Урок 9 Тема. Як ставитися до інших. Умій дружитиМета: З’ясувати зміст понять добрий, милосердний, співчутливий на аналізі ситуацій морального змісту; вчити дітей розрізняти добрі вчинки своїх ровесників, і ті, які шкодять іншим людям; сприяти розвитку загальнонавчальних умінь; викликати прагнення робити добро; виховувати кращі людські якості: доброту, щедрість, небайдужість до чужої біди, розуміння й повагу до інших, допомогу та турботу про них, бажання бути чуйними й уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом. На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Уроки ввічливості», «Уроки доброти». ХІД УРОКУ 1. Вправа «Погода». — Тепло чи холодно надворі? — Яке небо? — Чи є дощ? 2. Вправа «Дари сонця». На дошці намалювати велике сонечко. Діти повинні перерахувати, що сонечко дарує землі (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу). Все перераховане дітьми написати на промінні сонця. Учитель. Сонечко дає світло, радість, добро, воно є привітним і щедрим. Воно усміхнене, веселе. А коли ви усміхаєтеся людям, вони також відповідають вам усмішкою. Тоді, коли ви ставитеся до оточуючих привітно, то і вони відповідають лагідністю. Коли ви робите людям добро — отримуєте від них за це щедрі слова подяки. Будьте завжди щедрими, добрими і допомагайте тим, хто потребує вашої допомоги. 3. Робота за підручником (С. 30). Учитель читає текст і ставить запитання: — Яке ставлення оточуючих приємне всім? — Як потрібно ставитися до інших? — Яким слід бути? Учні розглядають малюнки у підручнику, розмірковують над ними, роблять свої висновки. — Де відбувається подія на першому малюнку? — Що робить дівчинка? — Як поводиться хлопчик? — Як можна назвати його вчинок? — Де відбувається подія на другому малюнку? — Що робить хлопчик? — Хто стоїть поруч із ним? — Чи можна його вчинок назвати хорошим? Щоб допомогти учням розповісти про свої добрі справи, проведіть вправу-малюнок «Сонце доброти». Намалюйте сонце доброти, яке повинно містити стільки промінців, скільки добрих вчинків різних людей згадають діти. 4. Вправа «Мікрофон». — Розкажіть про свої добрі справи. Попросіть дітей перерахувати співчутливі слова або вирази. Бесіда — Якщо хтось плаче, падає, забивається або хворіє, чи співчуваєте ви цій людині? — Що ви відчуваєте, коли вам співчувають або, навпаки, не співчувають? — Які люди і в яких ситуаціях викликають у вас співчуття? — Як ви виявляєте своє співчуття до них? — Хто у вашій сім’ї вам найбільше співчуває, коли вам погано? 5. Робота у парах. Учні розігрують із сусідом по парті ситуації: • друг забився і йому боляче; • подружка загубила іграшку й плаче; • у тебе є велосипед, а у твого друга немає; • у твого сусіда по парті немає олівця; • подружка забула вдома бутерброд; • ти ненароком штовхнув дівчинку. — Що ви скажете у кожному випадку? Фізкультхвилинка Імітаційні вправи: «Йдуть солдати» (ходьба). «Літак гойдає крилами» (руки в сторони, нахил вліво, вправо). «М’ячики» (стрибки). «Паровоз» (зігнуті в ліктях руки, колові рухи). «Штангіст». «Косарі». 6. Робота в зошиті з друкованою основою (С. 25). Завдання 3 Учні знаходять слова, що є близькими за значенням до слова добрий: допомагає; заспокоїть у біді; ласкавий; чуйний; з усіма дружить; турботливий; ділиться з іншими; поважає інших; небайдужий; милосердний. Завдання 4 Учні розповідають, що таке доброта і милосердя, спираючись на малюнки. 7. Робота з прислів’ями. Учитель пояснює і вивчає з учнями народну мудрість (С. 30), а також такі прислів’я. • Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся. • Добрий чоловік — надійніше кам’яного мосту. 8. Читання поради за схемою на форзаці підручника. «Так треба жити, щоб нікому зла не чинити». 9. Вправа «Мікрофон». — Розкажи про свого друга. — Як його звати? — За що ти любиш свого друга? 10. Робота за підручником (С. 31). Учні розглядають малюнок «Куточок друга». Учитель дає пораду, як його зробити. 11. Розгляд ситуацій. Що ти зробиш, коли: • друг травмував руку; • подруга загубила ручку; • до тебе в хату прийшов друг. 12. Робота із зошитом з друкованою основою (С. 24). Завдання 1 • До якої казки цей малюнок? • Чим закінчилася казка? • За що були покарані цапки? • Чи були вони друзями? • Дайте пораду цапкам. Чи знаєте ви казку про правильну поведінку в аналогічній ситуації? (Про двох кізочок) Діти вивчають зі слів вчителя прислів’я про дружбу з підручника, пояснюють його, потім учитель наводить інші прислів’я про дружбу. • Дерево міцне корінням, а людина — друзями. • Не той друг, що лащиться, а той, хто печалиться. • З добрим дружись, а лихих стережись. 13. Робота за підручником (С. 32—33). Учитель читає вірш Платона Воронька «Друзяки». — Яким був котик? — Що він робив? — Чому Рябко не ображався на кота? — Складіть речення за малюнком після тексту про кота і про Рябка. Дайте відповідь на запитання наприкінці вірша. Учитель пропонує учням розглянути малюнок. — Що роблять діти? — Чому засмучений хлопчик? — Як ви гадаєте, чи подобається комусь, коли його дражнять? — Що ви порадиш дражнилі? Далі учитель розучує з дітьми одну з мирилок. — Яким словами називають друзі одне одного в мирилках? 14. Робота із додатками (С. 103). Учитель читає вірш Марії Людкевич «Більш з тобою не сварюся». — Як звали дівчинку? — За що хлопчик просив пробачення? — Які слова він вживав? — Чи можна йому вірити? Завершити розмову про дружбу можна грою «Япочну, а ти — завершуй». • Друг — це той, хто... • Мого найкращого друга я ціную за... • Справжній друг ніколи не... • Я можу бути гарним другом, тому що... • Дружити — це означає... 15. Підсумок уроку. — Яке ставлення оточуючих є приємним для всіх? — То як потрібно ставитися до інших? — Яким слід бути? — Про які добрі вчинки згадали на уроці? — Наведіть приклади переваги доброти, щирості, милосердя над хитрістю, жадібністю, байдужістю. — Які співчутливі слова і вирази ви запам’ятали? — Які хороші людські якості ви можете назвати? — Які прислів’я про добро ви запам’ятали? — Хто такий друг? — Дайте пораду, як знайти друга. — Як самому бути хорошим другом? — Які прислів’я про дружбу ви знаєте? — Які вчинки зміцнюють дружбу? — Що руйнує дружбу? — Як можна помиритися з другом? — Яку мирилку ви вивчили? — Дайте пораду тим, хто дражниться. На уроці можна також використати такі завдання. • Гра «Угості до сонечка». Поділіть дітей на групи і попросіть їх уявити, що сонечко запросило їх до себе в гості. Діти повинні взяти з собою в дорогу три найголовніших, на їх думку, сонячні якості. Потім зі всіх сонячних якостей складається сонячний список, який потім вивішується на стенд. Висновок. Кращі людські якості: доброта, милосердя, небайдужість до чужої біди, розуміння й повага до інших, допомога та турбота про них. • Гра «Хто є найчуйнішим». Діти розподіляються на групи, і педагог пропонує п’ять різноманітних ситуації, наприклад: — ви почули плач дитини у дворі; — ваш друг отримав погану оцінку; — ваша мама прийшла з роботи дуже стомленою; — ваша бабуся потрапила до лікарні; — людині, яка сидить поряд із вами в поїзді, стало зле. Група, яка швидше придумає, як краще допомогти людям в тій або іншій ситуації, отримує «зірку доброти». Група, яка отримала п’ять «зірок», є найчуйнішою. Щоб викликати у дітей бажання бути чуйними та уважними до своїх товаришів і бути самому справжнім другом, використайте такі завдання. • Гра «Школа дружби». На дошці великими буквами напишіть слова: ШКОЛА ДРУЖБИ. Поділіть дітей на групи. Попросіть їх уявити, що вони — вчителі в Школі дружби і повинні пояснити своїм учням, як подружитися одне з одним. Наприклад: щоб подружитися з ким-небудь, потрібно цікавитися їхніми справами. • Сценка «Помиріть друзів». Розподіліть дітей на групи по три учні. Діти повинні придумати невелику сценку про те, як двоє друзів сваряться, а третій друг їх мирить. — Які вчинки зміцнюють дружбу, а які — руйнують? Висновок. Бережіть своїх друзів, не сваріться через дрібниці. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1989 | |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Сюжетні композиції з рослинних форм. створення колективних сюжетних композиці... |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Д. Павличко «Школа». В. Фетисов «Хто чого вчиться» |
Всього коментарів: 0 | |