Урок 22 Тема. Значення повітря для живої природиМета: дати дітям первинні уявлення про значення повітря в житті живих організмів; формувати досвід творчої діяльності учнів, сприяти розвитку загальнонавчальних умінь; спрямовувати практичну діяльність учнів; учити їх дбати про чистоту повітря. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Відгадайте загадку. Що в кімнаті невидиме? (Повітря) — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про значення повітря для живої природи. III. Вивчення нового матеріалу 1 Повідомлення вчителя «Повітря на Землі» 1) Що таке повітря? — Усім рослинам і тваринам для життя потрібні не лише тепло і світло, але й повітря. Усі вони живуть у повітрі. Повітря, як ковдра, огортає нашу планету. Воно рятує живі організми від шкідливих космічних випромінювань і зберігає теплоту Землі. З чого складається повітря? Повітря — це суміш різних газів. Ви вже знаєте, що в повітрі є гази: кисень і вуглекислий газ. Кисень використовують для дихання майже всі живі організми. Вуглекислий газ потрібний зеленим рослинам для того, щоб хлорофілові зернятка отримували з нього цукор. 2) Повітря і тварини. — Повітря — місце існування багатьох живих організмів. Птахи і комахи мають чудові пристосування для польотів — крила. У повітрі вони не лише пересуваються, але й шукають собі їжу, рятуються від ворогів. Повітря допомагає літати. У павуків літальний апарат — павутиння. Цікаво простежити, як павук готується до польоту. Підіймається на злітний майданчик, що добре обдувається вітерцем. Міцно схоплюється за те місце, де сидить, своїми вісьмома ніжками і починає випускати павутиння. Потім піднімає кінець черевця якомога вище. Вітер підхоплює павутиння і витягає його з павутинових бородавок на 2-3 метри. Павук відчіплюється від злітного майданчика, схоплюється за павутиння і летить! Вітер несе його в нове місце, чимдалі від родичів, де буде досить корму. Не дивуйтеся, якщо ясного сонячного дня до вас раптом прилипне павутиння. Це павук-мандрівник наштовхнувся на вас. 3) Повітря і рослини. — Не лише тварини, але й багато рослин переміщуються повітрям. У багатьох дерев і трав немає яскравих квіток. Вони цвітуть непоказними дрібними квіточками. їм не потрібно притягати комах. Свій пилок вони довіряють вітру. — Чому береза цвіте до розпускання листя? — Хмарки пилку літають над полями, де ростуть жито, пшениця, ячмінь, овес та інші злакові рослини. Не лише пилок, але й плоди, насіння деякі рослини довіряють вітру. Ось як це починалося. КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК РОСЛИНИ З ВІТРОМ ПОДРУЖИЛИСЯ Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. Жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діточок — насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки... Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом — луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. Але немає у плодиків і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують дерева, а вітер їх гілками гойдає і слухає. Слухав-слухав, і запропонував: «Ви свої насінини і плодики легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!» Не один рік минув, поки вітер залишився задоволений роботою рослин. На лугу з'явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить їх на нові луги. Узимку жене по снігу, як човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плодики берези з двома крильцями летять за вітром на 2 км від матінки-берези. Плодики клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 м, а в'яза — ще менше — на 20 м. Трави теж вирішили довірити вітру своїх діточок. Задоволений вітер, що рослинам зміг допомогти. Радіють рослини, що розв'язали проблему з розселенням свого потомства. Демонстрація ілюстрацій насіння дерев і трав. — Розглянемо плодики, що розселяє вітер. — Знайдіть літальний апарат і насіннячко. 2 Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Вивчення народних прикмет • Сильний вітер під час дощу — на гарну погоду. • Якщо вітер дме вночі, то з'явиться вода вдень. • Якщо зірки мерехтять, то посилиться вітер і погода погіршає. • Якщо дим стелеться по землі, то потрібно чекати на погану погоду. 2 Бесіда про забруднення повітря — Яке найголовніше значення має повітря для всього живого на землі? (Ми ним дихаємо.) — Як ви вважаєте, чи багато повітря на планеті? Чи вистачить його всім людям? Звідки береться чисте повітря? (Кисень виділяють усі рослини, а найбільше — морські синьо-зелені водорості) — Як забруднюється повітря? (Заводи, машини, пил, пожежі та вогнища...) — З чого крім кисню і вуглекислого газу складається повітря? — Так, до складу повітря входять інші гази, водяні пари і пил. Незважаючи на це, чисте повітря прозоре і не має запаху. У горах і сільській місцевості повітря чисте. Над океаном повітря ще чистіше. А ось у містах, де багато машин, фабрик, заводів, повітря забруднене димом, що виходить із труб котлових, вихлопних труб автомобілів. Тому повітря в містах іноді має дуже неприємний запах. • Обговорення проблеми — Фермери вирощують корів, щоб було багато молока. Корови їдять траву на луках. Люди чекали на дощ. Пройшов дощ. Але раптом трава пожовкла і навіть почорніла, усі квіти зів'янули. — Чому так сталося? Виявилося, що це був кислотний дощ. Хмара пропливала над заводом. З труби йшов дим. Хмара забруднилася сажею, кіптявою, хімічними відходами, які йшли з труби. Забруднений дощ пройшов над луками. Трави немає, отже, немає корму для корів. Діти залишилися без молока. — Як розв'язати цю проблему? Якщо ми закриємо завод, то знову виросте трава, буде корм для корів і знову буде багато молока. Але його нікуди наливати, адже ми закрили завод, на якому виробляли посуд для молока. — Як знайти вихід із цієї ситуації? — Як захистити повітря на планеті? (Обговорення проектів: саджати нові дерева, будувати очисні споруди, установлювати фільтри на машини...) — Дорослі теж стурбовані цією проблемою. Цим займається наука екологія. У багатьох країнах видані закони, що забороняють забруднювати природу. На всі труби, що димлять, установлюють спеціальні фільтри. Але цього замало, тому робота триває і понині. — Повітря в приміщенні чистіше вуличного або брудніше? (Брудніше в 10 разів.) — Що таке пил? (Частинки шкірних покривів людини і тварин, ворсинки різних тканин і килимів, а в них міститься багато бактерій і мікробів, які вражають дихальні шляхи і викликають різні форми алергії.) — Як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі? 3 Виконання малюнка «Кому потрібне повітря?» 4 Робота з «розсипанками» літер — Що потрібно для нашого життя, щоб усі на планеті були здоровими і щасливими? Діти з літер збирають слова «Чисте повітря». 5 Колективне виконання тестових завдань 1) Що таке повітря? а) Рідина; б) тверда речовина; в) суміш газів. 2) Скільки часу людина може обходитися без повітря? а) 5 тижнів; б) 5 днів; в) 5 хвилин. 3) Чисте повітря: а) біле; б) прозоре; в) синє; г) здатне переміщуватися; д) залишається на місці; е) без запаху; ж) пахне; з) легке; и) важке; к) має температуру; л) має форму кулі. 4) Рух повітря — це: а) листопад; б) вітер; в) сніг. 5) Куди піднімається гаряче повітря? а) Угору; б) униз; в) у сторони. 6 Вивчення правил здоров'я • Намагайся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не дихати глибоко, дихайте лише носом. • Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг. • Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою хороших протягів, люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті. • Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори. V. Підсумок уроку — Для чого потрібне повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе 5 тижнів, без води — 5 днів, а без повітря 5-ти хвилин прожити не зможе.) — Де повітря чистіше? У якій місцевості? — Чим ще забруднюється повітря? — Як можна очищувати повітря вдома, на вулиці від шкідливих домішок? — Що нам потрібно для очищування повітря в класі? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 13093 | |
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету |
Робочий стіл. Піктограми |
Конструювання зі смужок паперу. Конструювання виробів зі смужок паперу |
Силуетне зображення будинків. Практична робота «Чарівні куполи соборів» |
В. Сухомлинський «Про що думала Марійка». О. Буцень «Новий м'яч» |
Всього коментарів: 0 | |