Урок – практикум з української мови, проведений у з класі Тема:Будова слова.
Урок – практикум з української мови, проведений у з класі
Тема: Будова слова.
Мета: закріпити уявлення учнів про спільнокореневі слова, вміння добирати спільнокореневі слова - різні частини мови, розвивати мовлення учнів, поповнювати словниковий запас, виховувати наполегливість у навчанні, почуття любові до рідної мови, до усної народної творчості.
Обладнання: таблиці «Будова слова», «Слово», картки оперативного контролю, магнітна дошка, картки з морфемами.
Урок проводиться у комп’ютерному класі. На уроці використовується презентація «Будова слова» та тести у Microsoft Word та Microsoft Excel
Хід уроку.
Девіз уроку: Гарно, дружно працювати,
Мову рідну добре знати.
І.Організація класу.
Що є найріднішим у житті кожної людини? Рідна мати, рідна земля, рідна мова. У рідному слові початок усіх початків людського буття. Нашу мову неможливо уявити без загадок, прислів’їв та скоромовок. Ви теж їх багато знаєте. Тож пропоную сьогодні на уроці використовувати скарбницю усної народної творчості.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
«Рідна мова дорога людині, як саме життя.»
1. Визначте основу.
2. Звуко - буквений аналіз слова життя.
3. Слова з однаковою кількістю букв і звуків.
4. Мова - форми слова.
5. Дорога – синоніми.
6. Людина – спільнокореневі слова.
ІІІ. Хвилинка поезії.
Любов до мови , до землі, до Батьківщини починається ще з раннього дитинства. До краси української мови зверталося багато письменників, поетів. А можливо ви знаєте вірші про українську мову, рідну неньку - Україну?
(слова з віршів за вибором учителя розібрати за будовою)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми закріпимо знання про корінь - спільну частину споріднених слів, будемо вчитись добирати спільнокореневі слова - різні частини мови.
V. Повторення вивченого матеріалу.
1.Зоровий - диктант
Загадка
Рукавом махнув, дерево зігнув
(Добрати спільнокореневі слова до слова вітер.
Яка спільна частина в цих словах?
Що сталося в корені слів: вітер – вітряний?
2. Творча робота.
Запишіть речення зі словом вітер.
Не кидай слів на вітер. (Що означає цей вислів? Відповідати за свої вчинки.)
Українська мова красна притчами. А які ви знаєте фразеологізми?
(учні приводять приклади)
3. Робота з тестами біля комп’ютера «Чи споріднені слова?», «Знайди закінчення в слові»
4. Фізкультхвилинка.
5.Вправа – змагання «Хто швидше»
(робота з картками оперативного оцінювання)
• .За допомогою префіксів та суфіксів утворити від кожного кореня якнайбільше слів.
-дуб- -хат- -риб-
• Погрупувати спільнокореневі слова і виписати у різні колонки.
Співати, підводний, ліки, спів, водичка, лікар, вода, співак, лікувати.
6.Проблемна ситуація. (Знайдіть і запишіть зайве слово.)
Літак, літати, літо, переліт.
Море, моряк, заморити, заморський.
Міст, місток, місточок, місто.
Білий, побіліти, білка, біленький.
Висновок: корені звучать однаково, а значення мають різне, тому це не спільнокореневі слова.
VІ. Корекція та поглиблення знань учнів.
1. Творча робота.
До перлин укр. мови належать прислів’я та приказки. Віками їх складав народ, вони навчали людей мудрості. У них виражено життєвий досвід і мудрість народу.
(Праця, труд, робота) чоловіка годує, а лінь марнує.
(Сміливий, відважний, хоробрий, мужній) там знайде, де боягуз загубить.
2.Тести з використанням комп’ютера «Будова слова»
Фізкультхвилинка для очей.
3. Будова слів за схемами
4. Гра «Два - чотири – разом», «Мікрофон».
Чи любите ви казки? Дійсно, в укр. мові є багато цікавих казок. Тож давайте і ми з вами придумаємо невеличку казочку про мову, використовуюси спільнокореневі слова.
5. Як не згадати сьогодні і про скоромовки, які розвивають мислення людини, роблять його правильним і виразним.
(робота з картками)
VІІ. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- Чого навчились ?
- Любіть рідну мову. Гордіться мовою, якою розмовляли наші діди – прадіти, вивчайте її та бережіть. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не викликає поваги.
Категорія: Рідна мова | Додав: Світлана (13.04.2017)
Переглядів: 1738 | Рейтинг: 0.0/0
Хто як до зими готується. Побудова і записування речень, що передають зміст м...
Інструменти і приладдя для роботи з тканиною
Природа навколо нас
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]