💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Як ставитися до інших. Умій дружити

Урок 9

Тема. Як ставитися до інших. Умій дружити

Мета: З’ясувати зміст понять добрий, милосердний, співчутливий на аналізі ситуацій морального змісту; вчити дітей розрізняти добрі вчинки своїх ровесників, і ті, які шкодять іншим людям; сприяти розвитку загальнонавчальних умінь; викликати прагнення робити добро; виховувати кращі людські якості: доброту, щедрість, небайдужість до чужої біди, розуміння й повагу до інших, допомогу та турботу про них, бажання бути чуйними й уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом.

На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Уроки ввічливості», «Уроки доброти».

ХІД УРОКУ

1. Вправа «Погода».

— Тепло чи холодно надворі?

— Яке небо?

— Чи є дощ?

2. Вправа «Дари сонця».

На дошці намалювати велике сонечко. Діти повинні перерахувати, що сонечко дарує землі (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу). Все перераховане дітьми написати на промінні сонця.

Учитель. Сонечко дає світло, радість, добро, воно є привітним і щедрим. Воно усміхнене, веселе. А коли ви усміхаєтеся людям, вони також відповідають вам усмішкою. Тоді, коли ви ставитеся до оточуючих привітно, то і вони відповідають лагідністю. Коли ви робите людям добро — отримуєте від них за це щедрі слова подяки. Будьте завжди щедрими, добрими і допомагайте тим, хто потребує вашої допомоги.

3. Робота за підручником (С. 30).

Учитель читає текст і ставить запитання:

— Яке ставлення оточуючих приємне всім?

— Як потрібно ставитися до інших?

— Яким слід бути?

Учні розглядають малюнки у підручнику, розмірковують над ними, роблять свої висновки.

— Де відбувається подія на першому малюнку?

— Що робить дівчинка?

— Як поводиться хлопчик?

— Як можна назвати його вчинок?

— Де відбувається подія на другому малюнку?

— Що робить хлопчик?

— Хто стоїть поруч із ним?

— Чи можна його вчинок назвати хорошим?

Щоб допомогти учням розповісти про свої добрі справи, проведіть вправу-малюнок «Сонце доброти».

Намалюйте сонце доброти, яке повинно містити стільки промінців, скільки добрих вчинків різних людей згадають діти.

4. Вправа «Мікрофон».

— Розкажіть про свої добрі справи.

Попросіть дітей перерахувати співчутливі слова або вирази.

Бесіда

— Якщо хтось плаче, падає, забивається або хворіє, чи співчуваєте ви цій людині?

— Що ви відчуваєте, коли вам співчувають або, навпаки, не співчувають?

— Які люди і в яких ситуаціях викликають у вас співчуття?

— Як ви виявляєте своє співчуття до них?

— Хто у вашій сім’ї вам найбільше співчуває, коли вам погано?

5. Робота у парах.

Учні розігрують із сусідом по парті ситуації:

• друг забився і йому боляче;

• подружка загубила іграшку й плаче;

• у тебе є велосипед, а у твого друга немає;

• у твого сусіда по парті немає олівця;

• подружка забула вдома бутерброд;

• ти ненароком штовхнув дівчинку.

— Що ви скажете у кожному випадку?

Фізкультхвилинка

Імітаційні вправи:

«Йдуть солдати» (ходьба).

«Літак гойдає крилами» (руки в сторони, нахил вліво, вправо). «М’ячики» (стрибки).

«Паровоз» (зігнуті в ліктях руки, колові рухи).

«Штангіст».

«Косарі».

6. Робота в зошиті з друкованою основою (С. 25).

Завдання 3

Учні знаходять слова, що є близькими за значенням до слова добрий: допомагає; заспокоїть у біді; ласкавий; чуйний; з усіма дружить; турботливий; ділиться з іншими; поважає інших; небайдужий; милосердний.

Завдання 4

Учні розповідають, що таке доброта і милосердя, спираючись на малюнки.

7. Робота з прислів’ями.

Учитель пояснює і вивчає з учнями народну мудрість (С. 30), а також такі прислів’я.

• Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся.

• Добрий чоловік — надійніше кам’яного мосту.

8. Читання поради за схемою на форзаці підручника.

«Так треба жити, щоб нікому зла не чинити».

9. Вправа «Мікрофон».

— Розкажи про свого друга.

— Як його звати?

— За що ти любиш свого друга?

10. Робота за підручником (С. 31).

Учні розглядають малюнок «Куточок друга». Учитель дає пораду, як його зробити.

11. Розгляд ситуацій.

Що ти зробиш, коли:

• друг травмував руку;

• подруга загубила ручку;

• до тебе в хату прийшов друг.

12. Робота із зошитом з друкованою основою (С. 24).

Завдання 1

• До якої казки цей малюнок?

• Чим закінчилася казка?

• За що були покарані цапки?

• Чи були вони друзями?

• Дайте пораду цапкам. Чи знаєте ви казку про правильну поведінку в аналогічній ситуації? (Про двох кізочок)

Діти вивчають зі слів вчителя прислів’я про дружбу з підручника, пояснюють його, потім учитель наводить інші прислів’я про дружбу.

• Дерево міцне корінням, а людина — друзями.

• Не той друг, що лащиться, а той, хто печалиться.

• З добрим дружись, а лихих стережись.

13. Робота за підручником (С. 32—33).

Учитель читає вірш Платона Воронька «Друзяки».

— Яким був котик?

— Що він робив?

— Чому Рябко не ображався на кота?

— Складіть речення за малюнком після тексту про кота і про Рябка. Дайте відповідь на запитання наприкінці вірша.

Учитель пропонує учням розглянути малюнок.

— Що роблять діти?

— Чому засмучений хлопчик?

— Як ви гадаєте, чи подобається комусь, коли його дражнять?

— Що ви порадиш дражнилі?

Далі учитель розучує з дітьми одну з мирилок.

— Яким словами називають друзі одне одного в мирилках?

14. Робота із додатками (С. 103).

Учитель читає вірш Марії Людкевич «Більш з тобою не сварюся».

— Як звали дівчинку?

— За що хлопчик просив пробачення?

— Які слова він вживав?

— Чи можна йому вірити?

Завершити розмову про дружбу можна грою «Япочну, а ти — завершуй».

• Друг — це той, хто...

• Мого найкращого друга я ціную за...

• Справжній друг ніколи не...

• Я можу бути гарним другом, тому що...

• Дружити — це означає...

15. Підсумок уроку.

— Яке ставлення оточуючих є приємним для всіх?

— То як потрібно ставитися до інших?

— Яким слід бути?

— Про які добрі вчинки згадали на уроці?

— Наведіть приклади переваги доброти, щирості, милосердя над хитрістю, жадібністю, байдужістю.

— Які співчутливі слова і вирази ви запам’ятали?

— Які хороші людські якості ви можете назвати?

— Які прислів’я про добро ви запам’ятали?

— Хто такий друг?

— Дайте пораду, як знайти друга.

— Як самому бути хорошим другом?

— Які прислів’я про дружбу ви знаєте?

— Які вчинки зміцнюють дружбу?

— Що руйнує дружбу?

— Як можна помиритися з другом?

— Яку мирилку ви вивчили?

— Дайте пораду тим, хто дражниться.

На уроці можна також використати такі завдання.

• Гра «Угості до сонечка».

Поділіть дітей на групи і попросіть їх уявити, що сонечко запросило їх до себе в гості. Діти повинні взяти з собою в дорогу три найголовніших, на їх думку, сонячні якості.

Потім зі всіх сонячних якостей складається сонячний список, який потім вивішується на стенд.

Висновок. Кращі людські якості: доброта, милосердя, небайдужість до чужої біди, розуміння й повага до інших, допомога та турбота про них.

• Гра «Хто є найчуйнішим».

Діти розподіляються на групи, і педагог пропонує п’ять різноманітних ситуації, наприклад:

— ви почули плач дитини у дворі;

— ваш друг отримав погану оцінку;

— ваша мама прийшла з роботи дуже стомленою;

— ваша бабуся потрапила до лікарні;

— людині, яка сидить поряд із вами в поїзді, стало зле.

Група, яка швидше придумає, як краще допомогти людям в тій або іншій ситуації, отримує «зірку доброти». Група, яка отримала п’ять «зірок», є найчуйнішою.

Щоб викликати у дітей бажання бути чуйними та уважними до своїх товаришів і бути самому справжнім другом, використайте такі завдання.

• Гра «Школа дружби».

На дошці великими буквами напишіть слова: ШКОЛА ДРУЖБИ. Поділіть дітей на групи. Попросіть їх уявити, що вони — вчителі в Школі дружби і повинні пояснити своїм учням, як подружитися одне з одним.

Наприклад: щоб подружитися з ким-небудь, потрібно цікавитися їхніми справами.

• Сценка «Помиріть друзів».

Розподіліть дітей на групи по три учні. Діти повинні придумати невелику сценку про те, як двоє друзів сваряться, а третій друг їх мирить.

— Які вчинки зміцнюють дружбу, а які — руйнують?

Висновок. Бережіть своїх друзів, не сваріться через дрібниці.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (15.12.2013)
Переглядів: 2039 | Рейтинг: 0.0/0
Вирощування рослин у закритому ґрунті. Відбір повноцінного насіння (коренів) ...
Задачі на знаходження невідомого зменшуваного. Вправи та задачі на засвоєння ...
Народний календар
Уявлення про голосні та приголосні звуки. Позначення цих звуків умовними знак...
Охайність й особиста гігієна першокласників: як пра­вильно вмиватися, купатис...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]