Усний твір-опис природи у художньому стилі на основі особистих вражень
Тема. «Усний твір-опис природи у художньому стилі на основі особистих вражень».
Мета. Hавчальна: навчити складати твори-описи природи за власним спостереженням; вчити логічно викладати думки за складеним планом, прогнозувати зміст майбутнього твору, добирати доцільні мовні засоби; навчати бачити красу рідної природи, осінню красу рідного міста; ознайомити дітей з віршами українських поетів про осінь; Розвиваюча: розвивати навички зв’язного мовлення; пізнавальну активність учнів, вміння доводити свою думку; формувати: формувати вміння складати твори-описи природи у художньому стилі на основі особистих вражень;виробляти вміння складати твори-описи відповідно до мети і завдань висловлювання, добирати доцільне мовне оформлення; формувати естетичні смаки учнів; Виховна: виховувати любов до природи, рідного слова, до української мови; любов до прекрасного в літературі, мистецтві слова і образотворчому мистецтві. Тип уроку: інтегрований. Обладнання: малюнки учнів, інтерактивна дошка для презентації «Осінні барви», слайди до теми уроку, роздруковані таблиці, чарівна паличка; епіграф до теми уроку, записи п’єс П.Чайковського « Жовтень», Ф. Шопена « Осінній вальс», репродукція картини І. Левітана « Золота осінь» Міжпредметні зв’язки: літературне читання , образотворче мистецтво, музика. Хід уроку. І. Організайційний момент. ІІ Мотивація. Звучить музика Ф. Шопена « Осінній вальс» Пісня жайворонка лине в синій вишині, Літо, літечко хороше, не втікай, зажди! Вже курличуть в небі журавлів ключі, Соловейко не співає, холодно вночі… ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Робота з літературним матеріалом. • Діти, як ви думаєте, про яку пору року йдеться у цьому вірші? Діти. Про осінь. Так, дійсно. Восени лісову тишу вже не порушує спів жайворонків чи солов’їв, лише чутні сумні наспіви синичок, скрекотання білобокої сороки, цвірінькання горобців. Так звучить осінь… А як осінь виглядає? Діти. Жовте вбрання дерев, листя золоте, червоне, пурпурове, срібне, фіолетове. • Які ж осінні місяці ви знаєте? Діти. Вересень, жовтень, листопад. • А чи знаєте ви, чому вони так називаються? Діти. У вересні пахне вересом. У жовтні жовтіє листя, а в листопаді воно опадає. А осінь вже постукала в вікно. Чарівна осінь, сонячна і світла. Ще гріє серце сонячне тепло, Зелена барва на лугах не зникла. ( читання учнями тексту ) Вересень. Непомітно тихою ходою підкрався перший осінній місяць вересень. Небо на початку вересня голубе та чисте. Дні стоять теплі, ясні. Вересень розфарбував ліс яскравими кольорами. Листя берези торкнув золотом. На горобину накинув багряний серпанок. 2. Слухання музики. Музика. П. Чайковський «Жовтень» • Яким настроєм пройнята мелодія? (легкий, спокійний, замріяний). • Яка картина постає вашій уяві? • Які музичні інструменти беруть участь у створені неповторного музичного враження? Дарує нам барвиста осінь Буяння фарб і неба просинь: Ранкові прохолодні роси, Верби старої жовті коси, Багрянець лісу світанковий, Пташиний щебет загадковий І павутиння візерунки — Це щедрі осені дарунки. ( читання учнями тексту ) Жовтень. У жовтні по небу гуляє золоте сонце. Воно гріє не по-літньому, але золотить дерева, вкриваючи кожен листочок витонченими мережками. Бір тепер золотиться, багряніє, палає холодним полум’ям, і кожен ранок готує все нові і нові візерунки, додає гарячі фарби. Небеса прозорі, Як глибінь ріки. Падають, як зорі, З явора листки. А над полем нитка Дзвонить як струна, Зажурилась квітка — Чує сніг вона. ( читання учнями тексту ) Листопад. Скромна краса пізньої осені. Листопад найчастіше сумний. Природа ніби причаїлася, чекаючи зимових холодів. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Вітер сильно дмухнув на хмари; і закрили вони надовго сонечко. Спочатку осінь лічила листя на деревах, відкривала їх по одному. Потім якось одразу здійнявся вітер, і дерева скинули з себе останнє вбрання 3. Робота над описом картини І. Левітана «Золота осінь» Які фарби використовує художник для зображення краси осені? Якими є небо, дерева, вода, поле, листя? Які враження справила на вас картина? 4. Робота над казкою «Осінь» 5. Читання казки. Давно це було, у краї щасливім та квітучім. Ніколи не було там холодно, ніхто не сумував і не журився. Правив цим краєм цар, що мав одну доньку — царівну Осінь. Росла вона стрункою та гарною: мала коси, як золото, очі — як синє небо. Коли виповнилося їй вісімнадцять років, посватався до неї славний лицар Вересень. Погодилась Осінь, бо припав їй до серця цей юнак. Лише висловила бажання, щоб приніс він весільний подарунок — перли заморські. Вирушив лицар у путь-дорогу, а царівна взялась до роботи — гаптувати вбрання весільне. Була вона вмілою та спритною — і за якийсь тиждень вигаптувала і фату, і сукню. Одного дня сиділа вона біля вікна світлиці. Раптом бачить: вершник скаче до палацу. То був чаклун Жовтень. Під'їхав, гарцюючи, до вікна й вітається: — Здрастуй, царівно Осінь! Почув я про твою красу незрівнянну, і от я біля твоїх ніг. Прошу тебе, будь моєю дружиною! Привіз я весільні подарунки: парчу золоту і корали багряні. Промовляє Жовтень, а водночас чарує, чарує — та й зачарував царівну Осінь. Забула вона свого нареченого і дала згоду бути Жовтневі за дружину. Вже й день весілля з ним призначила. От і настав цей день. З усіх усюд з'їхалися гості. Лине музика, пісні величальні. Веселяться гості, п'ють мед-вино за здоров'я молодих, танцюють, співають. Саме в цей час Вересень повернувся з весільним дарунком. Зупинив коня й питає в людей: — Що це святкують? — Наша царівна Осінь за Жовтня заміж іде! Побачила царівна Осінь, що небо затягло хмарами, визирнула у вікно — а там у траві перли розсипані. Вмить згадала вона про нареченого свого і зрозуміла, що була зачарованою. У гніві кинулась до Жовтня: — Геть звідси, підступний! Хотів ти мене обдурити, так знай: не потрібен мені ні ти, ні твої подарунки! Зажурилася Осінь, засумувала, але що ж робити? Пішла вона до мудрого Листопада за порадою, а той і каже: — Не зможеш ти повернути назавжди свого синьоокого ласкавого Вересня, бо сильні чари має Жовтень. Проте позбався його подарунків, і тоді через рік прийде твій коханий. Однак лише на місяць. А зараз заспокойся й спочинь. Так і зробила Осінь. Кинула шовки золоті, корали багряні, підхопив їх вітер та поніс. Зачепились дарунки Жовтня за гілки дерев — і стали ті золотисто-багряними, але сумною була їхня краса. Багато води спливло з тих часів. Бачили ви, як щороку, наприкінці вересня, вкривається земля сріблястою памороззю? То Вересень дарунки свої Осені приніс. Потім знову чаклує Жовтень: золото і корали — свої принади — по деревах розкидає. Плаче, тужить Осінь за своїм втраченим нареченим, і втішає її мудрий сивий Листопад. Чи сподобалась казка? Які наречені зустрілися Осені? Що приніс у подарунок Вересень? Що приніс Жовтень? Який подарунок зробив Листопад? 6. Складання тематичного словничка «Осінь» Вибір слів. Осінь: щедра, багата, чарівна, казкова, барвиста,багряна, золотокоса. Погода: тиха, привітна, прохолодна…. Небо: синє, сіре,безхмарне, ласкаве… Сонце: тепле, сумне…. Дерева: золотисті, різнобарвні, позолочені, багряні… 7. Складання усного твору «Осінь» ІV. Узагальнююче слово вчителя. Ось такою виявилась наша мандрівка. Час завершити подорож. Як бачимо, красу природи , можна зобразити різними засобами : словами, звуками, фарбами. Художники, поети, композитори мають свої секрети відтворення краси природи в художніх творах. Але і ми з вами сьогодні відкрили один важливий секрет: побачити й відчути красу може людина з щирим серцем і чуйною душею. Навчитися цьому може кожен з вас, а допоможуть художні твори, картини, музичні композиції, з якими ми познайомилися на нашому уроці. V. Підведення підсумків уроку. Подарунок осені. "Красива осінь вишиває клени..." Красива осінь вишиває клени Червоним, жовтим, срібним, золотим. А листя просить: – Виший нас зеленим! Ми ще побудем, ще не облетим. А листя просить: – Дай нам тої втіхи! Сади прекрасні, роси – як вино. Ворони п'ють надкльовані горіхи. А що їм, чорним? Чорним все одно. Любі друзі, сьогодні ви були справжніми художниками! Ви навчилися малювати не тільки пензликами, а й створювати чудові висловлювання, ніби справжні письменники! • Скажіть, а чи сподобався вам сьогоднішній урок? • А чим саме? Для відповіді на це питання візьміть, будь ласка, уявний мікрофон і продовжить одне з наступних речень: Мені сьогоднішній урок сподобався, тому що… Мені сьогоднішній урок не сподобався, тому що… Приймається будь-який варіант! VІ. Виставлення оцінок. VІІ. Домашнє завдання. Інструктаж Роздати кожному учню пам’ятку «Як писати твір» Пам’ятка «Як писати твір» 1. Придумайте назву твору. 2. Глибоко і послідовно розкрийте тему. 3. Дотримуйтесь правил написання твору-опису (загальне враження, деталі, ставлення до описуваного – висновок . 4. Дотримуйтесь абзаців. 5. Дотримуйтесь художнього стилю. 6. Стежте за грамотністю. Завдання Написати твір-опис природи у художньому стилі на основі особистих вражень. | |
| |
Переглядів: 5662 | |
Природа Українських Карпат |
Д. Красицький «Тарас Шевченко». Т. Шевченко «Світає...», «Встала весна...», «... |
Дива природи. Редагування текстів |
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець? |
В. Лучук «Жолудь». Є. Гуцало «Без дороги ходить дощ». П. Ребро «Суперечка». А... |
Всього коментарів: 0 | |