Будова слова. Зміна форми слова за допомогою закінчення. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні
Тема уроку. Будова слова. Зміна форми слова за допомогою закінчення. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні Тип уроку. Комбінований урок. (Нестандартний: урок-подорож) Мета. Навчальна – формувати уявлення про закінчення як змінну частину слова та засіб зв’язку слів у реченні, вчити визначати закінчення слів за допомогою зміни їх форми, знайомити з незмінними іншомовними словами; розвиваюча – розвивати мовлення і мислення учнів, пам’ять, кмітливість, вміння керуватися правилами взаємовідносин; виховна – виховувати самостійність, ініціативність, любов до природи, інтерес до мови. І. Організаційний момент Усміхнися всім навколо: Небу, сонцю, квітам, людям. І тоді обов’язково День тобі веселим буде! (А. Костецький) IІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів 1.На дошці записані приклади: 5*4 = 90-71= 7*3 + 2 = 3+ 6*5= 16:4 = — Сьогодні ми вирушаємо в подорож. Яким видом транспорту ми поїдемо, ви дізнаєтесь, коли розв'яжете приклади, а за відповідями знайдете відповідні букви алфавіту. П – 20-а буква алфавіту О – 19-а Т – 23-я Я – 33-я Г – 4-а — Так, це потяг. Назвіть синонім до цього слова. (Поїзд) — Як утворилось слово потяг? — Для подорожі нам потрібні квитки. — Спробуємо їх здобути. 2. Індивідуальна робота Картка № 1 Підібрати антоніми до слів і записати. Радість – чорний - брудно – легкий - взутий – нижній - тихо – черствий Картка № 2 Підібрати синоніми до слів і записати. Весело, машина, базар, дім, азбука, вівчар, батько, учень, мати, варити 3. Квитки на потяг ми здобудемо у квитковій касі «Каліграфічна» 1) Повторення правильної посадки, вміння тримати ручку. 2) Запис числа і класної роботи. 3) Каліграфічна хвилинка: об ( Метод «Капкан»: говорю, що нижнє з'єднання, а діти виправляють сказане) . 4) Творча робота — до об + назву бджолиної сім'ї = обрій. —Справилися з завданням! Отже маємо квитки. 4. Перон «Словниковий» 1) Розгадування ребусу. (Горизонт) 2) Робота над засвоєнням слова горизонт методом «Кубування». Робота в групах. На гранях куба написані завдання для кожної групи: Тлумачення слова Речення з ним: ---- === Прислів’я, фразеологіз-ми, тексти Сполучення слів Спільнокоре-неві слова Синоніми, антоніми, омоніми 6 спікерів (головуючих) від кожної групи виходять до дошки і передають один одному по черзі куб, озвучуючи завдання для своєї групи. Потім іде обговорення у групах. Заслухування результатів. Тлумачення слова. Горизонт – лінія позірного перетину неба і земної поверхні. Синоніми: обрій, небокрай, виднокруг. Спільнокореневі слова: горизонталь, горизонтально, горизонтальний. Словосполучення : далекий, близький, ясний, широкий…горизонт, лінія горизонту, вздовж горизонту, тягнеться до горизонту, з’явитися на горизонті, закривати горизонт, бачити горизонт. Речення. Горизонт показався. Горизонт з’явився. (Можна поширювати речення.) Фразеологізми. Щезнути з горизонту. — Так ти якось ні з сього ні з того щез із нашого горизонту, так безслідно пропав... (І. Франко); ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку — Сідайте зручно, поїхали. Подорожувати ми будемо країною «Будова слова». Ми досліджуватимемо, з яких частин складаються слова, якою частиною вони закінчуються. Отже, тема нашого уроку — «Закінчення слова». IV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу 1. Станція «Пошукова» — Ось записані запитання, давайте змінимо словникове слово горизонт за запитаннями (метод контрольних запитань). На дошці: (що?) (чого?) (над чим?) (на чому?) —Чи однаково вони закінчуються? горизонт горизонту над горизонтом на горизонті — А чим відрізняються? Давайте, чим вони відрізняються, візьмемо в прямокутник. Прочитайте букви, буквосполучення в «будиночках». Це закінчення слова. Розгляд таблиці «Будова слова». — А у слові горизонт? («Мозковий штурм». Нульове закінчення.) То яка частина слова називається закінченням? - Що ми отримали: синоніми, спільнокореневі слова чи форми слова горизонт? - То як визначити закінчення слова? Учні складають алгоритм визначення закінчення. 2. Станція «Дослідницька» — Проведемо дослідження: опрацюйте правило у підручнику на ст. 68. Визначте, чи все ми з'ясували про закінчення. — Що таке закінчення? — Як його визначити? Висновок. 3. Станція «Працьовита» Робота в групах: визначити закінчення. (Алгоритм дії — на партах.) Алгоритм виділення закінчення 1) Прочитайте слово. 2) Змініть його за питаннями. Питання: хто? що? кого ? чого ? кому ? чому? ким ? чим ? З) Виділіть закінчення. 1 група визначає закінчення в слові вода; 2 група — газета; 3 група — коса; 4 група — читали; 5 група— мама; 6 група — шкільний. Перевірка роботи в групах. — Лише іменники мають закінчення? Висновок. 4. Станція «Будівельна» Вправа 153. Робота в парах. — Чому це не речення? Клас, з, вікна, лунати, народна, пісня. — Що потрібно зробити, щоб отримати речення? Запис речення. З вікна класу лунала народна пісня. — Виділіть закінчення. — Для чого необхідне закінчення? 5. Станція «Фізкультурна» Віє вітер нам в лице. Захиталось деревце. Вітерець все тихше-тихше. Деревце все вище-вище. 6. Робота в групах. Гра «Займіть позицію» (Метод «Займи позицію») - Назвіть іменники у вірші фізкультхвилинки. - Чи є тут іменники з ненаголошеними [е] ,[и]? - Які букви треба писати у слові деревце? Чому? На дошці – варіанти відповідей: 1) и, е 2) е, и 3) и, и 4) е, е У класній кімнаті розміщені номери: 1, 2, 3, 4. Діти обирають правильну відповідь, і спікер групи займає позицію відповідно до № відповіді. - Яке закінчення в слові деревце? Доведіть. 7. Станція «Самостійна» Самостійна робота (виконують послідовно всі рівні). Середній рівень: вправа 154. 1 варіант – виконати завдання вправи у 1, 3 реченнях; 2 варіант - у 4, 5 реченнях. Достатній: визначити закінчення слова в дужках в 1 реченні; в 4 реченні. Високий: синтаксичний розбір одного речення. - Для чого необхідне закінчення? V. Закріплення знань 1. Станція «Казкова» - До нас завітав казковий герой Незнайко. Він ніяк не може зрозуміти, як слова пов’язуються в реченнях. Як визначити закінчення? Робота в парах. 1 варіант – дає відповідь для учнів 2 варіанту на друге запитання, 2 варіант - на перше. Група учнів, у яких на партах є геометричні фігури, працюють в «Акваріумі» (метод «Акваріум»). Завдання: Прочитайте лист Незнайка Буратіно. Чи все гаразд? Якщо ні, виправте помилки. Привіт другу! Я сьогодні ходив в кіно. Там йшло кіно «Дюймовочка». В кіні мені сподобалось. Після кіна ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно; Відредагований текст Привіт, друже! Я сьогодні ходив в кіно. Там йшов фільм «Дюймовочка». В кіно мені сподобалось. Після перегляду фільму ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно. — Яке закінчення у слові кіно? — Чому замінили слово кіно на фільм? «Чарівний потяг». — Що знаходиться в останньому вагоні? — Що в першому? — Що у локомотиві? Чи може рухатись потяг без локомотиву? — Чи можна визначити закінчення слова, не змінивши його форми? VІ. Домашнє завдання Виконати вправу 157, вивчити правило на ст. 68. Пояснення порядку виконання вправи. Завдання для дітей з високим рівнем навчальних досягнень: дібрати незмінні слова. VIІ. Підсумок уроку 1. Станція «Підсумкова» — Що називається закінченням? —То як визначити закінчення слова? — Для чого потрібне закінчення? — Чи всі слова мають закінчення? — Подивіться, чи правильно Незнайка визначив закінчення у словах? П р а ц ь о в и т і д і т и ! Допоможіть виправити помилки. 2. Станція «Творча» — Зі слова горизонт утворити нові слова. (Горизонтальний, горизонталь, горизонтальність, горизонтально.) | |
| |
Переглядів: 2829 | |
Лікарські рослини |
Вирізування з паперу серветок, сніжинок |
Рослини. Рослини і людина: що дають рослини людям, вшанування рослин. Охорона... |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Уявлення про симетричну форму. Практична робота «Світ комах» |
Всього коментарів: 0 | |