УРОК 15 Народ скаже — як зв'яже. Тема. Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка»Мета: ознайомити учнів із малими формами усної народної творчості: прислів'ями і смішинками; вчити виділяти у прислів'ях головне; показати на прислів'ях красу, багатство, влучність мови; виховувати любов до рідного слова. Обладнання: таблиця складів (додаток 3), картки з прислів'ями. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Артикуляційні вправи. 1) Гра «Доповни словосполучення». Великий камінь, а маленький...? (камінець). Великий прапор, а маленький...? (прапорець). Великий корінь, а маленький...? (корінець). Великий гребінь, а маленький...? (гребінець). Великий ремінь, а маленький...? (ремінець). У ч и т е л ь . Яким звуком закінчуються усі слова? Охарактеризуйте цей звук. Доберіть слова із звуком [ц]. У назвах яких тварин є звук [ц]. 2) «Чистомовка». Ця-ця-ця — купає кошенят киця Це-це-це — принесла води відерце. Ці-ці-ці — і мило в мильниці. Ці-ці-ці — умиваються киці. Ці-ці-ці — плещуться у водиці. 2. Вправи з читання. 1) Гра «Склади і прочитай слова». У ч и т е л ь . Прочитайте слова за стрілкою. Віднайдіть порядок читання у двох інших словах. (Діти на дошці домальовують стрілками напрям читання). Що означає слово «діло»? Доберіть слова, близькі за значенням до слова «праця». Про кого кажуть «майстер»? 2) Гра «Утвори вираз-рак» (паліндром). З'єднати початок речення із словом так, щоб утворилося речення, яке можна буде читати в обох напрямках. Я не... Роман. 0. Ніна і... насіння. Я ніс Ані...цуценя. На морі Аза і... піаніно. II. Мотивація навчальної діяльності Бесіда. — Чи чули ви такі вирази: «І сила перед розумом никне» або «Все добре переймай, а зла — уникай»? — Як називаються такі вислови? Сьогодні ми познайомились ще з одним видом творчості нашого народу: прислів'ями. III. Опрацювання нового матеріалу 1. Слово вчителя. Світ захоплюється українськими мелодійними піснями, з сивої давнини постає перед нами фантастичний світ казок; відгомін далеких подій чується у легендах та переказах; веселять усіх народні усмішки, а золоті зерна мудрості народної вкладено у прислів'я. Прислів'я — це короткі влучні народні вислови повчального змісту. Усі разом прислів'я становлять ніби правила, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони схвалюють або засуджують, остерігають чи повчають. 2. Робота у групах. Кожній групі підготуватися пояснити подані на картках прислів'я: чого вони вчать, яка тема. 3. Бесіда. — Ми детально з'ясували зміст усіх прислів'їв. Із скількох речень складається кожне з них? — У прислів'ях зустрічається співзвучність слів, як у вірші. Знайдіть і прочитайте такі прислів'я. — Дуже часто у прислів'ях використовуються слова, що мають протилежне значення. Прочитайте їх. — Для чого народ використовував такі протилежності? 4. Вправа з читання. Гра «Дочитай прислів'я». Учитель читає початок прислів'я, а учні швидко знаходять і дочитують. 5. Мовно-логічне завдання. Роз'єднати слова і прочитати прислів'я. Безтрудівнеїстимешпирогів. Мудримніхтоневродився, анавчився. Знайти у підручнику прислів'я, схожі за змістом. 6. Робота у групах. У ч и т е л ь . Попрацюйте знову у групах. Складіть усне оповідання або розкажіть про який-небудь випадок із життя, до якого можна було б застосувати одне з прислів'їв (на вибір дітей). Картка 1 Хто не працює, той не їсть. Картка 2 В гостях добре, а вдома краще. Картка З Слово чемне кожному приємне. 7. Робота з текстом. 1) Опрацювання усмішки «Дві душі». Бесіда. — Прослухайте смішинку. Між ким відбувається розмова? — Прочитайте мовчки. Чи можна із запитань хлопчика зробити висновок, що він спостережливий? — Прочитайте тільки питальні речення, але з правильною інтонацією. — Прочитайте тільки слова автора; тата. — Прочитайте усмішку в особах. 2) Опрацювання усмішки «Обіцянка». Бесіда. — Прочитайте смішинку мовчки. Між ким тут виник діалог? — Що просив онук? У чому тут жарт? — Прочитайте усмішку в особах. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Що нового ви дізналися на уроці? — Які прислів'я запам'ятали? V. Домашнє завдання 1) Читати прислів'я і смішинки. 2) Вивчити нових 4—5 прислів'їв. 3) Принести збірку «Смішинки» Г. Бойка. Українські народні казки | |
| |
Переглядів: 3974 | |
Водойми України |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ... |
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя... |
Тварини рідного краю |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
Всього коментарів: 0 | |