Тема: Прикметники — синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників Мета: поглибити знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників, розвивати вміння добирати та використовувати прикметники — синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники в переносному значенні, тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на питання; виховувати бажання працювати на користь суспільства. Обладнання: картки індивідуального опитування, словник синонімів та антонімів, індивідуальні орфографічні словнички. ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання 1. Робота із вправою 193 (3) 2. Картки індивідуального опитування Картка 1 Прочитай вірш. Випиши сполучення іменників з прикметниками, в дужках зазнач рід прикметників. Що таке Батьківщина? За віконцем калина, тиха казка матусі, дужі руки у тата, під тополями хата, під вербою криниця, в чистім полі пшениця, серед лугу лелека і діброва далека. (П. Бондарчук) Картка 2 Прочитай вірш. Випиши сполучення іменників з прикметниками, у дужках зазнач число прикметників. ВЕСНЯНІ КВІТИ Весна-чарівниця, неначе цариця, Наказ свій послала, щоб краса вставала. І проліски, і травка, й земна муравка, і кульбаба рясна, і фіалочка ясна. Всі квіточки весняні, веселі, кохані з-під листя виходять, голівки підводять од снігу зимового до сонця ясного. Ті квіти дрібнесенькі, мов діти малесенькі, розбіглись у гаю, я їх позбираю. В пучечок до купки — для мами-голубки! (О. Пчілка) Картка 3 Прочитай текст. Випиши з нього іменники з прикметниками, у дужках зазнач число, а в однині — і рід. Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивали за волинськими узорами діти О. Пчілки — Леся Українка та Ольга Кривнюк. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: хміль, лагідний хміль, лапатий хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок. II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання 1. Розповіді дітей про прикметник 2. Робота із словниковими словами Фанера Фартух — Чим схожі ці слова? Чим відрізняються? — Доберіть до кожного з них декілька прикметників, які їх характеризують. — Давайте пограємо у гру «Назви навпаки». Доберіть антоніми до прикметників, які ви дібрали, а ми вгадаємо, які прикметники ви дібрали. — А що таке антоніми? — А як називаються слова, близькі за значенням? Наведіть приклади. — Як ви думаєте, чому я вибрала саме ці два іменники? — Що необхідно запам’ятати у цих словах? Запишіть їх у свій словничок. III. Оголошення теми й мети уроку — Сьогодні будемо вчитися добирати та використовувати у мові прикметники — синоніми й антоніми. Також поговоримо про пряме й переносне значення прикметників. IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу 1. Диференційоване завдання Сильні учні — вправа 194; учні з недостатньою підготовкою — вправа 195. — У разі виникнення ускладнень користуйтесь словниками синонімів та антонімів. Перевірка — індивідуальне опитування. Завдання 185 (2) опрацювати усно колективно. 2. Творче завдання (за вправою 197) — Назвіть словосполучення, у яких прикметник гострий вжите в прямому значенні. — Поясніть вживання цього прикметника в інших словосполученнях. V. Закріплення та систематизація знань 1. Вибірковий диктант — Виберіть і запишіть синоніми до слова малий. Веселий, зелений, крихітний, черговий, високий, дрібний, холодний, шкільний, мізерний, невеликий. — Прочитайте записані синоніми. — Чому ви вважаєте їх синонімами? — Чи можна вважати слово високий антонімом? Чому? — Доберіть антоніми до слів малий та високий. — Що ви можете розповісти про роль синонімів у мовленні? 2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання 3. Робота в парах (за матеріалом вправи 196) VI. Підсумок уроку — Поясніть словосполучення шляхом добору синонімів: гарячий привіт — ... залізна воля — ... кам’яне серце — . — У якому значенні вжиті прикметники? — Доберіть антоніми до прикметників. — Яка роль синонімів і антонімів у мові? VII. Домашнє завдання Вправа 198, повторити словникові слові. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1928 | |
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення виробів із каштанів та ж... |
Українська народна казка «Рукавичка» |
А. Григорук «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим». М. Коцюбинський «Артист».... |
Ґрунт. Значення ґрунту. Як люди дбають про ґрунт |
Симетричне вирізування |
Всього коментарів: 0 | |