УРОК 29 Тема. Як людина рухається. Чому треба тренувати м’язи Мета: формувати уявлення про м’язи організму людини; елементарні поняття робота м’язів (розслаблення і скорочення), тренування м’язів; уміння знаходити м’язи у своєму тілі, правильно сидіти за партою або за столом, стежити за своєю поставою; формувати вміння виконувати практичну роботу, пояснювати одержані факти, логічно міркувати, правильно висловлюватися; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я, тобто бажання правильно сидіти, ходити, займатися фізичною працею і спортом. Обладнання: муляж м’язів людини; таблиці «М’язи», «Скелет»; роз-даткові картки. ХІД УРОКУ I. Підсумок фенологічних спостережень — Який зараз місяць? — Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі? — Як змінився колір неба? — Чи йшов дощ? II. Актуалізація опорних знань 1. Використання технології «Мікрофон». — Яке значення має скелет для людини? — Що треба робити, щоб вирости струнким? 2. Робота в групах. Дидактична гра «Опора тіла» Із розрізних частин, які є в кожній групі на картках, учні послідовно «будують» скелет. Представник від кожної групи вибігає до дошки і чіпляє потрібну частину скелета. 3. Запитання для створення проблемної ситуації (використання технології «Мозковий штурм»). — Що забезпечує певне положення нашого тіла в просторі? — Які органи працюють, коли людина усміхається, сердиться, дивується? III. Вивчення нового матеріалу 1. Повідомлення вчителя. — На перший погляд, кістки, як зуби, не схожі на живу тканину. Але кістки складаються з таких самих живих клітин. Як і все тіло, ці клітини харчуються, дихають і розмножуються. Скелет є опорою тіла, захищає внутрішні органи від пошкоджень. До нього прикріплюються м’язи. Прощупайте на своїх руках і ногах потовщення під шкірою. Що це? Так, це м’язи, які прикріплюються до кісток. М’язи становлять половину тіла людини. 2. Робота з підручником (диференційовані завдання). Фізкультхвилинка 3. Гра «Телепередача». Кореспондент. На березі нашого сільського ставка танцювала весела стонога. Стара жаба дивилась на неї, заздрячи її легким і граційним рухам. І раптом запитала: — Чи не скажеш, дорога, як тобі вдається так вправно керувати всіма своїми ніжками? Звідки ти знаєш, котра ніжка піднімається першою, котра — двадцять восьмою? Котра з них опускається, коли піднімається одинадцята і сьома? Стонога зупинилася і замислилась. Ти ніколи не спадало таке на думку. А зараз зацікавило — як це насправді вона робить? Яку, наприклад, ніжку їй треба підняти, щоб продовжити танок? Та цього вона не знала. І чим більше про це думала, тим більше плуталась. Так вона і залишилась нерухомою з усіма своїми ніжками, на радість зловтішній жабі. — Слово експерту. Експерт. Ви могли б опинитись у сумному становищі, якби щоразу, перш ніж ступити крок чи підняти руку, починали розмірковувати, як це робити. Що ж тягне нашу руку, коли ми її піднімаємо? Це роблять м’язи. Ще їх називають «мускулами», що в перекладі з латини означає «мишата». Кожний м’яз прикріплений одним кінцем до однієї кістки скелета, а другим — до другої. За наказом мозку м’язи можуть чи скорочуватись чи довшати. Коли м’яз плеча скорочується, він піднімає руку, а коли розслабляється — опускає: В нашому тілі є майже 500 великих і малих м’язів. Щоб ступити лише крок, працює близько двадцяти м’язів. Організм людини побудований так мудро, що всі звичайні рухи ми робимо автоматично, не думаючи, який рух виконуватимемо наступним. Учитель. Отже, щоб не опинитись на місці нещасної стоноги, нам не потрібно замислюватись над кожним наступним рухом. За нас це зробить сигнал з мозку. Серед таких малих учнів, як ви, вже є бабусі й дідусі. Як це може бути? На зв’язку — кореспондент. Учень-кореспондент повідомляє за малюнком. Кореспондент. В нашу студію приходив хлопчик Микола. Коли він йшов по коридору, я завжди могла здогадатись, хто йде, хоч двері були зачинені: тільки він човгав ногами, як старезний дід. А коли він сідав за парту, то не міг сидіти прямо й десяти хвилин. То підіпре голову однією рукою, то другою, то ляже грудьми на стіл. Така в нього була слабка спина. «Чому?» — запитаєте ви. З цим питанням ми звернулись до нашого експерта. Виходить учень-експерт і пояснює. Експерт. Організм людини надсилає більше крові тим м’язам, які цієї миті працюють. Клітини працюючих м’язів краще харчуються, а отже, швидше ростуть. В нашому випадку Миколчина спина слабка тому, що він не любив працювати і цим самим не давав роботу своїм м’язам. Діти взимку розчищали сніг, навесні — саджали дерева, квіти, восени — збирали врожай. А цей хлопчик щоразу знаходив причину, щоб не працювати. Так і став молодим дідусем. Учитель. Отже, недаремно я наголошую, щоб ви тримали спинку рівно, коли ходите, і не згинали її, коли сидите. З новинами спорту виступає коментатор... Коментатор. У нашій школі було оголошено підготовку до весняної спартакіади. В першому турі — два змагання з бігу. Два приятелі — Сергійко і Василько, які до цього ніколи не брали участь у змаганнях,— вирішили підготуватись по-своєму. Весь останній тиждень вони за обідом та вечерею з’їдали по дві порції й намагались якомога більше лежати. — Треба набиратися сили,— казали вони,— а не витрачати її даремно. Та наслідки були зовсім не ті, на які вони сподівались. Обоє так розповніли та обважніли, що захекались і зійшли з доріжки вже на середині дистанції. Ось чому спортсмени набираються сили, не вилежуючись у ліжку, а тренуючись. Слово — спортивному експертові. Експерт. Під час тренувань спортсмен завжди ставить перед собою завдання складніше, ніж вимагають змагання. Гарних наслідків досягає той, у кого розвинені всі м’язи тіла, добре працюють легені, серце. А наші хлопчики, Сергійко і Василько, спортом не займалися, мало працювали фізично. Тому у них слабкі не тільки м’язи, а й легені і серце. А отже, через своїм лінощі, вони програли змагання з бігу. Учитель. Як бачите, сильний не той, хто багато їсть, а той, хто багато рухається, систематично займається спортом. IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Розгадування кросворда. 1) На чому, мов на шарнірах, руки і ноги, пальці і корпус легко повертаються? (Суглоб) 2) Чим закінчується хребет? (Куприк) 3) Як по іншому називаються м’язи? (Мускули) 4) Якщо м’яз виконує роботу, він... (скорочується). 2. Робота в зошиті. 1) Закінчіть речення. (1) 2) Запишіть відповіді на питання. (2, 3) 3) Творча робота. V. Підсумок уроку — Про що ви дізнались на уроці? — Як зміцнювати м’язи? — Як долати втому м’язів? VI. Домашнє завдання 1) Опрацювати статтю «Як людина рухається», «Чому треба тренувати м’язи». 2) Скласти розповідь «Як я дбаю про свою поставу». | |
| |
Переглядів: 1398 | |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Практична робота «Місто... |
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика». |
Всього коментарів: 0 | |