Детальний переказ тексту «Вірний друг»

Тема. Детальний переказ тексту «Вірний друг»

Мета:вдосконалювати навички учнів переказувати текст, послідовно, повновідтворюватизміст прочитаного; збагачувати мовлення учнів новими словами й образними висловами; розширити уявлення про небезпеку, що очікує на льоду, виховувати розуміння необхідності дотримуватись правил безпеки взимку; бажання бутисправжнім другом.

Обладнання: предметні малюнки і таблиці із зображенням безпечних та небезпечних ситуацій нальоду.

Хід уроку

1.Організація класу

Сьогодні в нас урок звичайний,

Та вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас повчальний,

За це подякуєм йому.

2. Актуалізація опорних знань

2.1. Зміни в природі

– Яка пора року настала?

– Які зміни в неживій природі відбулися з приходом зими?

– Які з цих ознак можуть загрожувати людині небезпекою?

         (Низька тем­пература,ожеледиця, лід на водоймах).

2.2. Відгадування загадок

В зимовий студений час

Люблять всі малята нас.

З гірки ми рушаєм в путь,

А на гірку нас везуть.(Санчата)

Крешуть лід, ріжуть лід,

залишають дивний слід.

А які швидкі вони!

Що це, діти? (Ковзани)

Ось вам ще одна загадка:

в мене друзі незрівнянні —

дві пластинки дерев'яні.

Хочу — з гірки полечу,

взимку в ліс на них помчу.

Неширокі і гнучкі,

друзі звуться як такі?(Лижі)

2.3. Бесіда

– Для чого ці речі потрібні?

Взимку, як тільки блисне сонечко, ми поспішаємо відпочити зі своїми друзями на ковзанах, санчатах, лижах. Доволі часто йдемо за місто, де бага­то снігу, стрімкі гірки, річка, закута в лід, та немає машин. Але відсутність транспорту не гарантує безпечного відпочинку. Небезпека чатує поруч. Це крижана вода, в яку можна потрапити, розважаючись на льоду.

Особливо небезпечний лід на водоймах пізно восени або ранньою вес­ною, на початку або в кінці зими та під час зимових відлиг. Ніколи не виходьте на лід річок, ставків, озер у цей час.

            На ковзанах можна кататися тільки на перевірених місцях, не виїжджати за площу катка. На лижах і санчатах не можна з'їжджати з крутих берегів на лід водойми. Біля берега крига може нещільно з'єднуватися з землею, під нею можуть бути тріщини й повітря.

– А з ким ви йдете гуляти?

– Кого можна назвати справжнім другом?

– Хто знає прислів’я про друзів?

Прислів’я:

Дорожи дружбою, з другом легше живеться.

Друг завжди тебе виручить у скрутну хвилину і допоможе.

Найбільша з наук — дружба.

Дружба дорожча за золото.

У дружби немає меж.

Сонце зігріває повітря, друг — душу.

Друзі — дзеркало один для одного.

За друзів віддай жит­тя.

І мудрій людині потрібен товариш, і мужній людині потрібна підтримка.

Хороший друг — міцніший від кам'яного муру.

– Пам'ятайте, щоз хорошим товаришем лег­ше в біді, веселіше в радощах. Будь завжди ввічливим з товари­шем, допомагай йому, завжди ділись з ним всім необхідним, виру­чай, коли це потрібно.

Загадка

І ввечері і зранку

Вартую я на ґанку.

І кусаю, і гарчу -

В дім чужих не пропущу. (Собака)

Собаки ніколи не зрадять своїх господарів. Вони насправді істинні друзі людини.

3.Оголошення теми і мети уроку

– Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, яку саме небезпеку таїть у собі лід. Ви напишете детальний переказ тексту «Вірний друг».

– Як ви вважаєте, про кого буде йти мова у цьому тексті?

4. Ознайомлення з текстом

Вірний друг

Зима. Сніжок запорошив річку, вкриту тонкою кригою. Сергійко з санчатами побіг до крутого берега. За ним побіг його вірний собака Дружок.

Сергійко сів у санки і вирішив з'їхати до річки. Але що це з Дружком? Він голосно загавкав і перепинив шлях хлопчикові. Сергійко відштовхнув його.

Тоді собака кинувся до річки. Під його вагою тріснула слабка крига. Дружок обережно відступив назад. Хлопчик зрозумів, яка небезпека його підстерігала.

Тонка крига не витримала би ваги людини. Ковзатися можна лише тоді, коли товщина криги досягне не менше десяти-дванадцяти сантиметрів.

5. Змістовий аналіз тексту

– Яка пора року настала?

– З чого це видно?

– Куди побіг Сергійко?

– Хто побіг за Сергійком?

– Куди хотів з'їхати хлопчик?

– Як повів себе Дружок?

– Як Дружок врятував Сергійка?

– Що зрозумів Сергійко?

– Коли можна кататися на льоду?

– Чого нас вчить це оповідання?

– Від чого нас застерігає?

– Чому така назва оповідання?

– Який інший заголовок можнадібрати до цього тексту?

6. Мовний аналіз тексту

– Якими словами можна замінити слово Дружок?

         (Пес, собака, він, друг)

– Якого роду слово собака?

         – Як по-іншому можна сказати: запорошив – (вкрив), крига – (лід), перепинив – (перекрив, перегородив, заступив), шлях – (дорога), відступив – (відійшов), підстерігала – (чекала).

– Які слова краще вжити: авторські чи свої?

– Дібрати протилежні за змістом слова: тонкий – (товстий), крутий – (похилий), голосно – (тихо), відштовхнути – (пригорнути), слабка (крига) – (міцна).

– Поясніть написання розділових знаків.

Записати на дошці слова: запорошив, з'їхати,перепинив,підстерігала.

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбоки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу – все гаразд.

7. Структурний аналіз тексту

– Скільки абзаців виділено в тексті?

– Як вони зв’язані між собою?

– Прочитайте зачин.

– Прочитайте кінцівку.

– Про що йдеться в основній частині?

8. Колективне складання плану

1. Зима.

2. Дружок перепинив дорогу хлопчику.

3.Собака кинувся до річки.

4. Крига.

9. Повторне читання тексту вчителем

10. Усне переказування тексту учнями (2 – 3 учні)

11. Запис переказу

12. Зачитування 2 – 3 переказів

13. Підсумок уроку

– Що ви взяли для себе з уроку?

– Чому нас вчить текст переказу?

– Хто такий справжній друг?

Додатковий матеріал

Ходять тільки по льоду.

По стежині, по дорозі

Бігти я у них не в змозі,

По снігу не йдуть, як слід:

До вподоби — тільки лід. (Ковзани)

Дві дощечки, дві сестри

Несуть мене із гори. (Лижі)

В зимову веселу пору

ми найкращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору,

а ми веземо їх з гори. (Сани)

Це потрібно знати.

Якщовам необхідно пройти по льоду, пам'ятайте, що кращий захисток від небезпеки – наперед її передбачити і обійти.

Отже, лід особливо небезпечний і ламкий:

біля стоку води, наприклад, з труби ферми чи заводу;

•біля кущів, очерету; там, де водорості вмерзли в лід;

•там, де великі кучугури — під снігом крига завжди тонша;

•там, де б'ють джерела або впадає струмок, загалом там, де вода більше рухається;

•там, де багато старих рибальських ополонок.

Перш ніж спуститися на лід водойми, намітьте правильний шлях через кригу. Найкраще — йти по чужих свіжих слідах, — дорога вже перевірена.

Якщо ще нікого не було, міцність льоду треба перевірити довгою пали­цею, стукаючи нею по місцю, де хочете йти. Якщо при ударі з'являється вода — лід непевний і треба негайно йти назад. До речі, перші кроки роби­ти ковзаючими, спиною назад.

Якщо лід переходити на лижах, кріплення треба відстібнути, а палиці тримати вільно, спустивши петлі з кисті рук. Рюкзак необхідно перевісити на одне плече, щоб у разі небезпеки швидко його скинути. Якщо йдете групою, то йти треба не поруч, а один за одним на відстані п'яти метрів від сусіда.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 6238 | Рейтинг: 4.0/1
Виконання шва «уперед голку». Оздоблення виробів ручним швом
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Охорона тварин
Дива природи. Редагування текстів
Колективне збирання моделей машин. Спільна поетапна робота з моделювання тран...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]