УРОК 14 Тема. Будова рослин. Рослини — живі організми Мета: поглибити поняття орган рослини; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх; формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль; виховувати критичність і доказовість мислення, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу. Обладнання: роздатковий матеріал — гербарії різних трав’янистих рослин з усіма органами, квітучі кімнатні рослини, таблиці, малюнки «Органи рослини», схеми «Живлення рослин», «Дихання рослин», «Царства живої природи», гербарії, зразки пророщеної учнями вдома квасолі. ХІД УРОКУ I. Хвилинка спостережень — Яка пора року настала? — Як змінилися рослини? Чому? — Які птахи відлетіли? — Яка сьогодні погода? II. Перевірка домашнього завдання 1) Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи? 2) Заповни на дошці схему «П’ять царств рослин». 3) Розкажи, яке значення мають рослини у твоєму житті. 4) Чому рослини називають зеленим дивом Землі? III. Повідомлення теми і завдань уроку Гра «Назвіть рослину» • На городі нога стоїть, На нозі голова висить. Куди сонечко повернеться, Туди голова нахилиться. (Соняшник) • Навесні красується білим цвітом, а в жнива — червоним плодом. (Вишня) • І маленькі, і старенькі Влітку, взимку, навесні Всюди вдягнені гарненько У зелені сукні всі. (Ялинка) • Стрімко вибігли на гору Дві подружки білокорі. Дощик їм полоще кіски. Звуть подружок цих... (берізки). Богиня любові Афродіта впала й подряпалася об... Про яку рослину складена легенда? (Про шипшину) • З-під снігу свій листочок До сонця простягну І синіми дзвіночками Вітаю я весну. (Пролісок) • За хатою у садочку, У зеленому листочку, Та в червоних намистах Стоїть пава молода. І збігаються всі діти, Щоб на неї поглядіти. За намисто кожен — смик! Та й укине на язик. (Калина) — Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що спільного між цими рослинами, а також поговоримо про їх значення для життя на Землі. ІУ. Вивчення нового матеріалу 1. Хвилинка уяви. Робота в групах «Ліс», «Луг», «Поле», «Город», «Водойми». — Заплющте очі. (Запросити групи дітей відповідно до їх назви в ліс, луг, поле, город, водойму.) Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує. Учні обговорюють питання в групах, а доповідач висловлює думку групи. Експерти фіксують спільні погляди і пропонують узагальнену відповідь. — У природі є багато видів рослин. Одні з них вирощують люди. Це культурні рослини. Інші ростуть самі. Це дикорослі рослини. — Так, діти, у природі є багато видів рослин. Але у них є щось спільне. «Мозковий штурм» (творча діяльність, під час якої учні мають коротко висловлювати свої думки, відстоювати свої ідеї). — Що є спільного у всіх рослин? (Відповіді учнів.) 2. Розповідь вчителя з елементами бесіди. — Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням. Розглянемо таблицю «Органи рослин». 1) Корінь рослини. Він знаходиться у ґрунті. За допомогою кореня рослина живиться поживними речовинами. 2) Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору. 3) Листки, які найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені. 4) Квітка. У кожної рослини вона різна за величиною, формою і кольором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх. 5) Плід. Запилена квітка перетворюється на плід. — Плоди також бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблука, сливи — це плоди. За допомогою насіння з плодів рослин розмножуються. (Розглянути рослини з гербарію і перелічити всі частини рослини.) 3. Практична робота. 1) Робота в парах. Учні розглядають паростки квасолі, які вони пророщували вдома, розкладають їх у тому порядку, в якому вони розвивались з насінини. Потім за допомогою запитань одне одному називають всі інші частини квасолі, яких не побачили в досліді. 2) Учні разом з учителем розглядають дві гілочки однієї рослини. Одна з них стояла у підфарбованій синькою воді, інша — у звичайній. — Що побачили? — Чому гілочка, що стояла у підфарбованій воді, стала всередині такого самого кольору, як вода? (Вода від кореня рухається по стеблу.) Це перший спосіб живлення. — Від кореня вода несе поживні речовини до інших коренів. Другий спосіб живлення. Під дією сонячної енергії рослини самі утворюють поживні речовини — цукор і крохмаль — у своїх листках із води й вуглекислого газу. 3. Робота з підручником. Прочитати текст «Рослини — живі організми» і дати відповіді на запитання. — Що ще утворюється в листках під дією світла? (Кисень. Рослини виділяють його з повітря.) — Коли рослини виділяють кисень? — Коли рослини вбирають кисень? — Якими органами дихають рослини? (Розглянути в підручнику (С. 110) схему «Дихання рослин».) — Чи рухаються рослини? Наведіть приклади. — Які ознаки всього живого є у рослин? V. Закріплення та осмислення знань 1. Доведіть, що рослини — частина живої природи. 2. Чому рослини не можуть жити без сонячного світла? 3. Доведіть, що рослини — джерело поживних речовин і кисню на Землі. 4. Гра «Так чи ні». — Корінь вбирає із ґрунту воду? — У плоді утворюються поживні речовини? — Насіння захищає плід від пошкоджень? — Стебло проводить воду від кореня до всіх органів? — З листя утворюється плід? 5. Як ви розумієте вислів «Берегти рослини — зберігати життя на Землі?» 6. Розгадайте кросворд «Рослини». 1) Білі горошини на зеленій стеблині. (Конвалія) 2) Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта. (Капуста) 3) Що то за голова, що лиш зуби й борода? (Часник) 4) Повна діжка жита, п’ятачком накрита. (Мак) 5) Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козаків. (Соняшник) 6) Гілки рогаті, плоди крилаті. (Клен) 7) Квітка гарна розквітає, а торкнешся — всіх кусає. (Троянда) 8) Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля) — Поділіть рослини, розгадані у кросворді, на дві групи. Дайте назву кожній групі. (Робота в парах. Взаємоперевірка.) VI. Узагальнення й систематизація знань Робота з таблицею «Значення органів для рослин». VII. Цікавинки • Найкоротші стебла — у водяних плаваючих рослин. • Найбільші листки у нашій флорі — в лопуха. • Найменша квітка — у ряски безкореневої, що вкриває стоячі водойми,— не більше за головку голки. • Плоди хлібного дерева (Азія) сягають 1 м завдовжки, в діаметрі 0,5 м, масою до 20 кг. VIII. Підсумок уроку. Оцінювання учнів IX. Домашнє завдання 1) Опрацювати статті підручника «Будова рослин», «Рослини — живі організми» (С. 107—110). 2) Робота в зошиті. Виконати завдання на С. 24. | |
| |
Переглядів: 1991 | |
Професії батьків. Усі професії потрібні. Вшанування праці |
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги |
Пластмасові технічні конструктори. Їх призначення |
Виготовлення персонажів із казок з природних матеріалів |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
Всього коментарів: 0 | |