Тема: Гімн Дніпру-Славуті. М. Гоголь «Чудовий Дніпро». М. Познанська «Спасибі людям, що зростили ліс» Мета: розширювати словниковий запас; удосконалювати вміння виразно читати; розвивати уміння сприймати і складати розповідь за картиною, викликати в учнів захоплення красою опису величавої ріки. ХІД УРОКУ І. Вправа для вдосконалення читацьких навичок I. Розгадування загадки. З північних сторін я мандрую-випливаю, цілу Україну бачу-споглядаю, відвідую міста, що славні давниною, і Київ наш, осяяний красою. Як Запоріжжя і Херсон пройду, у Чорне море шлях я свій веду. (Дніпро) II. Підготовка до вивчення нового матеріалу - Який вірш про Дніпро ми вивчили раніше? («Реве та стогне Дніпр широкий...») Хто його автор? (Т. Г. Шевченко) Розкажіть його напам'ять. - Послухайте текст про Дніпро. Визначте, який він - науково-популярний чи художній. Дніпро - це найбільша річка України. Із загальної довжини 2201 км територією України тече 981 км. Це третя за довжиною і площею басейну ріка Європи. Крім того, Дніпро - найповноводніша ріка України. Верхня частина Дніпра тече Білорусією і Росією. Майже 90 річок є його притоками. Серед них - Десна, Прип'ять, Трубіж, Сула, Псел, Ворскла, Тетерів, Рось. Початок нашої ріки - на Валдайській височині, а впадає вона в Дніпровський лиман Чорного моря. Древні греки називали Дніпро Борисфеном. Давньогрецьке слово Бо-рисфен має дослівний переклад - «той, що тече з півночі». Старослов'янська назва Дніпра - Славутич. Вчені пов'язують її з назвою племені - слов'яни. III. Повідомлення теми та мети уроку - На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо уривок із повісті Миколи Гоголя «Страшна помста», який називається «Чудовий Дніпро». IV. Опрацювання твору М. Гоголя «Чудовий Дніпро» 1. Робота над заголовком. - Поміркуйте, яким може бути текст із такою назвою: науковим чи художнім? Доведіть свою думку. 2. Читання твору вчителем. - Послухайте текст і скажіть, чи правильними були ваші припущення. - Який це текст за метою висловлювання? (Опис) Що у ньому описується? 3. Словникова робота. лісчудовий в'ється шлях блакитнийплине образрозкішниймчить широчіньдзеркальнийзагуркотить Дніпроприбережнийворухнеться - Прочитайте кожну колонку «буксиром» із сусідом по парті. Що об'єднує кожну групу слів? - Прочитайте першу колонку, поставивши усі слова в родовому відмінку однини. - Зачитайте слова другу колонки, поставивши усі прикметники у форму жіночого роду. - Змініть особу дієслів на першу особу однини, підставивши займенник я. 4. Читання твору учнями (мовчки). - Яка погода зображена в описі? 5. Аналіз змісту твору. - Яким описаний Дніпро у тиху погоду? Як він поводиться погожої днини? Відшукайте відповідь у творі. - Хто любить дивитися у скляні води Дніпра? - Чому в середину Дніпра може дивитися лише сонце і блакитне небо? - Яким побачив Дніпро автор твору? Поміркуйте, з яким настроєм писав Микола Гоголь цей твір. - Які ще персонажі, крім Дніпра, з'явилися в описі? Яку характеристику дав їм автор? - Прочитайте виділене речення. - Які ознаки річки підкреслюють вжиті тут порівняння? - Як рослини ставляться до Дніпра? - Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні. Поясніть їх. 6. Вправи для розвитку швидкості читання. 1) Вибіркове читання. - Виберіть слова, які характеризують Дніпро за ознакою. (Чудовий, повні води, велична широчінь, увесь вилитий він із скла, блакитний дзеркальний шлях, без кінця в довжину, без міри в ширину, холод скляних вод, розкішний) - Які слова характеризують річку за дією? (Вільно і плавно мчить, ані ворухнеться, ані загуркотить, іде чи не йде, плине і в'ється) 2) Знайти і прочитати найдовше і найкоротше речення з тексту. 7. Мовно-логічне завдання. - Утворіть словосполучення, з'єднавши слова першої колонки (див. етап «Словникова робота») із прикметниками з другої колонки. - Які іменники не мають пари? Знайдіть у тексті відповідні прикметники. (Світлий образ, велична широчінь) 8. Виразне читання опису. - З якою інтонацією слід читати виділені речення? Знайдіть речення зі знаком оклику. - У реченні «Вони припали разом...» зверніть увагу на повторення слів з часткою не. З якою інтонацією їх слід читати? - Порівняйте уривок «Чудовий Дніпро» М. Гоголя з картиною А. Куїн-джі. За допомогою чого письменникові і художникові вдалося досягти чарівності опису Дніпра? - Яке почуття - спокою чи тривоги - викликає картина? V. Опрацювання вірша М. Познанської «Спасибі людям, що зростили ліс» 1. Виразне читання вірша вчителем. - Кому і за що дякує поетеса? 2. Словникова робота. Вправа для розширення поля читання. Робота у парі на картках. - Прочитайте пояснення слова клечання. 3. Повторне читання вірша учнями (мовчки). - Які почуття викликає у вас вірш? 4. Аналіз вірша. Вибіркове читання. - Прочитайте рядки, в яких автор пояснює, за що вдячний людям, які зростили ліс. - Що не знали б люди без лісу? - Що могло б трапитися із землею? Яку ще роль лісу описує поетеса? Які слова добирає поетеса, говорячи про ліс, дощі, берізки? - Які вирази в переносному значенні вжила авторка? Яке їхнє значення? Поміркуйте, чому вірш починається і закінчується однією й тією строфою. - Якою є головна думка вірша? 5. Різновиди читання. 1) Читання вірша «буксиром» у парі із сусідом по парті. 2) Гра «Хто швидше?» - Знайдіть у вірші прикметники, які поет використав для опису: берізок (білі, гнучкі), гілля (пишне), конвалії (найкраща, найніжніша), дощів (весняні, веселі), клечання (зелене). - Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконували: люди (зростили), берізки (стоять), конвалія (цвіте), земля (сохнула б), ліс (накличе), дощі (проллються), край (убрався). 3) Читання за методикою «Незнайко». Діти хвилинку готують якийсь рядочок вірша для гри, а тоді пропонують його товаришам. VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2824 | |
Брати наші менші. Робота з деформованими текстами |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т... |
Складання записки, адресованої батькам (друзям) |
Прикраси для ялинки. Підбір матеріалів для виготовлення прикрас з паперу. Пос... |
Всього коментарів: 0 | |