Тема уроку. Основа слова
Тема уроку. Основа слова

Тип уроку. Комбінований урок
Мета. Навчальна – формувати у дітей поняття «основа слова», вчити
знаходити основу, виділяючи закінчення;
розвиваюча –розвивати мовне чуття, мовлення, увагу та уяву,
збільшувати об’єм знань; залучати малоактивних;
виховна – виховувати вміння долати труднощі, ініціативність, почуття
товарись¬кості, любов та повагу до рідного краю, батьківської
оселі, виховувати повагу до праці, бережливе ставлення до
хлібу.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Лише дзвоник забренить,
Стане кожен серйозним в цю мить,
Бо роботи багато у нас,
і активно працює весь класс.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
1. Бесіда
— Що вивчали на попередньому уроці?
—Яка частина мови називається закінченням?
— Для чого потрібне закінчення?
— Як його виділити? Наведіть приклади.

Алгоритм виділення закінчення
1) Прочитайте слово.
2) Змініть його за питаннями. Питання: хто? що?
кого ? чого ?
кому ? чому?
ким ? чим ?
З) Виділіть закінчення.
2. Індивідуальна робота
Картка № 1
Визначити закінчення у словах.
Зима, хліб, весло, холодна, пташки, прилетіли, годівниця,
Картка № 2
Визначити закінчення у словах.
Стрункий, українка, горизонт, шафа, полиця, круча, сорочка.

3. Перевірка домашнього завдання. Вправа 157
Заслуховування складених розповідей про хліб.
- Чому люди шанують хліб?
- Яке закінчення у слові хліб?
—Яке закінчення у слова кіно? Чому?
— Наведіть ще приклади таких слів (шосе, кафе, пенсне, кашне, кашпо).

4. Хвилинка каліграфії
ий ій я а о е є
— Що можуть позначати ці букви та буквосполучення? (Закінчення)
— Наведіть приклади.
5. Диктант-дубль
Завдання: розташувати слова за зразком, беріть до уваги закінчення і частину мови.
Червоний, виднокруг, парта, Оля, співала, кафе.
1) Мама,...
2) Зозуля,...
3) Горизонт,...
4) Великий,...
5) Читала,...
6) Кіно,...
Перевірка диктанту з поясненням добору слів та орфограм, виділенням закінчень слів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
1. Проблемна ситуація
— Що залишається, коли виділяємо закінчення? (Частина слова. Вона не змінюється.)
— Яка частина слова є основною в слові? Чому?
2. Навчившись знаходити змінну частину слова — закінчення, ми тим самим знаходимо іншу його частину, яка залишається незмінною.
Що це за частина слова, ми дізнаємось сьогодні на уроці.
IV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Дослідження. Робота за правилом (С. 71)
Самостійне опрацювання правила дітьми.
— Як називають частину слова без закінчення?
— Що таке основа слова?
— Як позначають основу слова?
— Позначте її в диктанті-дублі в 2 словах.
— Складіть алгоритм визначення основи.
1) Прочитати слово.
2) Виділити закінчення.
3) Позначити основу.
2. Учитель. Незмінна части¬на слова є основою, в ній по¬лягає лексичне значення слова. Зверніть увагу на дошку. (На дошці— зразки змінювання сло¬ва дружба.)
— Яка частина не змінюється?
— Як вона називається?
— Що означає слово дружба?
3. «Довідкове бюро»
Учень зачитує із словника значення слова.
— За чим у слові дружба ми визна¬чили лексичне значення слова: за закінченням чи основою?
Висновок дітей
V. Первинне закріплення
1. Робота за підручником
Вправа 158 (з коментуванням).
2. Фізкультхвилинка
Косооке зайченятко.
Довгі вушка, гарні лапки.
Повернулось вправо, вліво.
Головою покрутило,
Пострибало, потягнулось.
Потім воно тихо сіло
І одну морквину з’їло.
— Про кого йшлося у тексті фізкультхвилинки?
— Як визначити основу слова зайченятко?
VІ. Закріплення набутих знань
1. Самостійна робота (обов'язкове виконання завдання достатнього рівня з переходом до високого).
Достатній рівень. Вправа 159 (за¬вдання 1).
Високий рівень. Зробити синтаксич¬ний розбір 4 речення.
—То які прислів’я про дружбу запам’ятали? (Відповіді дітей.)
— Так, люди сильні своєю дружбою. Дружбу треба берегти і цінувати.
2. Робота в парах. Вправа 160.
— Визначте тему тексту, доберіть заголовок. Випишіть слова, що ви¬ділені у тексті, визначте основу і за¬кінчення. Відшукайте в тексті сино¬німи.
Перевірка.
— Що для вас є рідним краєм? (Гра «Мікрофон»)
3. «Акваріум»
Поки всі учні класу працюють в па¬рах, 4 учні працюють в «акваріумі», ви¬конуючи вправу 161.
1) Переказ легенди.
2) Виконання завдань вправи.
VIІ. Підсумок уроку
— Що таке основа?
— Як її виділити в слові?
— Що ж є головнішим в слові? Доведіть. (Елементи дискусії.)
Висновок: слово не може існувати без основи і без закінчення.
— Для чого необхідна основа?
— Для чого необхідне закінчення?
— Наведіть приклади слів, в яких закінчення -а позначається на пись¬мі -я.
VIIІ. Домашнє завдання (за вибором)
Достатній рівень. Вправа І62.
Високий рівень. Написати твір за од¬ним із прислів'їв із вправи 159.
Категорія: Рідна мова | Додав: Галини308 (09.11.2015)
Переглядів: 2184 | Рейтинг: 0.0/0
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Охорона тварин. Турбота людей про тварин
П. Глазовий «Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші»
Оздоблення серветки ручним швом «уперед голку»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]