УРОК 17 Тема. Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння Мета: формувати уявлення про розмноження квіткових рослин, умови проростання насіння (тепло, вода, повітря), умови росту і розвитку рослин (тепло, вода, повітря, світло), про способи розмноження рослин іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростками; вміння пророщувати насіння, вирощувати рослини з насіння, розмножувати кімнатні рослини різними способами; формувати вміння бачити проблему і формулювати її у формі запитання, цілеспрямовано сприймати об’єкт або його частину, узагальнювати сприйняття; виховувати спостережливість під час спільної діяльності (виконання довготривалих дослідів). Обладнання: гербарії та малюнки квіткових рослин; колекції плодів і насіння, таблиці, фотознімки, репродукції картин, колекція «Комахи-запилювачі». ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання 1. — На які групи вчені розподілили всі рослини на Землі? — Чому водорості вважаються найпростішими за будовою? — Чому вони так називаються? — Які органи вже є у наступної групи — мохів? — Чому хвойні рослини називають вічнозеленими? 2. Гра «Що зайве?» (виділити зайві рослини). • Ялина, сосна, дуб, ялівець, модрина. • Яблуня, калина, айстра, фіалка, папороть. • Каштан, береза, липа, осика, верба, ялиця, сосна. 3. — Чим мохи відрізняються від водоростей? — Яких органів не мають мохи? — До якої групи трав’янистих рослин належать хвощі й папороті? — Як вони розмножуються? II. Мотивація навчальної діяльності — Сьогодні ми з вами будемо вивчати найбільш поширену на Землі, найбільшу за кількістю видів, найбільш красиву групу рослин. До того ж, вони мають велике практичне значення в житті людей. Що це за рослини, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте кросворд. 1. Стала на поляні В жовтім сарафані. Підросте — всміхнеться, Для вітрів вбереться В платтячко біленьке, Пишне та легеньке. (Кульбаба) 2. Із зеленої сорочки, Що зітхав весною гай, Білі дивляться дзвіночки. Як зовуть їх, відгадай! (Конвалії) 3. У зеленім кожушку Костяній сорочці Я росту собі в ліску, Всім зірвати хочеться! (Ліщина) 4. Навесні цвітуть мої свічі, Заглядають сонцю в вічі, А під осінь ті свічки Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан) 5. На сонечко схожий І сонце я люблю, За сонцем повертаю Голівоньку свою. (Соняшник) 6. Під лопухом зелене яйце з хвостом. (Огірок) 7. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква) 8. Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадай, що за рослина? (Пролісок) — Отже, які рослини будемо вивчати на уроці? (Квіткові) III. Повідомлення теми і мети уроку IV. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя з елементами бесіди. — Сьогодні продовжимо вивчення рослин. Рослини поширені всюди — в усіх кліматичних зонах, на всіх континентах, і живуть вони в різних умовах. Квіткові рослини у своїй великій різноманітності впливають на клімат Землі, на газообмін в атмосфері. Як ви думаєте, чому? Що вони виділяють? (Кисень) Звідки взялася така велика кількість рослин? Із чого вони виростають? — Як розмножуються квіткові рослини, ми дізнаємося сьогодні на уроці. Органом розмноження квіткових рослин є квітка. Плід з насінням утворюється з квітки лише після запилення пилком. Як це відбувається в природі? Давайте з вами заплющимо очі і помандруємо на лісову поляну, у сад, на луг. Там світить яскраве сонечко, цвітуть дерева, квіти. Повіває легенький вітерець, який лоскоче обличчя. Хто весело літає над рослинами? (Бджоли, комахи, метелики, джмелі) — Так. Це різні комахи збирають із квіток солодкий сік — нектар. Крім нектару, у квіток є пилок. Коли комаха сідає на квітку, пилок потрапляє на її тіло. Комаха перелітає до іншої квітки і переносить на неї пилок. Так відбувається запилення. Бджіл, метеликів, джмелів називають комахами-запилювачами. Але не всі квіти яскраві, великі і мають запах. Тому багато квітів запилюються вітром. Вітер переносить жовтий пилок над посівами пшениці, вівса... Вітром запилюються і дерева: дуб, вільха, береза. Плоди захищають насіння. Давайте розглянемо колекції плодів і насіння. Гра «Розпізнай плід і насіння» — На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносяться вітром.) — А як розповсюджуються плоди горобини, калини, обліпихи? Вони ж такі привабливі! (Птахами) — Плоди і насіння рослин дуже різноманітні. Вони можуть бути великими і твердими, як у горіха, дрібними і легкими, наче порошинки, як у тополі. Великі й соковиті плоди ростуть на наших яблунях і грушах. Вони дуже поживні й багаті на вітаміни, а тому їх охоче поїдають як люди, так і птахи та звірі. Насіння не пошкоджується в них у шлунку. Потрапляючи разом з послідом у ґрунт, воно проростає. Отже, давайте проведемо вікторину. — Для чого рослині квітка? — Що з неї утворюється? — Чому після дощової весни урожай яблук, слив, груш невисокий? — Як запилюються рослини? — Як допомогти пернатим друзям взимку? 2. Слухання вірша з екрана телевізора «Крилате насіння». Кружляє над нами Насіння крилате, Радіє насіння, Що вміє літати. Це клени високі З осінньої гілки Синів проводжають В далеку мандрівку. І згадують сумно Дерева бувалі: Колись і вони Над землею літали. — Ми знову знялись би, Як наше насіння, Та роки не ті, І тримає коріння. Кружляє у небі Насіння крилате, Радіє насіння, Що вміє літати. Одна насінина З кленової крони Довірливо сіла Мені на долоню. І каже: — Я довго Блукала над містом, Але на асфальт Не наважилась сісти. Благаю, мій друже, Якщо це не важко, Візьми й посади мене В землю, будь ласка. Я виросту кленом У нашому краї І листом зеленим Тебе привітаю. 3. Технології інтерактивного навчання «Мікрофон», «Мозковий штурм». — Чому насінина не наважилась сісти на асфальт? — Які умови потрібні насінині для проростання, для росту і розвитку рослин? 4. Практична робота. 1) Розгляд насінини квасолі. 2) Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 122) учнями, які утворили три групи «Паросток», «Тепло», «Повітря» у вигляді прес-конференції. (Завдання для дослідів учні отримали заздалегідь. Спостерігали за проростанням насіння.) — Чому не проросло насіння у холодному місці? (Бо для проростання насіння потрібне тепло.) — Чому не проросло насіння квасолі, коли воно було залите водою? (Не було повітря.) — Чи проросло насіння, коли воно було покладене на зволожену тканину, накрите такою самою тканиною і поставлене у тепле місце? Чому? (Було тепло, повітря і вода.) Обговоривши інформацію, експерти оцінюють результати дослідів, і учасники доходять висновку: для проростання насіння потрібні такі умови: вода, тепло, повітря. Фізкультхвилинка 5. Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 123) і проведених учнями-дослідниками в живому куточку за один-два тижні у супроводі бесіди, яку організували журналісти (за допомогою вчителя). — Чому пожовтіла і зів’яла рослина, яку не поливали? Яка ж умова необхідна для росту рослин? (Вода) — Чому паросток, який був накритий склянкою, має поганий вигляд? (Не вистачало повітря) — Чому загинув паросток, коли його поставили в холодильник? (Не було тепла) — Подивіться записи на дошці і зробіть висновок, які загальні умови потрібні для проростання насіння і для подальшого росту і розвитку рослин. (Вода, повітря, тепло) — Якого кольору стало листя паростка квасолі, який стояв у темній шафі, хоча там йому було тепло, його поливали й у шафі є повітря? (Жовтого) — Яка ж четверта умова життя рослин? (Світло) — Подивіться на останні досліди і зробіть висновок, чим відрізняється паросток квасолі, який посадили у прожарений промитий пісок, від паростка, який росте у звичайному ґрунті. Чому він такий слабкий, відстає в рості, хоча їх обох поливали, розпушували ґрунт і пісок, тримали на світлі? — Яка ж п’ята умова необхідна для життя рослин? — Пригадайте, що рослини беруть з ґрунту Експерти роблять загальні висновки з усіх дослідів, які умови потрібні для росту і розвитку рослин. Записують на дошці: тепло, світло, вода, повітря, поживні речовини. 6. Як виростити нову рослину без насіння? 1) Розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням гербарію. 2) Робота з підручником за завданнями. • Прочитайте в тексті (С. 124), які рослини розмножуються бульбами, цибулинами, кореневищами, як розмножується малина; • Розгляньте малюнок (С. 125), перелічіть способи розмноження рослин; з’ясуйте, яка садова рослина розмножується відводками. 3) Робота з таблицею «Розмноження рослин». V. Закріплення вивченого матеріалу Гра «Назвіть зайве слово» — Бульбами розмножуються картопля, горох, цибулина, мак, пролісок, тюльпан. — Стеблом розмножуються верба, смородина, нарцис, аґрус. — Насінням розмножуються огірок, кріп, цибуля, горох, малина, суниця, абрикос. VI. Робота в зошиті (С. 27-28) VII. Підсумок уроку Продовжте речення. — Органом розмноження квіткових рослин є... — Запилення відбувається за допомогою... — Щоб рослина добре росла й розвивалася, їй потрібні... VIII. Домашнє завдання 1) Опрацювати статті підручника (С. 120-125), читати і переказувати, відповідати на запитання. 2) Виростити нову кімнатну рослину за допомогою одного із способів, що вивчали сьогодні. | |
| |
Переглядів: 3510 | |
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ-СВЯТА № 32. |
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле... |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 8 |
Свято здоров'я (урок проводять два вчителі) |
Всього коментарів: 0 | |