Тема: Переваги добрих учинків. Мета: поглибити знання дітей про чесність, правдивість, навчити розпізнавати серед моральних явищ конкретні ознаки вияву чесності чи нечесності, правильно оцінювати вчинки літературних героїв, товаришів та власні вчинки; виховувати в учнів добрі риси характеру. Обладнання: художні книги з творами, що розкривають тему уроку, аплікація з паперу «Корабель із вітрилами». ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 1. Робота над прислів'ями. Поясніть зміст прислів'їв: «Не кидай слів на вітер». « Не давай легковажних обіцянок ». «Будь господарем свого слова». «Говори щирі слова — будеш безсмертним». «Скажені — не вернені, напишеш — не зітреш, відрубаєш — не приточиш:». 2. Переказ змісту пам'ятки «Моральні правила». III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Розв'язання проблемної ситуації. Якось один капітан набирав команду людей для подорожі у далекі моря. Кожний із членів команди мав свої риси характеру. Чи буде вдалою їх подорож? (Учитель до намальованого на дошці корабля прикріплює вітрило у формі трикутника. На вітрилі слова: добро, зло, мужність, щедрість, чесність, гордість, заздрість, рішучість, надійність, неправдивість.) — Які якості можуть спричинити невдачі на кораблі? Ці людські якості завдають чимало неприємностей і у повсякденному житті. IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ Отже, сьогодні ми поговоримо про важливі людські чесноти — правдивість, чесність, шанобливе ставлення до результатів праці інших людей. V. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 49). Знайдіть відповіді на запитання, чому не можна обманювати, і зачитайте їх. Висновок: тому, хто обманює, не вірять люди. Той, хто обманює, не може вимагати правдивості від інших. • Читання оповідання « Брехун ». • Знайдіть у тексті слова, які розкривають головну думку. (Хто раз збрехав, тому вже більше не повірять.) • Читання твору «Розбитачаїнка». — Яким, на вашу думку, може вирости хлопчик? — Наведіть приклади, коли ви були у подібній ситуації. VI. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Інсценізація учнями класу оповідання П. Гальченка «Мій тато» з подальшим обговоренням. Дійові особи: учитель, Данилко, ведучий. Ведучий: Батько та мати поїхали з дому, а Данилко залишився на господарстві, до школи не пішов. Раптом телефонний дзвінок. Данилко впізнав по голосу свого вчителя. Учитель: Чому сьогодні Данилко не прийшов до ніколи? Данилко: Тому що він захворів. Учитель: А хто це розмовляє зі мною? Данилко: Мій тато. — Як, на вашу думку, оцінять учинок Данилка учні його класу? У народі кажуть: «Краще гірка правда, ніж солодка брехня», «Правда як не зустріне, так дожене», «Де честь, там і правда». Нечесна людина — це не тільки та людина, яка говорить неправду, але й та, що може взяти чуже. — Як ви думаєте, чому це правило порядної людини є однією з Божих заповідей, займає належне місце в Законі, згадується в Букварі ще 1851 року? 2. Робота за підручником (с. 50—51). • Читання дітьми вголос оповідання «Федько» з подальшим обговоренням. — Поясніть значення висловів: «Не любить з чужим добром розминатись», «Чуже добро пече руки». — Чи траплялось вам коли-небудь бути жертвою злодія? 3. Слово вчителя. На Україні з давніх-давен життя українців регламентувалось «неписаними» законами, які містили норми поведінки людей, засновані на народних звичаях і досвіді предків. Крадіжки на Україні вважалися одним із найтяжчих гріхів. Навіть вживалося не слово «крадій», а слово «злодій». Хати в селах часто не замикали, а використовували прості засувки: поперек дверей ставили палку, що означало: господаря немає вдома. За поганий вчинок злодія карали: били по підошвах ніг, підвішували догори ногами. Жінок-злодійок обвішували краденими речами і водили вулицями. Громада, чинивши самосуд, керувалась не статтями закону, як це роблять зараз, а народною мораллю, за якою красти — великий злочин. 4. Розв'язування проблемних завдань. 1) Вулицею йде хлопчик, у нього з кишені випав ніж. Ви йшли позаду і побачили. Як ви вчините? 2) Наталка вдома розпочала прибирати. Випадково штовхнула улюблену мамину кришталеву вазу і розбила. Що робити? Зізнатись? Промовчати? Чи, може сказати, що розбив кіт Рудько? 3) Василько вчора довго грав із хлопцями у футбол і не встиг вивчити вірш. Що сказати вчительці? Болів зуб? Допомагав мамі? Забув? Бабуся в гості приїжджала? VII. ПІДСУМОК УРОКУ 1. Заслуховування вірша М. Ярового «Лисиця». Лисиця в школу вчитися прийшла. А як вона ледачою була, То щоб уроки не робить — Надумала учительку дурить. Напише нишком на хвості Таблицю множення та приклади прос'' І вгору лапу піднімає. — Я знаю! Я піду до дошки! — Озветься так, помнеться тропіки, Хвоста до носа піднесе Іпрочита, як з книги, все... Отак знання у неї ті Не в голові були, а на хвості. Учителька помітила це діло — На хвіст ногою наступила: — Тепер відповідай! Лисиця — так і сяк, не зна нічого, й край. Шановні друзі, учні й учениці, А поміж вас нема подібної лисиці? 2. Бесіда. — Про що ви дізналися сьогодні на уроці? Діти, пам'ятайте: той, хто говорить неправду, перш за все обманює себе. Хто бере чуже, той себе обкрадає. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Прочитати оповіданя підручника (с. 49—51). 2. За бажанням: прочитати твори М. Носова «Огірки», В. Осєє-вої «Що легше?», С. Жемайтіса «Карасі», | |
| |
Переглядів: 1933 | |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Водойми рідного краю |
Птахи |
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою? |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
Всього коментарів: 0 | |