Урок 50 Тема. Лікарські рослиниМета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні ми поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами — справжній скарб. І цей скарб — лікарські рослини. До чудо-ліків в гості вирушаймо, Дивинку щонайменшу помічаймо. Де материнка, подорожник, молочай, Повинен знати кожен травознай. Із вдячністю цілющі трави пийте, Ростіть на славу й здоровійте! III. Вивчення нового матеріалу 1 Вступне слово вчителя — Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров'я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм. З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина. Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості. 2 Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками • Що то за рослина, Що вбиває звіра? (Звіробій) — Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб. • Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло. Потім стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба) — У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків. • Викупана в сонечку, Стоїть донечка. Бджоли сонячний медок Дістають з її квіток. (Липа) — її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п'ють як чай. • На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять, Мов шматочки неба голубого Виграють, виблискують, горять. (Волошки) — Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі. • Виросли на лузі Сестрички маленькі. Очки — золоті, А вічки — біленькі. (Ромашки) — Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Ромашка — це квітка ніжності, чистоти. Є декоративні, польові, а є лікарські ромашки. Вдихніть її аромат — за запахом можна впізнати лікарську ромашку. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка. • Хоч трава дуже гірка, З неї користь неабияка. (Полин) — У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит. • Бородавки зчистить з тіл, Звідси й назва — .... (чистотіл). — Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву? — Де росте чистотіл? • Ліг пластом біля дороги, Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник) — Чому цю рослину саме так назвали? — Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»? — Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудотрави? Де і коли? • Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Гра «Корисні поради» • Як листки її пом'яти — Добре чути запах... (м'яти). • Гризла білочка горішки, Заболіли зуби трішки. Що порадимо від зубного болю? (М'яту, материнку) • Цілу нічку лисеня Не змикало оченят. — З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка) • Козенята похворіли, Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка) 2 Гра «Упіймай назву лікарської рослини» Рве Мар'янка у торбинку Подорожник, материнку. Петрик, Оля і Дем'янко Накопали валер'янки. 3 Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека» Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив: — Почекай, онучку, побачиш, чому. Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже: — Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе. Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку. — Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти. Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука: — Обережніше ступай, Мишко, та запам'ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою? — Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою? — Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона? — Для кого готують із неї ліки? — Які квіти побачили дідусь і онук улітку? — Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник? — Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання? 4 Хвилинка-веселинка КУЛЬДІД Вітер біг повз очерет І з кульбаби здув берет. Здивувалася Лариса: — Голова в кульбаби лиса? У дідів лише бува Отака-но голова. Тож її назвати слід Не кульбаба, а кульдід! 5 Відгадай! • Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Потім стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба) • Який корінь, який цвіт Любить кожний в світі кіт? (Корінь валеріани) 6 Кросворд «Ліки» 1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа) 2) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій) 3) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка) 4) Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ. (Кропива) V. Підсумок уроку — Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров'я — найцінніше багатство. — Які лікарські рослини нашого краю ви запам'ятали? — Для чого людина збирає лікарські рослини? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 11356 | |
Світ за вікном. Побудова і записування речень, що передають, описують вид із ... |
Панно для класної кімнати |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл... |
Всього коментарів: 0 | |