Тема. Вибірковий переказ тексту «Кульбаба» Мета:ознайомити учнів з поняттям «вибірковий переказ», вчити переказувати вибірково;розвивати уміння добирати влучні слова, вибирати суттєве, зосереджувати увагу наосновному, удосконалювати навички чітко і повно відповідати на питання; виховуватибережливе ставлення до природи. Обладнання: ілюстрації із зображенням кульбаби та інших квітів, дитячі малюнки. Хід уроку 1. Організація класу Усміхнися всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов'язково день тобі веселим буде! 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Прочитайте зашифроване слово. 1. В житечку зеленім — Факели вогняні. Цілий день собі горять, З сонечком лягають спать.(Мак) 2. У матінки-квіточки лиш блакитні діточки. З жита виглядають, літечко вітають.(Волошки) 3. Одяглась у біле плаття, примостилась на лататті, задивилася у воду на свою діючу вроду.(Лілія) 4. Я квітка ніжна, як весна, На стеблі колючки маю. Все літо пишна й запашна, Я й осінь зустрічаю.(Троянда) 5. Насонечко ясхожий, Ісонцеялюблю, До сонцяповертаю Яголовусвою.(Соняшник) 6. Наче сонце, серединка, пелюстків біла хустинка. Знає бджілка і мурашка, звуть цю квіточку ...(Ромашка) 2.2. Відгадайте загадку Стала на поляні в жовтім сарафані. Підросте — всміхнеться, для вітрів вбереться В платтячко біленьке, пишне та легеньке. Хто вона?(Кульбаба) - Ми сьогодні будемо говорити про кульбабу. - Коли вона розквітає? - А хто ще знає загадки про цю квіточку? Квітень жовту фарбу взяв, моріжок розмалював, і з-під пензлика розквітли, наче сонце, диво-квіти. Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло. Потім стало білі-біле і за вітром полетіло. Білі кульки на стеблах Красуються в полі. Повіє легенький вітерець — Стебла стоять голі. 2.3. Цікаві відомості про квітку - А ви знаєте, чому ця квітка так називається? Чому кульбабку кульбабкою назвали? Навесні з густої травички виглянули маленькі жовтенькі сонечка. Ви, звичайно, здогадались, що це — кульбабки. А ви ніколи не задумувались, чому цю квіточку так назвали? Я вам зараз розповім. Ця квітка зазнає дивних перетворень. Жовтеньке сонечко перетворюється на маленьку білу кульку, яка нагадує бабусю з сивою голівкою. Перша частина назви цієї квітки — "куль" взята від слова кулька, а друга частинка — "бабка" походить від слова бабуся. Ось і вийшло — кульбабка. Яку цікаву назву отримала ця квітка! Вікторія Гаврилюк Кульбаба — це багаторічна трав'яниста рослина. Стебло у неї безлисте, світлого кольору, усередині порожнисте. Якщо його зірвати, то з нього витікає яскраво-білий гіркий сік. На його верхівці — одна велика жовта квітка у формі кошика. Вона яскрава, наче сонечко. У квіточки безліч пелюсточок, ніби промінчиків. Увечері вони згортаються, а вранці розкриваються. А листочки у неї розложисті, довгі, краї зубчасті, якісь казкові. Вони ростуть від самого кореня і ніби оберігають рослину від небезпеки. Кульбаба —лікарська рослина. Вона використовується у народній медицині та в косметиці. Коріння та листя кульбаби збуджують апетит, а сік сприяє зникненню веснянок. 2.4. Народні прикмети
3. Оголошення теми і мети уроку Сьогодні науроці ми ознайомимося з поняттям«вибірковий переказ», навчимося вибирати з тексту опис. 4. Слово вчителя Вибірковий переказ – це такий переказ, який передбачає передачу «своїми словами» вузької теми цілого тексту. Це може бути переказ окремого епізоду, сцени зустрічі двох героїв, опис природи. 5. Ознайомлення з текстом
Кульбабки Біля великих проїжджих шляхів, біля стежок, на широких зелених луках раннього літа цвітуть кульбабки. Кожна з них схожа на маленьке сонечко із золотими промінчиками. Сім'я кульбабки зібране в легку пухнасту кульку. Дмухнеш на кульку — і попливе, полетить у повітрі легке сім'я. Увесь день услід за сонцем кульбабки повертають свої голівки. Сонце сховалось. Кульбабки згорнули свої пелюстки. Усю ніч міцно стиснуті золоті кошики кульбабок. Сходить сонце. Квіти розкриваються. У літній сонячний день золотою здається лісова галявина. (ЗаСоколовим-Микитовим) 6. Змістовий аналіз тексту – Про яку рослину йдеться в тексті? – Де вона росте? – На що схожі квітки кульбабок? – Яке у них сім'я? – Як себе «поводять» кульбабки вдень? – Авночі? – Чому автор кілька разів використав у тексті прикметник золотий. – Чи доводилося вам бачити лісову галявину, усіяну кульбабками? – Яке враження вона справила на вас? – Чи знаєте ви інші рослини, що повертають свої квітки за сонцем? – Щоб відповісти на це запитання, спробуйте прочитати слова: няшсоник, дукалален, корійци (Соняшник, календула, цикорій) 7. Мовний аналіз тексту – Як можна по-іншому сказати:шлях – (дорога),галявина – (галява, поляна, прогалина), сім’я – (насіння, зерно). – До іменників кулька і день доберіть із тексту прикметники. (Легка, пухнаста; літній, сонячний). – Зверніть увагу на вимову та написання дієслів на –ться. (Розкриваються, здається) – До слів літній, лісова доберіть споріднені слова і знайдіть у нихкорені. (Літо, літечко; ліс, лісник) – Перевірте за орфографічним словником написання слів сходити, сховатися, згорнути. – Слова кульбабки, пелюстки, розкриваються поділіть на склади для переносу. – Доберіть близьке за значенням слово:золотий(промінчик) – (жовтий, жовтогарячий) – Доберіть протилежне за значенням слово:сходить (сонце) — (заходить). – Поясніть написання розділових знаків. – Якими словами можна замінити слово кульбаба?(Квітка, золоті кошики, вона) Фізкультхвилинка Раз! Два! Три! Чотири! П’ять! Час прийшов нам спочивать. Тож піднімем руки вгору, Ніби глянемо на зорі. А тепер всі руки в боки, Як зайчата - скоки, скоки! Десять! Дев’ять! Вісім! Сім! Час за парти нам усім. 8. Структурний аналіз тексту – Це текст-розповідь чи текст-опис? – Поділіть його на чотири частини. – У першій частині знайдіть речення, де кульбабки порівнюються із сонечком. – У другій частині виділіть головне й запишіть його одним реченням. 9. Колективне складання плану 1.Маленьке сонечко. 2. Легка пухнаста кулька. 3. Кульбабки вдень і вночі. 4. У літній сонячний день. 10. Повторне читання тексту вчителем 11. Усне вибіркове переказування тексту учнями – За планом повчимося складати вибірковий переказ. – Опишіть кульбабки, опустивши речення, у якому розповідається, де вони ростуть і коли цвітуть.(2 – 3 учні) 12. Запис переказу 13. Зачитування 2 – 3 переказів 14. Підсумок уроку – Що ви сьогодні робили на уроці? – Що означає переказати текст вибірково? – Що нового ви дізнались про кульбабку? – Як потрібно відноситися до рослин? | |
| |
Переглядів: 9172 | |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
Київ — столиця України |
Тварини рідного краю |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Всього коментарів: 0 | |