Урок № 8 Пізня осінь плаче дощами Письмовий переказ тексту за складеним планом Мета: удосконалювати навички переказувати текст; вчити складати план і переказувати за планом; розвивати навички усного і писемного мовлення, уміння бачити і відчувати красу природи; виховувати любов до природи рідного краю. Обладнання: ілюстрації з зображенням пізньої осені, робочий зошит. Хід уроку І. Організація класу. ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів. 1. Читання текстів учителем або підготовленими учнями. Осінь Прийшов вересень. Після душного літа, після серпневих теплих днів настала золота осінь. На освітлених сонцем лісових галявинах червоніють кетяги горобини. Чисте й прозоре повітря. Далеко чути звуки, гучно линуть голоси. По прозорому високому небі біжать та й біжать хмарки. Ясної тихої днини літає над землею, сідає на обличчя липуча павутина. (За І. Соколовим-Микитовим) Осінній господар Осінь... Хазяйнує Жовтень скрізь, де не глянь. Убрав золотом сади, ліси, парки і струшує додолу жовте листячко... Ну навіщо ж ти, Жовтню, розбираєш дерева? Залишив би їм це вбрання, воно ж таке гарне. (Ю. Старостенко) Дощ Сині-сині йдуть дощі, Сірі-сірі вже кущі. З листопадових дібров Сірий вовк до нас прийшов. Каже: «Де мені подітись, Що бояться мене діти, А я - добрий сірий вовк, Під дощем під синім змок». (Л. Силенко) Одного кольору земля і мокре небо, Просвітку поміж хмарами нема. Все сіре-сіре, ніби так і треба, Це пізня осінь, та ще не зима. Ще сон холодний не стулив повіки, Зітхає вітер в голому гіллі. Набрякли сумом потемнілі ріки, Сон горнеться до чорної землі. Ось-ось земля засне, і затвердіє, І спатиме так міцно до весни... А поки що осінній дощик сіє, Гіллям хитають голі ясені. 2. Бесіда. - Про яку пору року йдеться у текстах? Чи одна пора осені в них описана? - Які ознаки пізньої осені згадуються у вірші? III. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогодні на уроці ми будемо складати план тексту і писати переказ за цим планом. IV. Колективна підготовча робота. 1. Робота в зошиті (завдання 1). - Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Стоїть осінній похмурий день. Все здається сірим: земля, небо, дерева. Темні хмари клубочаться вгорі і проливаються на землю холодним дощем. Осінній вітер співає сумну пісню. Він зриває з мокрих почорнілих дерев останнє листя. Вся природа немов застигла у чеканні зими. - Поясніть орфограми у підкреслених словах. 2. Переказ прочитаного тексту (1 — 2 учні). V. Робота над переказом тексту «Осінь». 1. Читання переказу вчителем. Осінь Повіяв холодний вітер. Він позривав з дерев останні листочки. А вони такі красиві і різні. Є різьблені, трикутні, кругленькі, схожі на меч. їх кольори - жовті, червоні, багряно-золотаві - поступово тьмяніють на мокрій землі. Настає пізня осінь. Небо вкривається сірими хмарами. Зачастив дощ. Зітхає осінній вітер серед голих чорних гілок дерев. Скоро зимовий сон окутає землю. 2. Запис опорних слів у зошиті (завдання 2). Орієнтовні опорні слова: холодний, позривав, останні, різьблені, багряно-золотаві, тьмяніють, небо вкривається, осінній вітер, окутає. - Назвіть орфограми в опорних словах. 3. Складання плану. Вчитель записує на дошці, учні - в зошиті (завдання 3). - Який вітер повіяв? - Що він зробив? - Опишіть останні листочки, які позривав вітер. - Яка пора осені настає? - Опишіть небо. - Що робить осінній вітер? Орієнтовний план 1. Вітер зриває останнє листя. 2. Краса овтанніх листочків. 3. Осіннє небо. 4. Скоро зима. 4. Переказ тексту усно (2 — 3 учні). 5. Самостійна робота. Запис переказу. Фізкультхвилинка Вітер віє нам в лице, Захиталось деревце, Вітерець все -тихше, тихше, Деревце все вище, вище. Руки вгору, руки вниз, Крок вперед, і повернись! VI. Підсумок уроку. Слухання текстів. (2-3 учні читають тексти.) - Що вам сподобалось у текстах однокласників? - Чи правильно складені речення? - Чи логічно зв'язані речення між собою, чи не порушений порядок подій? - Які поради ви можете дати щодо удосконалення тексту? VII. Домашнє завдання. Підготуйте виразне читання вірша про осінь із хрестоматії для позакласного читання. | |
| |
Переглядів: 3913 | |
У колі рідної сім'ї. Урок позакласного читання |
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П... |
У царстві тварин |
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький» |
Розпорядок дня учнів і його вплив на здоров'я. Правильна організація роб... |
Всього коментарів: 0 | |