💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Значення повітря для живої природи

Урок 22

Тема. Значення повітря для живої природи

Мета: дати дітям первинні уявлення про значення повітря в житті живих організмів; формувати досвід творчої діяльності учнів, сприяти розвитку загальнонавчальних умінь; спрямовувати практичну діяльність учнів; учити їх дбати про чистоту повітря.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Відгадайте загадку.

Що в кімнаті невидиме? (Повітря)

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про значення повітря для живої природи.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Повідомлення вчителя «Повітря на Землі»

1) Що таке повітря?

— Усім рослинам і тваринам для життя потрібні не лише тепло і світло, але й повітря. Усі вони живуть у повітрі. Повітря, як ковдра, огортає нашу планету. Воно рятує живі організми від шкідливих космічних випромінювань і зберігає теплоту Землі.

З чого складається повітря? Повітря — це суміш різних газів. Ви вже знаєте, що в повітрі є гази: кисень і вуглекислий газ. Кисень використовують для дихання майже всі живі організми. Вуглекислий газ потрібний зеленим рослинам для того, щоб хлорофілові зернятка отримували з нього цукор.

2) Повітря і тварини.

— Повітря — місце існування багатьох живих організмів. Птахи і комахи мають чудові пристосування для польотів — крила. У повітрі вони не лише пересуваються, але й шукають собі їжу, рятуються від ворогів.

Повітря допомагає літати.

У павуків літальний апарат — павутиння. Цікаво простежити, як павук готується до польоту. Підіймається на злітний майданчик, що добре обдувається вітерцем. Міцно схоплюється за те місце, де сидить, своїми вісьмома ніжками і починає випускати павутиння. Потім піднімає кінець черевця якомога вище. Вітер підхоплює павутиння і витягає його з павутинових бородавок на 2-3 метри. Павук відчіплюється від злітного майданчика, схоплюється за павутиння і летить! Вітер несе його в нове місце, чимдалі від родичів, де буде досить корму.

Не дивуйтеся, якщо ясного сонячного дня до вас раптом прилипне павутиння. Це павук-мандрівник наштовхнувся на вас.

3) Повітря і рослини.

— Не лише тварини, але й багато рослин переміщуються повітрям.

У багатьох дерев і трав немає яскравих квіток. Вони цвітуть непоказними дрібними квіточками. їм не потрібно притягати комах.

Свій пилок вони довіряють вітру.

— Чому береза цвіте до розпускання листя?

— Хмарки пилку літають над полями, де ростуть жито, пшениця, ячмінь, овес та інші злакові рослини.

Не лише пилок, але й плоди, насіння деякі рослини довіряють вітру. Ось як це починалося.

КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК РОСЛИНИ З ВІТРОМ ПОДРУЖИЛИСЯ

Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. Жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діточок — насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки... Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом — луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. Але немає у плодиків і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують дерева, а вітер їх гілками гойдає і слухає. Слухав-слухав, і запропонував: «Ви свої насінини і плодики легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!» Не один рік минув, поки вітер залишився задоволений роботою рослин. На лугу з'явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить їх на нові луги. Узимку жене по снігу, як човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плодики берези з двома крильцями летять за вітром на 2 км від матінки-берези. Плодики клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 м, а в'яза — ще менше — на 20 м. Трави теж вирішили довірити вітру своїх діточок. Задоволений вітер, що рослинам зміг допомогти. Радіють рослини, що розв'язали проблему з розселенням свого потомства.

Демонстрація ілюстрацій насіння дерев і трав.

— Розглянемо плодики, що розселяє вітер.

— Знайдіть літальний апарат і насіннячко.

2 Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Вивчення народних прикмет

• Сильний вітер під час дощу — на гарну погоду.

• Якщо вітер дме вночі, то з'явиться вода вдень.

• Якщо зірки мерехтять, то посилиться вітер і погода погіршає.

• Якщо дим стелеться по землі, то потрібно чекати на погану погоду.

2 Бесіда про забруднення повітря

— Яке найголовніше значення має повітря для всього живого на землі? (Ми ним дихаємо.)

— Як ви вважаєте, чи багато повітря на планеті? Чи вистачить його всім людям? Звідки береться чисте повітря? (Кисень виділяють усі рослини, а найбільше — морські синьо-зелені водорості)

— Як забруднюється повітря? (Заводи, машини, пил, пожежі та вогнища...)

— З чого крім кисню і вуглекислого газу складається повітря?

— Так, до складу повітря входять інші гази, водяні пари і пил.

Незважаючи на це, чисте повітря прозоре і не має запаху.

У горах і сільській місцевості повітря чисте. Над океаном повітря ще чистіше. А ось у містах, де багато машин, фабрик, заводів, повітря забруднене димом, що виходить із труб котлових, вихлопних труб автомобілів. Тому повітря в містах іноді має дуже неприємний запах.

• Обговорення проблеми

— Фермери вирощують корів, щоб було багато молока. Корови їдять траву на луках. Люди чекали на дощ. Пройшов дощ. Але раптом трава пожовкла і навіть почорніла, усі квіти зів'янули.

— Чому так сталося?

Виявилося, що це був кислотний дощ. Хмара пропливала над заводом. З труби йшов дим. Хмара забруднилася сажею, кіптявою, хімічними відходами, які йшли з труби. Забруднений дощ пройшов над луками. Трави немає, отже, немає корму для корів. Діти залишилися без молока.

— Як розв'язати цю проблему?

Якщо ми закриємо завод, то знову виросте трава, буде корм для корів і знову буде багато молока. Але його нікуди наливати, адже ми закрили завод, на якому виробляли посуд для молока.

— Як знайти вихід із цієї ситуації?

— Як захистити повітря на планеті? (Обговорення проектів: саджати нові дерева, будувати очисні споруди, установлювати фільтри на машини...)

— Дорослі теж стурбовані цією проблемою. Цим займається наука екологія. У багатьох країнах видані закони, що забороняють забруднювати природу. На всі труби, що димлять, установлюють спеціальні фільтри. Але цього замало, тому робота триває і понині.

— Повітря в приміщенні чистіше вуличного або брудніше? (Брудніше в 10 разів.)

— Що таке пил? (Частинки шкірних покривів людини і тварин, ворсинки різних тканин і килимів, а в них міститься багато бактерій і мікробів, які вражають дихальні шляхи і викликають різні форми алергії.)

— Як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?

3 Виконання малюнка «Кому потрібне повітря?»

4 Робота з «розсипанками» літер

— Що потрібно для нашого життя, щоб усі на планеті були здоровими і щасливими?

Діти з літер збирають слова «Чисте повітря».

5 Колективне виконання тестових завдань

1) Що таке повітря?

а) Рідина;

б) тверда речовина;

в) суміш газів.

2) Скільки часу людина може обходитися без повітря?

а) 5 тижнів;

б) 5 днів;

в) 5 хвилин.

3) Чисте повітря:

а) біле;

б) прозоре;

в) синє;

г) здатне переміщуватися;

д) залишається на місці;

е) без запаху;

ж) пахне;

з) легке;

и) важке;

к) має температуру;

л) має форму кулі.

4) Рух повітря — це:

а) листопад;

б) вітер;

в) сніг.

5) Куди піднімається гаряче повітря?

а) Угору;

б) униз;

в) у сторони.

6 Вивчення правил здоров'я

• Намагайся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не дихати глибоко, дихайте лише носом.

• Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг.

• Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою хороших протягів, люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті.

• Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли

під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори.

V. Підсумок уроку

— Для чого потрібне повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе 5 тижнів, без води — 5 днів, а без повітря 5-ти хвилин прожити не зможе.)

— Де повітря чистіше? У якій місцевості?

— Чим ще забруднюється повітря?

— Як можна очищувати повітря вдома, на вулиці від шкідливих домішок?

— Що нам потрібно для очищування повітря в класі?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 13093 | Рейтинг: 5.0/1
Культура спілкування. Словник мовленнєвого етикету
Робочий стіл. Піктограми
Конструювання зі смужок паперу. Конструювання виробів зі смужок паперу
Силуетне зображення будинків. Практична робота «Чарівні куполи соборів»
В. Сухомлинський «Про що думала Марійка». О. Буцень «Новий м'яч»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]