Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.
Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення. Мета: - продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів; - учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови; - вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення; - розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; - формувати комунікативну компетентність; - виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи. Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон. Тип уроку:комбінований. Девіз уроку: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. Хід уроку І. Організаційний момент. Доброго дня, небо ! Доброго дня, земле ! Доброго дня, усім нам ! Настрій на урок взяли Й працювати почали . Про нашу чарівну мову Поведемо розмову . - Наш урок проведемо під девізом(зачитати девіз) ІІ. Актуалізація знань учнів. 1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71) – Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити. - Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали. - Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька) 2. «Мозковий штурм» - Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.) - Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.) - Які слова називаються спільнокореневими? - Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-) 3. Робота в парах. До поданих слів добери споріднені за зразком. Зразок : зима – зимовий, зимувати. Черга – __________________________________________________________________ Радість – __________________________________________________________________ Зелень – __________________________________________________________________ Сіль – __________________________________________________________________ Сад – __________________________________________________________________ Літо –__________________________________________________________________ 4. Каліграфічна хвилинка. - Щоб букви правильно писати , Хвилинку каліграфії Нам треба розпочати . Писатиму букви рівненько , Щоб були красиві, гарненькі . А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова - на дошці виставляємо це слово) 5.Складання асоціативного куща до слова «Мова» - Так, це слово «мова». Яка ж наша мова?(чарівна, українська, мила…) - Запишіть у зошитах сьогоднішнє число, класна робота, а потім каліграфічно запишемо вислів Василя Сухомлинського про мову. Мова — духовне багатство народу. Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно розпочали роботу над вивченням розділу…? (Діти продовжують: «Будова слова») ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 1.Мотивація навчальної діяльності а)Створення емоційного настрою. - Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа. (Достаю конверт з листом від Осені) - Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте… б)Вправа «Очікування» - Діти, а як ви гадаєте, який скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей) - І перший наш листок приготував таке завдання. 2. Проблемне завдання. — У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах? Будинок, будівля, будувати, будильник - Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому? («Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.) - Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне. ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. 1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2) - Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами. - Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова другого – виконують діти 2 варіанту. - Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків.. 2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73) - Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги». 3.Виконання вправи 161. (листок 3) - Розгляньте малюнки,прочитайте слова. - Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими? - Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова. - Запишіть їх і позначте корінь. 5. Фізкультхвилинка. (листок 4) Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій уклоніться За щасливий день вчорашній. Всі до сонця потяніться, Веретенцем покрутіться. Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте! 4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5) Знайти зайве слово. Пояснити, чому? 1 група – Сова, совеня, совок, совиний. 2 група - Син, синок, синій, синівський. 3 група - Літо, літечко, літак, літній. V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6) 1.Списування ( вправа 162, с.74) - Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь. - Чому є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх. 2. Гра «Добери слово» – Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені. • Сад, садовий, садівник. • Яблука, яблуня, яблуневий. • Груша, грушевий. • Квітка, квітник, квітникар. • Листя, листочок, листяний. VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7) 1.Метод «Мікрофон». Цей урок - мов справжнє інтерв’ю Кожен думку висловить свою. - Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування? 2. Вправа «Незакінчене речення» А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …» - Що корінь – це… спільна частина споріднених слів. - Споріднені слова ще називають …спільнокореневими. - Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів) - Що ще нового дізналися про корені? - Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе. Оцінювання Я виконав всі завдання вчителя… Я був на уроці уважним… Я зрозумів тему … Я був активним … Я працював самостійно… Я запам’ятав нову інформацію - Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. На перерві я всім поставлю в щоденник оцінки. VІ. Домашнє завдання з інструктажем. Виконати вправу 163 на с.74. Годинник невтомний показує враз, Що нашу роботу закінчити час. Працювали ви добре, друзі, Відпочиньте по заслузі Ось лунає вже дзвінок- Чудово провели урок. | |
| |
Переглядів: 2726 | |
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці» |
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В.... |
Тварини рідного краю |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |