Способи збирання, кодування, подання, зберігання та поширення інформації. «Шифрувальник». Кодування і декодування інформації

Урок №5

Тема: Способи збирання, кодування, подання, зберігання та поширення інформації.

Практична робота  № 5.  «Шифрувальник». Кодування і декодування  інформації  за  допомогою пронумерованого за порядком алфавіту

Мета:

  • ознайомити учнів із різними способами передавання та отримування інформації;
  • розширити уявлення про інформаційну картину світу;
  • розвивати пам’ять і пізнавальні інтереси учнів;
  • виховувати цікавість до предмета.

Обладнання, програмне забезпечення: програма «Скарбниця знань», презентація «Урок5».

Вимоги до учнів: мати уявлення про поняття «інформація»; знати способи передавання й отримання інформації; уміти шифрувати і розшифровувати повідомлення за допомогою алфавіту, пронумерованого по порядку.

Хід уроку

  1. Організаційний момент (1 хв)
  2. Актуалізація опорних знань

1) Розминка (2 хв)

Незнайко задав складну задачу Знайкові: він написав на аркуші паперу число 86 і запропонував Знайці не виконуючи жодних записів, збільшити це число на 12 і показати відповідь. Знайко миттю здогадався, що треба зробити. А ви здогадалися? (перевернути аркуш)

2) Перевірка домашнього завдання (3 хв)

3) Повторення правил техніки безпеки (2 хв)

А тепер давайте перевіримо Незнайку правила техніки безпеки у нашому комп’ютерному класі. Послухайте, як поводився Незнайко на уроці, і скажіть, чи порушив він ці правила?

  • Щоб зайняти робочі місця за комп’ютером, Незнайко зі своїм товаришем «пробивали» собі дорогу, розштовхуючи усіх ліктями.
  • Незнайко, забігши в кабінет інформатики, увімкнув комп’ютер собі і сусіду, і, не знаючи, що вивчатимуть на уроці, почав підряд натискати всі клавіші.
  • Незнайко, виконуючи завдання за карткою, прикріпив її до екрана монітора.

Ви правильно виправили Незнайку. Він дійсно порушив правила поведінки в комп’ютерному класі. Дійсно, слід поводити себе тихо, не бавитися, не бігати; не можна розпочинати роботу за комп’ютером та торкатися незнайомих кнопок і клавіш без дозволу вчителя; сидіти треба на відстані не менше 50 см від екрана монітора і не чіпати його руками.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Оголошення теми і мети уроку (1 хв)

Гра «Розтлумач інформацію»

Учитель показує зображення інформації, поданою різними способами, а учні розповідають про її зміст

- Варіант відповіді: цей малюнок передає інформацію про дике плем’я і їх життя. Інформація передається за допомогою фотокартки.

- Варіант відповіді: на цьому малюнку зображена лічба на пальцях. Інформація передається за допомогою пальців руки.

- Варіант відповіді: цей малюнок передає інформацію про суму чисел 2 і 3. Інформація передається за допомогою чисел.

- Варіант відповіді: на цьому зображені – інформація про ім’я та по батькові вчителя інформатики. Інформація передається за допомогою літер.

Сьогодні ми з вами поговоримо про те, як можна передавати інформацію та яким способом її можна передати.

  1. Вивчення нового матеріалу (7 хв)

Одного разу Незнайко вирішив полетіти на Місяць.

  • А як ти будеш спілкуватись з лунатиками? – запитали друзі.
  • Якось поспілкуємось – відповів Незнайка.
  • Ні, ні, ні – заперечив Знайка. – Так не можна. Адже тобі потрібно хоча б привітатись з ними. Інакше лунатики подумають, що до них прилетів нечемний землянин.
  • Що ж робити? Я зовсім не знаю їхньої мови. – зажурився Незнайка – А як передають інформацію земляни?
  • Ось послухай. – почав Знайка – У давні часи люди передавали інформацію за допомогою наскальних малюнків, за допомогою зарубок на деревах, які вказували шлях. Пізніше, із розвитком мови, людина змогла передавати інформацію за допомогою усної розповіді.

Один із стародавніх способів передавання інформації – голубина пошта. Деякі племена, що ще й досі живуть у важко прохідних місцях нашої планети, передають повідомлення одне одному за допомогою диму від багаття або звуків барабана. Моряки використовують для передавання інформації азбуку прапорця, військові використовують сигнальні ракети. Люди, які мають дефекти мови й слуху, придумали свою азбуку жестів.

Із виникненням писемності інформацію почали передавати не тільки усно або жестами. Уміння читати й писати стало ознакою писемності людей. Вираження думок у письмовій формі дало можливість не тільки передавати повідомлення, але й накопичувати людський досвід у вигляді рукописів. Пізніше, із винаходом друкарських верстатів, з’явилася можливість широкого розповсюдження людських знань.

  • А якщо мене зустрінуть лунатики, які будуть схожі на тварин? – запитав Незнайка.
  • Передавати інформацію можуть не тільки люди, але й тварини та рослини. – продовжив Знайка. – Своїм гавкотом собака-пастух може попередити господаря про те, що на отару хоче напасти вовк. Бджоли передають одна одній рухами тіла «в танці», у який бік треба летіти по мед.

Мурашки теж уміють передавати інформацію одна одній. Завдяки цьому вони разом будують мурашники (цілі підземні міста), спільно добувають їжу, вигодовують потомство і навіть уміють глибоко під землею вирощувати гриби.

В Індії на берегах річок ростуть чагарники дивної рослини, її називають «сором’язлива мімоза». Коли починається тропічна злива і перші краплі дощу падають принаймні на одну рослину, мімоза поспішає згорнути своє листя, рятуючи його від руйнівної сили дощу. Найцікавіше те, що як тільки одна рослина згорнула свої листочки, сигнал про початок дощу передається від однієї рослини до іншої, й усі чагарники сором’язливої мімози згортають свої листочки.

-    Я все зрозумів! – вигукнув Незнайка. -  Потрібно послухати і придивитись до рухів лунатиків і тоді буде зрозумілим все, про що вони хочуть мені сказати.

  1. Фізкультхвилинка (1 хв)

Вітер віє-повіває

Орач сіє-посіває.

Рости, рости, жито,

Силою налите.

Рости, рости, пшениця,

Сонечка сестриця.

Як посіємо зерно,

Знов за парти сядемо.

  1. Практична робота

1) Робота із зошитом (9 хв)

Завдання 1.

Варіанти відповідей:

Зберігання інформації: записи в щоденнику або зошиті

Пошук інформації: читання енциклопедії, археологічні розкопки

Обробка інформації: розв’язування задачі

Передавання інформації: телефонна розмова, радіопередача.

Завдання 2.

  1. Листи, текст.
  2. Телефон, звук.
  3. Супутникова антена, сигнали.
  4. Газета, текст

Завдання 3.

Художник – картина, письменник – книга, музикант – ноти, фотограф – фотографія, кінооператор - фільм

2) Робота із комп’ютером (10 хв)

Учні працюють з комп’ютерною програмою, зупинка «Шифрувальник» («За алфавітом»)

  1. Релаксація (1 хв)

Ваші очі втомилися, тому виконаємо декілька вправ для очей:

  • повільно поводіть очима зліва направо і справа наліво 3 рази;
  • повільно перевести погляд вгору-вниз, потім навпаки 3 рази;
  • кругові оберти очима вліво, а потім вправо 3 рази.
  1. Пояснення домашнього завдання (1 хв)
  2. Підсумок уроку (2 хв)

Гра «Хто як говорить»

Яким чином передають інформацію тварини та птахи:

- свині;

- собаки;

- ворони;

- соловейки;

- коти;

- їжачки.



Джерело: noindex
Категорія: Інформатика (Сходинки до інформатики) | Додав: SYLER (12.10.2014)
Переглядів: 2095 | Рейтинг: 0.0/0
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
Доброта - це частина нас
Д. Павличко «Школа». В. Фетисов «Хто чого вчиться»
Самообслуговування. Призначення одягу та взуття
Для чого ми вивчаємо природознавство
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]