у колонки за частинами мови. Словничок Іменник Прикметник Дієслово Інші слова б) Проблемна ситуація. — Прочитайте три окремих слова в синіх рамочках (с. 6) і визначте, до якої частини мови належить кожне з них. (Щодня, щоденно, щогодини.) Поставте запитання, щоб визначити, до якої частини мови належить кожне слово. (Слова відповідають на питання Коли? Як часто?) — Діти, ми ще не вивчили частини мови, до якої належать ці слова. Отже, запишемо ці слова у четверту колонку таблиці «Словничок» (інші слова), але може хтось з вас запам'ятає, що слова щодня, щоденно, щогодини належать до частини мови, яка називається прислівник. Ми будемо вивчати його пізніше. — Як ви гадаєте, яка орфограма у кожному із цих слів? — Тепер ми візьмемося за виконання вправи 6. 4. Виконання вправи 6. а) Читання тексту вправи 6 самостійно і вголос. б) Усний переказ (стислий) — завдання 2. в) Коментоване письмо — завдання 3 4. Фізкультхвилинка. 5. Списування із граматичним завданням (за вправою 7). а) Повторення теоретичного матеріалу, необхідного для виконання вправи 7. — навчаючись у другому-третьому класах, ми вживали у мовленні такі поняття: корінь, префікс, суфікс, закінчення, основа слова. А тепер підберіть слово, яке складається тільки з одного кореня. (Сад, хліб, мир, сніг.) — Змініть слово сад так, щоб воно мало закінчення. (Сади.) А де тут основа слова? — Те саме слово змініть так, щоб у ньому був суфікс. (Садок, садочок.) — А де стоїть префікс у слові? (Перед коренем.) б) Читання тексту вправи самостійно. — Знайдіть і прочитайте у тексті виділені слова. Від яких слів вони утворені? — Як називається «трудівник», який утворив ці слова? (Суфікс.) — Яка ще частина основи служить для творення нових слів? в) Письмове виконання завдання 3 вправи 7. — Спишіть текст, у виділених словах позначте частини основи. 6. Гра-змагання «Хто більше». Клас ділиться на 3 команди (3ряди). Кожній команді пропонується підібрати якомога більше спільнокореневих слів до слова, записаного на дошці. Кожна команда отримує інше слово. Діти записують слова на дошці. Час проведення гри – 3 хв. Слова для гри: ліс дуб хліб IV. Домашнє завдання з інструктажем. (Вправа 8.) V. Підсумок уроку. | |
| |
Переглядів: 1413 | |
Робота з папером. Іграшки зі смужок. Котик |
Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний... |
Комбінована аплікація |
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край» |
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни... |
Всього коментарів: 0 | |