💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.
Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.
Мета:
- продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів;
- учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови;
- вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;
- розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
- формувати комунікативну компетентність;
- виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон.
Тип уроку:комбінований.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
І. Організаційний момент.

Доброго дня, небо !
Доброго дня, земле !
Доброго дня, усім нам !
Настрій на урок взяли

Й працювати почали .
Про нашу чарівну мову
Поведемо розмову .


- Наш урок проведемо під девізом(зачитати девіз)
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71)
– Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити.
- Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали.
- Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька)
2. «Мозковий штурм»
- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)
- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)
- Які слова називаються спільнокореневими?
- Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-)

3. Робота в парах.
До поданих слів добери споріднені за зразком.
Зразок : зима – зимовий, зимувати.
Черга – __________________________________________________________________
Радість – __________________________________________________________________
Зелень – __________________________________________________________________
Сіль – __________________________________________________________________
Сад – __________________________________________________________________
Літо –__________________________________________________________________

4. Каліграфічна хвилинка.
- Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві, гарненькі .
А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова - на дошці виставляємо це слово)
5.Складання асоціативного куща до слова «Мова»
- Так, це слово «мова». Яка ж наша мова?(чарівна, українська, мила…)
- Запишіть у зошитах сьогоднішнє число, класна робота, а потім каліграфічно запишемо вислів Василя Сухомлинського про мову.
Мова — духовне багатство народу.
Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно розпочали роботу над вивченням розділу…? (Діти продовжують: «Будова слова»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Мотивація навчальної діяльності
а)Створення емоційного настрою.
- Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа. (Достаю конверт з листом від Осені)

- Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте…
б)Вправа «Очікування»
- Діти, а як ви гадаєте, який скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей)
- І перший наш листок приготував таке завдання.
2. Проблемне завдання.
— У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах?
Будинок, будівля, будувати, будильник
- Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому?
(«Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.)
- Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2)
- Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами.
- Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова другого – виконують діти 2 варіанту.
- Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків..

2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73)
- Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги».

3.Виконання вправи 161. (листок 3)
- Розгляньте малюнки,прочитайте слова.
- Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими?
- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова.
- Запишіть їх і позначте корінь.


5. Фізкультхвилинка. (листок 4)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потяніться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!

4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5)
Знайти зайве слово. Пояснити, чому?
1 група – Сова, совеня, совок, совиний.
2 група - Син, синок, синій, синівський.
3 група - Літо, літечко, літак, літній.


V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6)
1.Списування ( вправа 162, с.74)
- Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.
- Чому є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх.

2. Гра «Добери слово»
– Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені.
• Сад, садовий, садівник.
• Яблука, яблуня, яблуневий.
• Груша, грушевий.
• Квітка, квітник, квітникар.
• Листя, листочок, листяний.

VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7)

1.Метод «Мікрофон».
Цей урок - мов справжнє інтерв’ю
Кожен думку висловить свою.
- Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування?


2. Вправа «Незакінчене речення»
А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це… спільна частина споріднених слів.
- Споріднені слова ще називають …спільнокореневими.
- Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів)
- Що ще нового дізналися про корені?
- Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе.

Оцінювання
Я виконав всі завдання вчителя…
Я був на уроці уважним…
Я зрозумів тему …
Я був активним …
Я працював самостійно…
Я запам’ятав нову інформацію
- Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. На перерві я всім поставлю в щоденник оцінки.

VІ. Домашнє завдання з інструктажем. Виконати вправу 163 на с.74.

Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі
Ось лунає вже дзвінок-
Чудово провели урок.
Категорія: Рідна мова | Додав: luda-dyachenko (17.11.2016)
Переглядів: 2726 | Рейтинг: 0.0/0
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В....
Тварини рідного краю
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль...
Твій друг — книга. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]