УРОК 16 Тема. Зелене диво землі. Як розрізняють рослини Мета: формувати уявлення про значення рослин у природі та цінність рослин для людей, про види рослин; формувати вміння розрізняти рослини одного виду і кількох видів; удосконалювати вміння спостерігати, порівнювати і робити висновки, розвивати уяву, прагнення більше знати про навколишній світ; сприяти вихованню почуття захопленого сприйняття навколишнього світу, милування красою і прагнення захистити та примножити об’єкти живої природи. Методичний коментар: якщо цей урок припадає на кінець грудня чи початок січня, звичайно ж, фрагмент уроку «Підсумки спостереження за погодою» провести по-іншому. Обладнання: 1. У кожного учня: підручники, робочі зошити, ручка, кольорові олівці, щоденник спостереження, чистий аркуш паперу. 2. Плакат «Цінність рослини». 3. Ілюстрації малюнків: різновиди тварин, людина, дерево, кущ, квітка; різні види подорожника, ромашки. Оформлення дошки: 1. Тема уроку. Повинні знати — про дивні якості рослин; — про надзвичайну цінність рослин для людини; — види рослин. Повинні вміти — розрізняти види рослин; — порівнювати будь-яку рослину з іншою; — підводити окремий предмет під поняття; — слухати, думати, мріяти і говорити зв’язною літературною мовою. 2. Схематичні малюнки: Мал. 2 (Порівняй! 1. Де красивіше? Чому? 2. Подумай: чи буде існувати малюнок № 1? Чому?) 3. На переносній дошці: віршик для фізкультхвилинки; тести, кросворд «Рослини». ХІД УРОКУ I. Організація класу Перевірте один у одного готовність до уроку. II. Підсумки спостережень за погодою 1.Загальні підсумки. Яке сьогодні число? Так, кінчається перший місяць зими — грудень. Підіб’ємо підсумки за грудень. Учні чергової групи, розкажіть про добрі справи дітей у грудні. Прогностику, нагадай ті прикмети зимової погоди, за якими повинні слідкувати учні, зіставляти і робити певні висновки. 2. Гра «Які слова живуть узимку?» Гру проводять синоптики чергової групи. (Називають різні слова, учні плескають у долоні лише тоді, коли це слово стосується зими, або «живе» в ній: сніг, листок, ковзани, лід, квітка, мороз, хуртовина, під-сніжник, хліб, холод, спека). 3. Читання прислів'їв, віршів. — Взимку сонце крізь сльози сміється. — Сонце блищить, а мороз тріщить. — Сумний грудень і в свята, і в будень. Вийшли вранці ми Вийшли вранці ми. Дивне місто проти сонця! Всі взолочено віконця. Ні, такої ще зими Не стрічали ми. Ох, яка ж краса! Сад увесь убрався в іній, Проти сонця він — як синій Гілля до землі звиса,— Ох, яка ж краса! (Грицько Бойко) Білі черевички у зими Вкрив дерева білими крилами Морозець колючий, мов шипшина. Білі черевички у зими, Біла-біла в неї кожушина. Білі сани, білогриві коні. Білі рукавички пухові, Білі щоки, а вуста червоні, Мов розквітли маки польові. (М. Сингаївський) 4. Хвилинка-цікавинка. У місяці грудні найулюбленіше свято дітей — Ми-колая. Вважалося, що зимовий Миколай — захисник бідних і знедолених. Найбільше шанували Миколая діти, для яких він був почесним охоронцем. На це свято батьки клали дітям під подушку подарунки від Миколая, якщо вони були слухняні, а якщо ні — різочку. Починається другий місяць зими — січень. Що ви знаєте про цей місяць? — Січень не так січе, як у вуха пече. — В давнину січень називали «сонцеворотом» (сонцестоянням). Чому? Січень Ліс під інеєм дріма. По землі іде Зима. Входить, пишна і велична, В крижану господу Січня. Усміхається з-під вій. — Як живеш, сердешний мій? Як снігами ти січеш? Як морозами печеш? Місяць Січень очі мружить: — Я сердитий, та не дуже. Землю пухом укриваю, Щоб не мерзнуть урожаю. (Т. Коломієць) III. Ознайомлення з темою, метою уроку 1.Проблемні питання. Зверніть увагу на ці слова: рослини, тварини, люди, сонце, гриби, бактерії, віруси. Яке слово зайве? Чому? Запишіть: люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси. Що об’єднує ці предмети? Так, це предмети живої природи, бо вони: дихають, живляться,ростуть, розмножуються, народжуються і вмирають. Значить, рослини — це частина живої природи. Тема уроку «Зелене диво землі». Поясніть. Ви згодні, що це диво? Людина, птах, звір — це частина живої природи? Чому? Чим ще вони схожі? А ось дерево, кущ, квітка — це предмети живої природи? Чим вони схожі з попередніми? А чим відрізняються? На запитання, як живе білочка, ви можете легко відповісти. Так само зможете щось розповісти і про зайця, муху, павука чи карася. А як живе рослина? Як вона п’є воду? Як вона їсть? Дихає? Це складні питання. Це диво? І це не єдине диво. Хочете дізнатись? Отже, це речі, що ви Повинні знати і Повинні вміти після цього уроку (див. таблицю). IV. Робота над новим матеріалом Пригадайте вірш Л. Забашти «Дивосвіт»: Дивосвіт, дивосвіт. Хто придумав оцей світ? Землю красну отаку У зеленому вінку? Всі ці квіти, і ліси, І пташині голоси? Ліс, і річка, і поля — Це ж усе моя земля! 1) Усе, створене Творцем, викликає в нас почуття зачудованого здивування тією красою, складністю, а разом з тим гармонійним існуванням природних предметів і явищ. Ми, люди, не перестаємо закохуватись і милуватись красою навколишнього світу. Людина намагається зрозуміти, пояснити цю напрочуд складну, але надзвичайно цікаву Книгу Природи. Рослини — це тільки частина живої природи. Але яка незвичайна, загадкова, далеко не вивчена і багато в чому незрозуміла людині ця частина! Рослини багато чим відрізняються від людей і тварин. Наведіть приклади. Рослини — це Диво. По-перше, вони всі такі різні. Порівняйте (використовуються малюнки). По-друге, всі живі організми дихають. І ми це бачимо. А рослини? Дихають? Як? Усі живі організми дихають киснем. А рослини. виділяють кисень у повітря! По-третє, рослини дають людям основні продукти харчування. Але не тільки! Із рослин ми одержуємо льон, бавовну, з яких ми шиємо одяг. А що виготовляють із цукрових буряків, соняшника? А меблі з чого роблять?! Так, рослини нас годують, одягають, дають нам предмети побуту. І все? Порівняємо ці два малюнки. Де б ви хотіли відпочивати? Чому? Отже, рослини — Диво? Так, диво. Але диво ще й у тому, які вони різні. 2) (Використовуються малюнки подорожника і ромашок). Придивіться, які це рослини? Чим вони схожі, а чим відмінні? Це види подорожника: подорожник ланцетолистий, середній, великий; а це різні види ромашки: ромашка без’язичкова, лікарська, непахуча. А які бувають рослини: то сильні (дуб), а то тендітні; деякі живуть сотні років, а деякі — місяці; одні можуть бути вічнозелені, а інші — скидають листя на зиму. Рослини можуть рости скрізь. А восени яке різне забарвлення мають рослини! Упевнились, що Рослини — це диво землі, хоча ми ще далеко не всі дива назвали. І багато ще чого невідомо про рослини. V. Фізкультхвилинка Руки вгору! Погойдали — Це — дерева в лісі. Опустили і стріпнули — Збив росичку вітер. Руки в сторони, змахнули — Летимо, мов птахи. Приземлились, відпочили — Руки-крила склали. VI. Узагальнення і систематизація знань і умінь 1. Робота з підручником. С. 105-106. Прочитайте уважно і приготуйте одне питання. Поспілкуйтесь удвох: задайте один одному питання і дайте відповідь. Якщо не виходить, зверніться до статті, пошукайте відповідь. Хто хоче продемонструвати діалог перед класом? 2. Гра «Так і Ні». (Відповідайте хором). Учитель називає предмети живої і неживої природі: заєць, маслята, вітер, кисень, Іринка, сніг, метелик. (Якщо жива природа — так). Учитель називає предмети живої природи: ведмідь, чорнобривці, кипарис, ряска, бузок, лишайник, жук, бактерія, мох, кульбаба. (Якщо рослини — так). 3.Аукціон «Хто більше». Учитель (тричі стукає молотком): Продаю красиві малюнки квітів (дерев, кущів)! Назвіть дерева: . Назвіть квіти: . Назвіть кущі: . VII. Контроль і оцінка якості засвоєння 1. Робота в зошитах. Завдання на с. 38, 42. У разі правильної відповіді учень одержує 9 балів. 2. Тестові завдання (усно). 1) Вкажіть вид ромашки: а) широколиста; б) непахуча; в) колюча. 2) Закресліть хибні судження: а) рослини ростуть тільки на землі; б) рослини дають продукти харчування; в) рослини виділяють кисень у повітря; г) гриби, віруси — предмети неживої природи. 3) Назви кімнатну рослину: а) бузок; б) фікус; в) айстра; г) півонія. 4) Що відбувається з рослинами взимку: а) загинули; б) сплять; в) живуть. 5) Які рослини «зайві», чому? (2 завдання) а) сосна; б) береза; в) яблуня; г) дуб. а) суниця; б) пасльон; в) квасоля; г) шипшина. 1) Білі горошини на зеленій стеблині. 2) Гілки рогаті, плоди крилаті. 3) Повна діжка жита, п’ятачком накрита. 4) Висить шапличок, а в тім шапличку 700 козаків. 5) Що то за голова, що лиш зуби й борода? 6) Має шкір сім, витискує сльози всім. 7) Колихається, головою величається, а торкнешся — кусається. 8) Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта. 4. Робота в парах. 1) Доведіть, що рослини — частина живої природи. 2) Доведіть, що рослини не можуть жити без неживої природи. 3) Доведіть, що рослини — це диво. Дайте відповіді на запитання (письмово). Після 7 хвилин роботи напишіть на аркуші паперу свої імена і здайте роботи. Оцінюємо в балах роботу кожного із вас: відповідаєте «ланцюжком» кожен за себе, я аналізую. VIII. Підсумок уроку Учитель і учні разом заповнюють плакат «Цінність рослини»: Пізнавальна — Моральна — Естетична — Валеологічна — Практична — IX. Домашнє завдання 1. У підручнику, с. 105-107, прочитайте рубрики «Поміркуй», «З’ясуй», «Практичне завдання». 2. У робочих зошитах, с. 38, завдання 3. | |
| |
Переглядів: 1309 | |
Весняні свята. Мамин день |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 7 |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Всього коментарів: 0 | |