Урок 19 Тема. Ґрунт. Як дбати про землюМета: Дати учням уявлення про ґрунт як верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини; застосовуючи методи дослідницької діяльності, переконати дітей, що у ґрунті є повітря; розповісти про значення ґрунту для рослин і тварин; ознайомити з перетворювальною діяльністю людей: як люди дбають про землю; розвивати загальнонавчальні уміння учнів; сприяти накопиченню досвіду особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства; виховувати пошану до землі. На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство». ХіД УРОКУ 1. Вправа «Погода». — Який сьогодні день? — Які число і місяць? — Який стан неба? — Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади? 2. Робота із загадкою. Зимою біле, весною чорне, Літом зелене, а восени стрижене. (Поле) 3. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 44). Учні розгадують ребус про ґрунт. Метод «Мікрофон» — Що таке ґрунт? 4. Робота за підручником (С. 57) і проведення досліду. Учитель читає текст. — Що потрібно, щоб виріс хороший урожай? — Що таке ґрунт? — Що є у ґрунті для життя рослин? Висновок. У ґрунті є поживні речовини, вода, повітря, тобто є все, що потрібно для росту рослин. Дослід Укиньте грудочку ґрунту у воду. З неї виходять бульбашки. Висновок. У ґрунті є повітря. Учитель продовжує читання тексту (С. 57). — Для чого рослині потрібний корінь? — Як ви гадаєте, рослини краще ростуть у твердому чи у пухкому ґрунті? Чому? — Що потрібно робити, щоб ґрунт був пухким? Практична робота Висійте насіння в ґрунт, полийте його. Спостерігайте, коли воно проросте і пустить корінчик. Висновок. Ґрунт так само важливий для росту рослин, як і вода. Він утримує воду, що є необхідною для рослин, і постачає поживні речовини. Корені дихають повітрям, яке міститься у ґрунті. Фізкультхвилинка Встаньте, діти, потягніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній. І до сонця потягніться, Веретенцем покрутіться. Відпочили? Все гаразд. Учитель. Майже вся земна поверхня вкрита шаром ґрунту. Це верхній шар землі, на якому зростають рослини. Цей шар ґрунту темніший тому, що опале листя, відмерлі рослини і тварини перегнивають під дією води, повітря, сонячних променів і життєдіяльності живих організмів. Утворюється перегній (гумус). Він і надає верхньому шару темного кольору. Від кількості перегною, піску і глини у ґрунті залежить його колір. Головною ознакою ґрунту є родючість. Ви часто чуєте від бабусі чи дідуся: «Ця земля родюча». Ґрунт — це родюча земля. Діти розглядають малюнок у підручнику (С. 57), називають тварин, для яких родюча земля стала домівкою. Учитель. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушують ґрунт, в результаті чого він звільняється від вуглекислого газу і збагачується киснем. Ґрунтове повітря заповнює усі не зайняті водою пори і пустоти. Кроти, ховрашки, хом’яки, мурахи і личинки жуків перемішують нижні шари ґрунту з гумусом. Так утворюється родючий ґрунтовий шар. Він створюється тисячоліттями, а зруйнуватися може дуже швидко. Висновок. Ґрунт є домом для деяких тварин. У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрашки. Ознайомити з перетворювальною діяльністю людей (як люди дбають про землю) допоможуть завдання, вміщені у підручнику (С. 58). — Як наші предки шанували землю? — Що потрібно робити, щоб був урожай був хорошим? Учні вивчають і пояснюють народну мудрість, складають речення за малюнками, розповідають, хто дбає про землю, а хто — ні. 5. Підсумок уроку. — Що таке ґрунт? — Для яких тварин ґрунт є домівкою? — Яке значення ґрунту в житті людини? — Як люди повинні дбати про ґрунт? — Які загадки і прислів’я запам’ятали? На уроці можна також використати такі завдання. • Прислів’я. Хто про землю дбає, вона тому повертає. Поле працю любить. Землю гріх ображати, бо вона наша мати. На чорній землі білий хліб родить. • Тест. а) Дерево може рости: □ на асфальті; □ в саду; □ на городі; □ у річці; □ у лісі; □ у полі. б) У ґрунті живуть: □ птахи; □ кроти; □ миші; □ черв’яки; □ ховрахи; □ метелики. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1816 | |
З Елзіком по планеті |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд... |
Народні промисли України |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |