💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка»

УРОК 15

Народ скаже — як зв'яже.

Тема. Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка»

Мета: ознайомити учнів із малими формами усної народної творчості: прислів'ями і смішинками; вчити виділяти у прислів'ях головне; показати на прислів'ях красу, багатство, влучність мови; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: таблиця складів (додаток 3), картки з прислів'ями.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Артикуляційні вправи.

1) Гра «Доповни словосполучення».

Великий камінь, а маленький...? (камінець).

Великий прапор, а маленький...? (прапорець).

Великий корінь, а маленький...? (корінець).

Великий гребінь, а маленький...? (гребінець).

Великий ремінь, а маленький...? (ремінець).

У ч и т е л ь . Яким звуком закінчуються усі слова?

Охарактеризуйте цей звук. Доберіть слова із звуком [ц]. У назвах яких тварин є звук [ц].

2) «Чистомовка».

Ця-ця-ця — купає кошенят киця

Це-це-це — принесла води відерце.

Ці-ці-ці — і мило в мильниці.

Ці-ці-ці — умиваються киці.

Ці-ці-ці — плещуться у водиці.

2. Вправи з читання.

1) Гра «Склади і прочитай слова».

У ч и т е л ь . Прочитайте слова за стрілкою.

Віднайдіть порядок читання у двох інших словах.

(Діти на дошці домальовують стрілками напрям читання). Що означає слово «діло»? Доберіть слова, близькі за значенням до слова «праця». Про кого кажуть «майстер»?

2) Гра «Утвори вираз-рак» (паліндром).

З'єднати початок речення із словом так, щоб утворилося речення, яке можна буде читати в обох напрямках.

Я не... Роман.

0. Ніна і... насіння.

Я ніс Ані...цуценя.

На морі Аза і... піаніно.

II. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

— Чи чули ви такі вирази: «І сила перед розумом никне» або «Все добре переймай, а зла — уникай»?

— Як називаються такі вислови?

Сьогодні ми познайомились ще з одним видом творчості нашого народу: прислів'ями.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

Світ захоплюється українськими мелодійними піснями, з сивої давнини постає перед нами фантастичний світ казок; відгомін далеких подій чується у легендах та переказах; веселять усіх народні усмішки, а золоті зерна мудрості народної вкладено у прислів'я.

Прислів'я — це короткі влучні народні вислови повчального змісту. Усі разом прислів'я становлять ніби правила, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони схвалюють або засуджують, остерігають чи повчають.

2. Робота у групах.

Кожній групі підготуватися пояснити подані на картках прислів'я: чого вони вчать, яка тема.

3. Бесіда.

— Ми детально з'ясували зміст усіх прислів'їв. Із скількох речень складається кожне з них?

— У прислів'ях зустрічається співзвучність слів, як у вірші. Знайдіть і прочитайте такі прислів'я.

— Дуже часто у прислів'ях використовуються слова, що мають протилежне значення. Прочитайте їх.

— Для чого народ використовував такі протилежності?

4. Вправа з читання.

Гра «Дочитай прислів'я».

Учитель читає початок прислів'я, а учні швидко знаходять і дочитують.

5. Мовно-логічне завдання.

Роз'єднати слова і прочитати прислів'я.

Безтрудівнеїстимешпирогів.

Мудримніхтоневродився, анавчився.

Знайти у підручнику прислів'я, схожі за змістом.

6. Робота у групах.

У ч и т е л ь . Попрацюйте знову у групах. Складіть усне оповідання або розкажіть про який-небудь випадок із життя, до якого можна було б застосувати одне з прислів'їв (на вибір дітей).

Картка 1

Хто не працює, той не їсть.

Картка 2

В гостях добре, а вдома краще.

Картка З

Слово чемне кожному приємне.

7. Робота з текстом.

1) Опрацювання усмішки «Дві душі». Бесіда.

— Прослухайте смішинку. Між ким відбувається розмова?

— Прочитайте мовчки. Чи можна із запитань хлопчика зробити висновок, що він спостережливий?

— Прочитайте тільки питальні речення, але з правильною інтонацією.

— Прочитайте тільки слова автора; тата.

— Прочитайте усмішку в особах.

2) Опрацювання усмішки «Обіцянка». Бесіда.

— Прочитайте смішинку мовчки. Між ким тут виник діалог?

— Що просив онук? У чому тут жарт?

— Прочитайте усмішку в особах.

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Які прислів'я запам'ятали?

V. Домашнє завдання

1) Читати прислів'я і смішинки.

2) Вивчити нових 4—5 прислів'їв.

3) Принести збірку «Смішинки» Г. Бойка. Українські народні казки

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 3982 | Рейтинг: 0.0/0
Панно для класної кімнати
Брати наші менші. Робота з деформованими текстами
Роль харчування для здоров'я. Адекватне якісне харчування
Білоруська народна казка «Легкий хліб»
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]