💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Зелене диво землі. Як розрізняють рослини

УРОК 16

Тема. Зелене диво землі. Як розрізняють рослини

Мета: формувати уявлення про значення рослин у природі та цінність рослин для людей, про види рослин; формувати вміння розрізняти рослини одного виду і кількох видів; удосконалювати вміння спостерігати, порівнювати і робити висновки, розвивати уяву, прагнення більше знати про навколишній світ; сприяти вихованню почуття захопленого сприйняття навколишнього світу, милування красою і прагнення захистити та примножити об’єкти живої природи.

Методичний коментар: якщо цей урок припадає на кінець грудня чи початок січня, звичайно ж, фрагмент уроку «Підсумки спостереження за погодою» провести по-іншому.

Обладнання: 1. У кожного учня: підручники, робочі зошити, ручка, кольорові олівці, щоденник спостереження, чистий аркуш паперу. 2. Плакат «Цінність рослини». 3. Ілюстрації малюнків: різновиди тварин, людина, дерево, кущ, квітка; різні види подорожника, ромашки.

Оформлення дошки: 1. Тема уроку.

Повинні знати

— про дивні якості рослин;

— про надзвичайну цінність рослин для людини;

— види рослин.

Повинні вміти

— розрізняти види рослин;

— порівнювати будь-яку рослину з іншою;

— підводити окремий предмет під поняття;

— слухати, думати, мріяти і говорити зв’язною літературною мовою.

2. Схематичні малюнки:

Мал. 2

(Порівняй! 1. Де красивіше? Чому? 2. Подумай: чи буде існувати малюнок № 1? Чому?)

3. На переносній дошці: віршик для фізкультхвилинки; тести, кросворд «Рослини».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Перевірте один у одного готовність до уроку.

II. Підсумки спостережень за погодою

1.Загальні підсумки.

Яке сьогодні число? Так, кінчається перший місяць зими — грудень.

Підіб’ємо підсумки за грудень. Учні чергової групи, розкажіть про добрі справи дітей у грудні.

Прогностику, нагадай ті прикмети зимової погоди, за якими повинні слідкувати учні, зіставляти і робити певні висновки.

2. Гра «Які слова живуть узимку?»

Гру проводять синоптики чергової групи. (Називають різні слова, учні плескають у долоні лише тоді, коли це слово стосується зими, або «живе» в ній: сніг, листок, ковзани, лід, квітка, мороз, хуртовина, під-сніжник, хліб, холод, спека).

3. Читання прислів'їв, віршів.

— Взимку сонце крізь сльози сміється.

— Сонце блищить, а мороз тріщить.

— Сумний грудень і в свята, і в будень.

Вийшли вранці ми Вийшли вранці ми.

Дивне місто проти сонця!

Всі взолочено віконця.

Ні, такої ще зими Не стрічали ми.

Ох, яка ж краса!

Сад увесь убрався в іній,

Проти сонця він — як синій Гілля до землі звиса,—

Ох, яка ж краса!

(Грицько Бойко)

Білі черевички у зими

Вкрив дерева білими крилами

Морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла-біла в неї кожушина.

Білі сани, білогриві коні.

Білі рукавички пухові,

Білі щоки, а вуста червоні,

Мов розквітли маки польові.

(М. Сингаївський)

4. Хвилинка-цікавинка.

У місяці грудні найулюбленіше свято дітей — Ми-колая. Вважалося, що зимовий Миколай — захисник бідних і знедолених. Найбільше шанували Миколая діти, для яких він був почесним охоронцем.

На це свято батьки клали дітям під подушку подарунки від Миколая, якщо вони були слухняні, а якщо ні — різочку.

Починається другий місяць зими — січень. Що ви знаєте про цей місяць?

— Січень не так січе, як у вуха пече.

— В давнину січень називали «сонцеворотом» (сонцестоянням). Чому?

Січень

Ліс під інеєм дріма.

По землі іде Зима.

Входить, пишна і велична,

В крижану господу Січня.

Усміхається з-під вій.

— Як живеш, сердешний мій?

Як снігами ти січеш?

Як морозами печеш?

Місяць Січень очі мружить:

— Я сердитий, та не дуже.

Землю пухом укриваю,

Щоб не мерзнуть урожаю.

(Т. Коломієць)

III. Ознайомлення з темою, метою уроку

1.Проблемні питання.

Зверніть увагу на ці слова: рослини, тварини, люди, сонце, гриби, бактерії, віруси.

Яке слово зайве? Чому?

Запишіть: люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси. Що об’єднує ці предмети?

Так, це предмети живої природи, бо вони: дихають, живляться,ростуть, розмножуються, народжуються і вмирають.

Значить, рослини — це частина живої природи. Тема уроку «Зелене диво землі». Поясніть. Ви згодні, що це диво?

Людина, птах, звір — це частина живої природи? Чому? Чим ще вони схожі? А ось дерево, кущ, квітка — це предмети живої природи? Чим вони схожі з попередніми? А чим відрізняються?

На запитання, як живе білочка, ви можете легко відповісти. Так само зможете щось розповісти і про зайця, муху, павука чи карася.

А як живе рослина? Як вона п’є воду? Як вона їсть? Дихає? Це складні питання. Це диво? І це не єдине диво. Хочете дізнатись?

Отже, це речі, що ви Повинні знати і Повинні вміти після цього уроку (див. таблицю).

IV. Робота над новим матеріалом

Пригадайте вірш Л. Забашти «Дивосвіт»:

Дивосвіт, дивосвіт.

Хто придумав оцей світ?

Землю красну отаку У зеленому вінку?

Всі ці квіти, і ліси,

І пташині голоси?

Ліс, і річка, і поля —

Це ж усе моя земля!

1) Усе, створене Творцем, викликає в нас почуття зачудованого здивування тією красою, складністю, а разом з тим гармонійним існуванням природних предметів і явищ. Ми, люди, не перестаємо закохуватись і милуватись красою навколишнього світу. Людина намагається зрозуміти, пояснити цю напрочуд складну, але надзвичайно цікаву Книгу Природи.

Рослини — це тільки частина живої природи. Але яка незвичайна, загадкова, далеко не вивчена і багато в чому незрозуміла людині ця частина! Рослини багато чим відрізняються від людей і тварин. Наведіть приклади.

Рослини — це Диво.

По-перше, вони всі такі різні. Порівняйте (використовуються малюнки).

По-друге, всі живі організми дихають. І ми це бачимо. А рослини? Дихають? Як?

Усі живі організми дихають киснем. А рослини. виділяють кисень у повітря!

По-третє, рослини дають людям основні продукти харчування. Але не тільки! Із рослин ми одержуємо льон, бавовну, з яких ми шиємо одяг. А що виготовляють із цукрових буряків, соняшника? А меблі з чого роблять?! Так, рослини нас годують, одягають, дають нам предмети побуту.

І все? Порівняємо ці два малюнки. Де б ви хотіли відпочивати? Чому?

Отже, рослини — Диво? Так, диво. Але диво ще й у тому, які вони різні.

2) (Використовуються малюнки подорожника і ромашок).

Придивіться, які це рослини? Чим вони схожі, а чим відмінні? Це види подорожника: подорожник ланцетолистий, середній, великий; а це різні види ромашки: ромашка без’язичкова, лікарська, непахуча.

А які бувають рослини: то сильні (дуб), а то тендітні; деякі живуть сотні років, а деякі — місяці; одні можуть бути вічнозелені, а інші — скидають листя на зиму.

Рослини можуть рости скрізь. А восени яке різне забарвлення мають рослини!

Упевнились, що Рослини — це диво землі, хоча ми ще далеко не всі дива назвали.

І багато ще чого невідомо про рослини.

V. Фізкультхвилинка

Руки вгору! Погойдали —

Це — дерева в лісі.

Опустили і стріпнули —

Збив росичку вітер.

Руки в сторони, змахнули —

Летимо, мов птахи.

Приземлились, відпочили —

Руки-крила склали.

VI. Узагальнення і систематизація знань і умінь

1. Робота з підручником.

С. 105-106. Прочитайте уважно і приготуйте одне питання.

Поспілкуйтесь удвох: задайте один одному питання і дайте відповідь. Якщо не виходить, зверніться до статті, пошукайте відповідь.

Хто хоче продемонструвати діалог перед класом?

2. Гра «Так і Ні».

(Відповідайте хором).

Учитель називає предмети живої і неживої природі: заєць, маслята, вітер, кисень, Іринка, сніг, метелик. (Якщо жива природа — так).

Учитель називає предмети живої природи: ведмідь, чорнобривці, кипарис, ряска, бузок, лишайник, жук, бактерія, мох, кульбаба. (Якщо рослини — так).

3.Аукціон «Хто більше».

Учитель (тричі стукає молотком): Продаю красиві малюнки квітів (дерев, кущів)!

Назвіть дерева: .

Назвіть квіти: .

Назвіть кущі: .

VII. Контроль і оцінка якості засвоєння

1. Робота в зошитах.

Завдання на с. 38, 42. У разі правильної відповіді учень одержує 9 балів.

2. Тестові завдання (усно).

1) Вкажіть вид ромашки:

а) широколиста;

б) непахуча;

в) колюча.

2) Закресліть хибні судження:

а) рослини ростуть тільки на землі;

б) рослини дають продукти харчування;

в) рослини виділяють кисень у повітря;

г) гриби, віруси — предмети неживої природи.

3) Назви кімнатну рослину:

а) бузок;

б) фікус;

в) айстра;

г) півонія.

4) Що відбувається з рослинами взимку:

а) загинули;

б) сплять;

в) живуть.

5) Які рослини «зайві», чому? (2 завдання)

а) сосна;

б) береза;

в) яблуня;

г) дуб.

а) суниця;

б) пасльон;

в) квасоля;

г) шипшина.

1) Білі горошини на зеленій стеблині.

2) Гілки рогаті, плоди крилаті.

3) Повна діжка жита, п’ятачком накрита.

4) Висить шапличок, а в тім шапличку 700 козаків.

5) Що то за голова, що лиш зуби й борода?

6) Має шкір сім, витискує сльози всім.

7) Колихається, головою величається, а торкнешся — кусається.

8) Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта.

4. Робота в парах.

1) Доведіть, що рослини — частина живої природи.

2) Доведіть, що рослини не можуть жити без неживої природи.

3) Доведіть, що рослини — це диво.

Дайте відповіді на запитання (письмово). Після 7 хвилин роботи напишіть на аркуші паперу свої імена і здайте роботи.

Оцінюємо в балах роботу кожного із вас: відповідаєте «ланцюжком» кожен за себе, я аналізую.

VIII. Підсумок уроку

Учитель і учні разом заповнюють плакат «Цінність рослини»:

Пізнавальна —

Моральна —

Естетична —

Валеологічна —

Практична —

IX. Домашнє завдання

1. У підручнику, с. 105-107, прочитайте рубрики «Поміркуй», «З’ясуй», «Практичне завдання».

2. У робочих зошитах, с. 38, завдання 3.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (14.11.2014)
Переглядів: 1348 | Рейтинг: 0.0/0
Коли буває соромно. Сором і сором’язливість. Чи погано це, коли тобі соромно?
Що вивчає курс «Основи здоров’я». Здоров’я та його ознаки. Практична робота «...
Вправи та задачі на засвоєння таблиці ділення на 4. Обчислення значень виразі...
Вправи та задачі на засвоєння таблиці ділення на 5. Складені задачі на збільш...
В гостях у Ганнусі
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]