УРОК 6 Тема: Моя сім’я — моя колиска. Я і моя сім’я. Склад сім’ї. Значення сім’ї для людиниМета: ознайомити учнів із поняттям «сім’я», «члени сім’ї»; довести взаємозалежність між членами сім’ї, значення сім’ї для людини; сприяти розвитку мовлення учнів, вміння аналізувати запропоновані ситуації; виховувати любов і повагу до членів сім’ї. Обладнання: добірка ілюстрацій на тему сім’ї, фотографії родин, плакати із прислів’ями про сім’ю, магнітофон із записом пісень «Родина», «Тато зможе». ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів 1. Вступна бесіда учителя. (Звучить пісня «Родина» на сл. В. Крищенка, муз. О. Злотника) На дошці — слова: Слава родині, Слава дитині, Слава Богу святому, Щоб спала дитина у тихому домі... (З колискової) — Любі діти, можливо, ви чули ці слова, з якої вони пісні? А хто вам її співав? (Мама, бабуся) А хто ще вас ніжно любить, піклується про вас? Щодня ви приходите зі школи додому, де на вас з нетерпінням чекають мама, тато, бабуся, дідусь, брат або сестра. Скажіть, яким словом можна об’єднати усіх цих людей? — Отже, сім’я — це колиска кожної людини, і складається вона з батьків та дітей. Це дуже близькі люди, які люблять один одного, піклуються, допомагають один одному. Сім’я займає особливе місце в житті кожної людини. Тато і мама дають вам життя, доглядають вас, вчать, що добре, а що погано, привчають до праці, виховують, люблять вас. Вони хвилюються, коли у вас невдачі і радіють вашим успіхам. II. Мотивація навчальної діяльності — Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над вивченням понять: сім’я, склад сім’ї, рід, родина і все, що з нею пов’язане, дізнаємось, яке ж значення сім’ї для людини. Прислухавшись до того, як звучить слово сім’я, ми почуємо два слова сім і я. А що це означає? — А те, що діти схожі на своїх батьків. Всі ви різні і не схожі один на одного ні зовнішністю, ні характером. — А чим ще ви відрізняєтеся? Можливо, відповісти вам на це питання допоможе загадка. А відгадайте-но, що я таке? Всі хочуть, як народиться дитина, Щоб я було красиве і дзвінке, Бо носить все життя мене людина. (Ім’я) — Так, у кожного із вас є своє ім’я, прізвище та по батькові. Кожна людина повинна їх добре знати. — Давайте перевіримо, як ви знаєте своє ім’я, прізвище та по батькові. — Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням, а прізвище йому дає батько. Адже він — голова сім’ї, продовжувач роду. До імені дитини додається ім’я батька. (Якщо батька звуть Василем, то дочка буде Василівна, а син — Васильович.) — Діти, ви повинні знати імена своїх батьків, бабусь, дідусів, усіх рідних. Всі разом вони називаються родом. III. Сприймання та усвідомлення учнями навчального матеріалу — Необхідно знати усю свою родину. Ось вам приклад: У нашого Омелька Невелика сімейка: Тільки він та вона, Та старий. Та стара, Тільки Сидір та Нестірко, Та діток шестірко, Та батько, та мати, Та їхні три брати. — А тепер, діти, розкажіть про свою родину, сім’ю, починаючи зі слів «А у нас...» (Учні, які принесли фотографії, супроводжують свою розповідь їх демонстрацією.) — Ми з вами всі — український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Родина — це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, і школа, весь український народ. Родина до родини — народ. А щоб нашому українському народу не було переводу, необхідно берегти його, шанувати. Щоб роду не було переводу, він має жити багато літ. А рід з родом родичається, як у пісні співається: З роду в рід кладе життя мости, Без коріння саду цвісти... — Давайте, діти, спробуємо намалювати родину у вигляді дерева. (Практична робота біля дошки) — Спочатку намалюємо коріння — це батьки ваших дідусів і бабусь. Якщо в них були сестри і брати, то намалюємо ще й маленькі відростки. А тепер намалюємо стовбур — це дідусі і бабусі. Ваші батьки, їхні сестри і брати, а ваші рідні дяді і тьоті — це гілочки. А тепер намалюємо листя. — Як ви думаєте, кого ми зображуємо листям? — Так, правильно, це ви. Отже, ви намалювали Дерево роду або родинне дерево. Чим міцнішим росте дерево — тим більшим є рід, і у кожної гілочки або коріння є своє «ім’я». Якщо хтось із вас не знає імен членів своєї родини, то обов’язково розпитайте у своїх близьких і запам’ятайте їх. Необхідно берегти родовідне коріння, шанувати батька й матір, дідуся і бабусю, рідних і близьких. Бо ж ви — молоді зелені листочки на родинному дереві, і вам дбати про те, щоб це дерево не зів’яло, не засохло, а ставало дедалі сильнішим і міцнішим. IV. Фізкультхвилинка (під виконання пісні «Тато зможе») V. Усвідомлення знань, отриманих на уроці На плакатах записані прислів’я: • Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько. • Яке дерево, такі й квіти, які батьки, такі їх діти. • Яка сім’я, такий і я. — Як ви розумієте ці прислів’я? — Що їх об’єднує? (Усі вони про сім’ю, про родину.) — Які ми щасливі, що у нас є наші любі, дорогі батьки — тато і мама. Мама — то ніжність, ласка і тепло. Батько — впевненість, мужність, сміливість. Мати нас вчить співати, вишивати, а батько — поратися по господарству. Отже, одним словом сім’я — це слово, яке випромінює світло і тепло, породжує почуття опори й надії, це колиска нашого життя. Розкажіть, що ви знаєте про своїх тата й маму. У цьому вам допоможуть сімейні фотографії. (Виставка фотографій) — Хто ж такі родичі? (Родич — той, хто перебуває у спорідненні з ким-небудь.) — Якими словами можна звернутися до мами? Тата? (Мамо, мамонько, мамочко, матуся, матінко...; тато, татко, татусю, батьку, рідний...) — А тепер назвемо родичів. — Хто такий дядько? (Батьків або материн брат) — Хто така тітка? (Батькова або мамина сестра) — Діти, усі повинні знати свій рід, своїх родичів, берегти рід та шанувати. У кожній українській родині є свої сімейні реліквії (пояснити значення слова реліквія — річ, яку особливо шанують, зберігають, як пам’ять про минуле). — До родинних реліквій можна віднести старовинні речі сім’ї, фотографії рідних, що зберігалися в скрині або висіли на стінках в рамках. Вони розповідали про предків, де ті жили, чим займалися. Та й сама скриня, переходячи від бабусі до матері, від матері до онуків, ставала сімейною реліквією. Сімейною реліквією були рушники, сорочки, вишиванки, які передавалися у спадок. Запитайте у рідних, які сімейні реліквії зберігає ваша сім’я... Наступні сторінки історії свого роду продовжувати будете ви своїми ділами і вчинками. VI. Узагальнення і систематизація знань — Як ви розумієте слово родина? — Хто входить до родини? — Що ви знаєте про своїх бабусь і дідусів? — Яка улюблена пісня вашої матері? — Чим займається ваш тато? — Чому потрібно берегти родовідне дерево? — Отже, діти, ми з вами сьогодні багато хороших слів почули про ваші сім’ї, родини. Спробуємо перевірити, чи зрозуміли ви, що означає слово сім’я. Гра «Закінчи речення». «Сім’я — це...» (Вислови дітей про те, як вони уявляють собі щасливу сім’ю.) (Відповіді учнів за бажанням.) — Як ви звертаєтесь до своїх рідних? — Про що ви любите говорити з мамою, татом, бабусею, дідусем? — А хто з вас знає дні народження ваших рідних? — На які свята збирається уся ваша родина? — Діти, запам’ятайте, що у кожної щасливої родини є свій сімейний календар. Це свята, які збирають усю родину, це дні народження ваших батьків, родичів, новорічні свята, Різдво, Великдень тощо. Зараз проведемо гру «Найулюбленіші свята у моїй родині». (За допомогою карток із іменами учнів класу вчитель вибирає, хто розповідатиме про свою сім’ю.) VII. Підсумок уроку — Що ви дізналися нового, цікавого про свою сім’ю? — Чому необхідно знати свою родину, свій рід? — З кого може складатися родина? Назвіть її членів. — Розкажіть, зі скількох чоловік складається ваша родина? (Відповіді учнів.) — Дорогі діти! Підбиваючи підсумок уроку, я хочу, щоб ви запам’ятали ось такі слова народної мудрості, які коментує В. О. Сухомлинський: «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти. Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна зберегти дім, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей.» Тож намагайтеся бути слухняними і вихованими, турбуйтеся про своїх батьків і не задавайте їм прикрощів. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3717 | |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Запитання до природи. За що нам удячні хатні улюбленці (рослини, тварини)? |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
Свято здоров'я (урок проводять два вчителі) |
У світі чарівної казки. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |