УРОК35 Тема. Творчість і здоров’я. Народні традиції здорового способу життя Мета: дати учням уявлення про мистецтво як складову частину загальнолюдської культури, його важливість для здоров’я людини; поглибити знання учнів про традиційні свята українців, звичаї, обряди, народні ігри та забави; вчити дітей цінувати та розуміти прекрасне, вести здоровий спосіб життя. На уроці можна використати демонстраційні матеріали видавництва «Ранок», зокрема плакати «Народні свята. Пори року». ХІД УРОКУ 1. Вступна бесіда — Як ви розумієте слово «мистецтво»? (Мистецтво — творча художня діяльність; досконале оволодіння якою-небудь справою; майстерність. ) — Які види мистецтв ви знаєте? (Види мистецтв: живопис, скульптура, музика, архітектура, танець, література, театр, кіно, прикладне мистецтво.) — Які види мистецтв вам подобаються? Чим? — В яких музеях ви були, що бачили? Що вам найбільше запам’яталось? Учитель. Людину робить людиною вміння любити й відчувати прекрасне. Та людина не народжується з цим відчуттям, вона набуває його протягом життя, спостерігаючи прекрасне навколо себе, творячи його власноруч, цінуючи та насолоджуючись витворами мистецтва. — Що дає мистецтво людям? (Можливість насолоджуватись прекрасним, приємно проводити час на виставках, концертах, у театрах тощо) Творча гра «Найкраще я вмію....» Учитель пояснює правила: діти будуть перекидати м’ячик одне одному. Той, хто триматиме в руках м’ячика, повинен розказати про те, що він найкраще вміє робити, а решта мають це запам’ятати. Кожен має починати з фрази «Найкраще я вмію...» (розв’язувати приклади з математики, співати, танцювати, прибирати в кімнаті, вчити вірші, малювати, грати у футбол тощо), а закінчувати свою фразу словами «...Ось який я молодець». Вчитель починає гру з себе. Учитель. Мистецтво творять люди, ви теж можете творити, бути авторами власних витворів мистецтва. Як ви вважаєте, який витвір мистецтва ви можете створити? (Декоративну прикрасу, акварельну, пастельну, графічну картинку, вишивку, аплікацію, глиняну, пластилінову скульптурку чи композицію) 2. Повідомлення вчителя Учитель. Наш народ має багату культуру, що розвивалася впродовж багатьох поколінь. Життєва мудрість наших пращурів та їхні настанови щодо здорового способу життя втілилися в українських звичаях, обрядах, фольклорі, що дійшли до наших днів. Вітаючись і прощаючись, люди бажали одне одному здоров’я: «Здоровенькі були!», «Дай, Боже, здоров’я!», «Доброго вам здоров’я!», «Бувайте здорові!», «Ходіть здорові!» та інші. Ще з часів Київської Русі наші пращури цінували здоров’я, загартованість, спритність. Свою силу, винахідливість, кмітливість вони проявляли в іграх, забавах, які часто проводили у традиційні свята. Мозковий штурм «Чи знаєш ти традиції та звичаї свого народу» Учитель запитує дітей, що таке традиції та звичаї; які з них вони можуть назвати (діти розповідають про власне розуміння традицій та звичаїв). Учитель наголошує, що упродовж усього життя — з раннього дитинства і до глибокої старості — людей супроводжують різні обряди. З’ясовує поінформованість дітей, ставлячи запитання: — Чи знаєте ви, що таке обряд? — Які свята та обряди, що здавна побутують в Україні, вам відомі? — Які з них відзначають у вашій родині? — Які свята супроводжуються великою кількістю звичаїв, обрядових дійств? (Різдвяно-новорічні, Великодні, Зелені свята, свято збору врожаю тощо) — Які символи-обереги існували в наших батьків? (Дерева — калина, верба, тополя; квіти — мальви, чорнобривці, барвінок; елементи одягу — сорочки-вишиванки, рушники тощо) — Традиції — елементи культурної спадщини, які передаються наступним поколінням і зберігаються протягом тривалого часу в суспільстві. Вони виявляються у вигляді звичаїв, обрядів, свят, усталених норм поведінки. Звичай — загальноприйнятий порядок, традиційно встановлені правила поведінки. Обряд — це усталені звичаї, умовні дії людей, пов’язані з певними народними святами й побутовими традиціями, що передаються з покоління в покоління. Оберіг — предмет, що оберігає від лиха, хвороб; талісман. — В Україні діти завжди любили гратись. жодне свято не обходилося без ігор та веселощів. Які старовинні ігри вам відомі? Розкажіть. («Слон», «Квач», «Кішки-мишки», «Вудочка», «Хованки», «Панас» тощо) 3. Розучування дитячих народних ігор ВОВК І КОЗИ Упоперек майданчика креслять дві лінії на відстані півметра одна від одної. Це рів, де причаївся вовк. Решта дітей — кози. Кози стрибають через рів, а вовк хоче їх упіймати. Як упіймає кількох, діти обирають іншого вовка і знову починають стрибати. ЛИСИЦЯ І ЗАЄЦЬ Діти стають парами в різних кінцях майданчика обличчям одне до одного, узявшись за руки. Одного вибирають зайцем, другого — лисицею. Заєць ховається від лисиці, поспішає до якоїсь пари і стає спиною до одного з гравців. Той стає зайцем, тікає і так само хоче стати в середину іншої пари. Тим часом лисиця намагається його піймати. Пійманий стає лисицею, а лисиця — зайцем, і гра триває. 4. Робота в зошиті 1)№ 2. Розгляньте малюнки на с. 61. Підпишіть, які це свята. Що ми святкуємо в ці дні? Перед цими святами люди дотримують посту: не вживають їжу тваринного походження і прагнуть позбутися шкідливих звичок. Назвіть намальовані продукти харчування. Закресліть, що не можна їсти під час посту. 2) № 4. Розгляньте малюнки на с. 57. Що на них зображено? — Які твори мистецтва можна побачити в театрі (музеї, церкві)? 5. Підсумок уроку — Як твори мистецтва впливають на зміцнення здоров’я? — У яких казках зустрічаються дужі та здорові герої? — На кого з них ви хочете бути схожим? — В які ігри ви любите гратися? — Дізнайтесь, у які ігри гралися ваші бабусі й дідусі. — Які слова прощання й вітання з побажанням здоров’я вам відомі? Отже, я бажаю всім вам: «Будьте здорові! | |
| |
Переглядів: 3367 | |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Д. Павличко «Школа». В. Фетисов «Хто чого вчиться» |
Київ — столиця України |
Всього коментарів: 0 | |