УРОК 22 Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення Мета: формувати поняття рослиноїдна тварина, хижа тварина, всеїдна тварина; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлення; поглибити поняття ланцюгу живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізувати об’єкти природи, встановлювати взаємозв’язки між ними; виховувати бережливе ставлення до тварин на основі осмислення взаємозв’язків між ними. Обладнання: малюнки із зображенням тварин, таблички із написами. ХІД УРОКУ I. Хвилинка спостережень — Який стан неба сьогодні? — Яка погода надворі? — Які зміни сталися у природі? II. Перевірка домашнього завдання Практична вправа «Зрозумійте співрозмовника». — Поверніться до свого сусіда і розкажіть про свою улюблену домашню тваринку. — Нехай ваш сусід упродовж хвилини перекаже почуте. — Обміняйтеся ролями. — Намалюйте тваринку вашого сусіда по парті. — Обговоріть, що для вас було легшим: розповідати, слухати, переказувати? А що важче? III. Актуалізація опорних знань — На які дві групи поділяються тварини? 1. Гра «Продовжте ланцюжок». а) Ведмідь, лисиця,... ; б) зозуля, голуб,...; в) карась, щука,...; г) корова, кінь,...; д) індик, качка,... 2. Відгадування загадок. • Тварина рогата, а рогів багато. (Олень) • В зеленім лісі проживає і довгий хвіст пухнастий має, Їй на місці не сидиться, а зовуть її... (лисиця). • Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь) IV. Повідомлення теми і мети уроку — За рахунок чого тварини живуть? — Сьогодні ми дізнаємось з вами про те, на які групи можна поділити тварин за способом живлення. До нас у гості завітали, як ви й здогадались із загадок, ведмідь, лисиця, олень, які допоможуть нам розібратись, на які групи за способом живлення діляться тварини. V. Опрацювання нового матеріалу 1. Розповіді звірів. Олень. Поживою для мене є трав’яниста і дерев’яниста рослинність — чагарники, гриби та лишайники. Взимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для мене у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось. Ми належимо до рослиноїдних (на дошці — табличка з написом «Рослиноїдні»). Лисиця. Живлюся я взимку найчастіше мишами, влітку — комахами, жуками і личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху й слуху я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюсь нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми — хижі тварини (на дошці — табличка з написом «Хижі»). Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Та, як зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини,— не омину, обов’язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних (на дошці — табличка «Всеїдні»). Фізкультхвилинка Вітер очерет гойдає І додолу нагинає. Вліво, вправо нахилив Й знову, й знову закрутив. Раптом тихо жук підліз, Потягнувся на весь зріст, Свій почистив язичок Й закрутився у вальсок. 2. Бесіда. Постановка проблемного питання. — Я стверджую, що всі живі організми не взаємопов’язані між собою. Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне? Переконаємось у цьому на конкретних прикладах. Стрілочками покажемо, хто чим живиться. 1) Миша, гадюка, пшениця, орел. Пшениця ^ миша ^ гадюка ^ орел. 2) Попільниця, калина, сонечко. Калина ^ попільниця ^ сонечко. 3) Вовк, гілки верби, косуля. Гілки верби ^ косуля ^ вовк. — Це ланцюжки живлення. Кожний ланцюг живлення складається із ланок. Які ланки у другому ланцюгу живлення? Розгляньте ще раз живлення і скажіть, що є першою ланкою живлення; другою; третьою. — Правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюги живлення не повинні перериватись. VI. Закріплення вивченого матеріалу 1. Гра «Відгадайте назви звірів за їх описом». • У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний. • Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний. • Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослиноїдний. • Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак. • Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі. • Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору. 2. Рубрика «Цікаво знати». • Найхвостатішою твариною на земній кулі є... курка. Її можна побачити лише в японському селі Кате, що розташоване на острові Сікоку. • Їжак у стані сплячки може обходитись без їжі 236 днів. Ведмідь під час сплячки нічого не їсть протягом 6 місяців. • Змії не мають вух. Вони сприймають звукові коливання язиком. 3. Рубрика «Жива природа у задачах». Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з’їсти 100 гусениць. Скільки вона може з’їсти за 2, 3, 4 години? Задача 2. Протягом дня шпак з’їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень? Задача 3. За одну ніч пташеня козодоя з’їдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах з’їдає пташеня? Задача 4. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі 10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу? Задача 5. Щоб поїсти досхочу, леву потрібно 20 кг м’яса, причому він їсть 1 раз у 2 дні. Скільки кілограмів м’яса йому потрібно на 10 днів? 4. Робота в зошитах (С. 33). — Розподіліть тварин за способом живлення (завд. 1) . — Запишіть відповіді на запитання (завд. 2). — Творча робота. Запишіть за зразком (завд. 3). — Продовжте речення (завд. 4). — Встановіть ланцюги живлення (завд. 5). VII . Підсумок уроку — Як поділяють тварин за способом живлення? — Що таке ланцюг живлення? — Які ланцюги живлення є в акваріумі? VІІІ. Домашнє завдання Опрацювати статті з підручника «Чим живляться тварини», «Ланцюги живлення». Переказувати матеріал, давати відповіді на запитання. | |
| |
Переглядів: 22816 | |
Київ — столиця України |
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового... |
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка» |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Будівельні споруди. конструювання з деталей набору «казкового містечка» |
Всього коментарів: 0 | |