Урок № 27. Будова (форми) музики (вступний урок до теми)
Вступ.
У музиці, як і в розмовній мові, є розділові знаки. Вони поділяють музику на фрази. Саме це складає структуру мелодії.
Аналіз поділу музичних творів на фрази
Прослухаймо перший куплет пісні Аркадія Філіпенка «Веселий музикант». У ньому відчуваються дві фрази.
Ось на скрипочці я граю: ті – лі – лі, ті – лі – лі!
На лужку зайці у танці, ті – лі – лі та ті – лі – лі!
Поміркуйте, скільки фраз міститься в першому куплеті української народної пісні «Галя по садочку ходила»
Галя по садочку ходила,
Хусточку біленьку згубила,
Ходить по садочку, блукає,
Хусточку біленьку шукає.
У першому куплеті української народної пісні «Галя по садочку ходила» міститься 4 фрази.
Відчуття і розуміння розділових знаків у музиці є важливою умовою її осмисленого і виразного виконання. Мелодія складається з певної кількості фраз. Так само музичний твір може складається з кількох частин, залежно від зміни настроїв чи характерів.
Відомості про одночастинні твори
Ми вже знаємо, що існують пісні без приспівів. Вони побудовані на одному музичному матеріалі й не містять контрастних частин. Їх відносять до одночастинних.
Пісні без приспівів відносять до одночастинних творів.
Одночастинною є українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде».
Прослухайте її та переконайтеся в цьому. Пригадайте зміст, мелодію та характер виконання і проспівайте цю пісню із супроводом.
Демонстрація української народної пісні „Гей, там, на горі, Січ іде”
Караоке. Пісня «Гей, там, на горі, Січ іде»
1. Гей, там, на горі, Січ іде,
Гей, малиновий стяг несе,
Гей, малиновий –
Наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.
2. Гей, попереду кошовий,
Гей, як той орел степовий,
Гей, як той орел -
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
3. Гей, отамане, батьку наш,
Гей, веди, батьку, вперед нас,
Гей, веди, батьку...
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
4. Гей, повій, вітре, зі степів,
Гей, дай нам силу козаків,
Гей, дай нам силу...
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три
Визначення музичного твору
Послухайте ще один приклад одночастинної будови. Прослідкуймо будову та зміст твору, а також спробуймо дати йому назву.
Французький народ дав назву цій народній пісні: „Пастух”.
Розучування французької народної пісні «Пастух»
Розучіть пісню „Пастух” по нотах.
Це допоможе виділити музичні фрази, розставити знаки дихання. У цій пісні вони збігатимуться з розділовими знаками в літературному тексті.
Зверніть увагу на точний спів початкової інтонації, доспівування до кінця половинних тривалостей, збереження наспівності в рухливому темпі.
1. Чуєш, грає пастушок,
Кличе вівці на лужок.
Тільки небо запалає,
Вийде в поле та й заграє:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,
Чути з нашого двора».
2. Трави срібні від роси,
Скрізь пташині голоси.
Соловейко сів на гілку,
В руки хлопчик взяв сопілку:
«Ту-ру, ту-ру, та-ра-ра,
Нам на луки вже пора!»
Бесіда перед слуханням музичного твору
Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю видатного норвезького композитора Едварда Гріга, автора п’єс «Навесні», «Весільний день у Трольхаугені», «Ранок» та «В печері гірського короля». Сьогодні прозвучить його «Пісня Сольвейг».
Сольвейг – це дівчина, яка багато років, сумуючи, чекає свого коханого. Прослухайте першу частину цього твору і визначте, скільки настроїв головної героїні вона передає.
Слухання. Е. Гріг. «Пісня Сольвейг» (перша частина)
У прослуханому уривкові ми відчули один яскраво виражений настрій, тому він має одночастинну форму.
Підсумки уроку
Ми з’ясували, що кожний музичний твір має свою будову. Музичні твори, що побудовані на одному музичному матеріалі та не містять контрастних частин, відносять до одночастинних.
|