Звуковий аналіз вимовлених слів

Урок и 23 (читання)

Тема: Звуковий аналіз вимовлених слів

Мета: учити учнів виконувати частковий звуковий аналіз слів, виділяти голосні у складі слова, перші й останні звуки у словах, моделювати слова, позначати звуки у схемах слів, виконувати самостійну роботу; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух; вчити правильно поводитись на природі.

Обладнання: зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; матеріали з підготовки до перевірки знань учнів за добукварний період; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо спостереження за звуками рідної мови, будемо записувати слова за допомогою умовних знаків.

III. Вправляння у практичному застосуванні набутих знань. Розвиток фонематичного слуху

- Послухайте, будь ласка, вірш О. Кононенко і скажіть, у яких словах чути звуки [л] і [л'].

Лось і лосенятко з ним,

Ліс для лосів - рідний дім.

Літо в ліс гукнуло осінь,

Лист летить на спини лосям.

Учні повторюють вірш зі слів учителя, називають слова зі звуками [л] і [л'], визначають місце кожного з них у слові.

IV. Коротка бесіда за змістом ілюстрації Букваря "Екскурсія до лісу" (с. 14-15)

- У лісі,- нагадує вчитель,- слід вести себе обережно, не лякати лісових мешканців. Особливо треба зберігати тишу в лісі навесні, щоб не турбувати птахів, які у цей час висиджують у гніздах пташенят. Якщо ви будете поводитись саме так, то побачите багато цікавого.

- Яких тварин можна побачити в наших українських лісах? (Учні називають тварин, зображених на ілюстрації, доповнюють перелік назвами тих тварин, що живуть у їхній місцевості.)

 Фізкультхвилинка ("Звіроробіка")

Учні виконують перші два куплети пісні, імітуючи рухи тварин.

На підвіконня сіла кішка.

Вмивається, бо чепурна.

За кішкою постежмо трішки,

І зробим так, як робить це вона.

Приспів:

Раз, два, три - спробуй повтори! (Двічі)

Три, чотири, п'ять - нумо повторять!

Ну, просто - молодці!

В болоті чапля, мов на чатах,

Стоїть і ловить жабенят.

Не важко так стоять ні краплі Для нас, для натренованих малят.

Приспів.

V. Частковий звуковий аналіз слів з опорою на їх звукові моделі

Учні навчаються:

1) чути в окремих словах і складах голосні звуки. Наприклад: у слові лось - голосний [о]; у слові кінь - голосний [і]; у складі

со голосний [о]; у складі -ва - голосний [а]; у складах си

-ни - голосний [и];

2) правильно виділяти зі слів звуки на початку і в кінці: у слові білка - на початку - пом'якшений приголосний [б']; останній - голосний звук [а]; у слові кролики - на початку чуємо звук [к]; у кінці - звук [и]; у слові кінь - на початку чуємо звук - [к']; у кінці - звук [н'];

3) позначати за допомогою вчителя умовними знаками звуки в словах: лось, оса, гриби, малина, лисиця.

VI. Робота з реченням.

Запис моделей речень, що складаються із різної кількості слів (з опорою на сюжетні малюнки)

Учні закріплюють уміння складати речення з різною кількістю слів, наприклад, на тему "Свійські та дикі тварини".

Учням можна ставити запитання:

- Що знайшла білочка?

- Що тримає їжак?

- Що збирає лисичка?

- На чому сидить оса?

- Біля чого сидить сонечко?

- По чому повзе мураха?

- На кого дивиться лосеня?

- Де ростуть гриби?

- Які гриби ростуть у лісі?

- Які у лося роги?

- Біля чого ростуть мухомори?

 Фізкультхвилинка ("Звіроробіка")

Учні виконують останні два куплети пісні, імітуючи рухи тварин.

Змія по стежці лісовій Повзе, ховатись не спішить.

А ми стараймося мерщій Руками її рухи повторить.

Приспів:

Раз, два, три - спробуй повтори! (Двічі)

Три, чотири, п'ять - нумо повторять!

Ну, просто - молодці!

Тварин умій оберігати,

Поводься в лісі тихо, не кричи.

Побачиш ти чудес багато,

Для тебе пісня лісу зазвучить.

Приспів.

VII. Підготовка учнів до перевірки знань і вмінь за добукварний період

Учитель, беручи до уваги рівень розвитку дітей класу, обирає форму перевірки (роботу за варіантами чи індивідуальні картки для кожного учня). Оскільки в добукварний період програмою передбачено формування елементарних аналітико-синтетичних умінь у роботі над реченням, текстом, звуками мовлення, педагог може підготувати різнорівневі завдання. До їх виконання дітей треба готувати заздалегідь. На цьому уроці доречно запропонувати дітям попрацювати в парах над завданнями, аналогічними до контрольних.

1) Послухати речення, що читає вчитель, записати в зошити їхні моделі.

Ліс. На дереві білка. Діти збирають гриби.

2) Робота за предметними малюнками: з'єднати малюнок предмета з його звуковою схемою, наприклад, малюнки і звукові схеми.

3) Самостійно записати схеми до слів, які називає вчитель (слова мають бути різної структури: одно-, дво-, трискладові).

VIII. Перевірка виконаної роботи

IX. Ретельна робота над помилками

X. Підсумок уроку

- Ви на уроці вчились чути у словах голосні звуки, виділяти звуки на початку і в кінці слова; складали речення за схемами і схеми до речень; виконували самостійну роботу.



Джерело: noindex
Категорія: Навчання грамоти | Додав: SYLER (27.12.2013)
Переглядів: 5471 | Рейтинг: 1.0/1
СВІТ ПОЧУТТІВ У МУЗИЦІ (ПІДСУМКОВИЙ УРОК)
Додавання, віднімання чисел частинами. Задачі на знаходження невідомого додан...
Таблиця додавання числа 5. Складання прикладів за числовою шкалою. Складання ...
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка»
Їх потрібно охороняти. Чи знаєш ти рослини і тварини
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]