💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Ознайомлення з поняттям «задача». Складання і розв'язування задач на знаходження суми й остачі

УРОК 32

Тема: Ознайомлення з поняттям «задача». Складання і розв'язування задач на знаходження суми й остачі

Мета: ввести терміни, пов'язані з поняттям «задача», ознайомити з етапами дослідження; розвивати мислення, обчислювальні навички, увагу, вміння ставити питання й знаходити на них відповіді; виховувати в учнів пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 ● Розминка

— Скільки хвостиків у 4 цуценят?

— Назвіть другий день тижня.

— Скільки місяців триває літо?

— Що зайве: ручка, олівець, відрізок?

— Чого більше на лузі: квітів або ромашок?

— Що спільне у сніга й ковдри?

II. Повторення вивченого матеріалу

 1 Віршовані задачі

 • Три веселі киці Грались на травиці.

Враз одна сховалась.

Скільки киць зосталось?

 • Дві білочки по горішки Йшли із козубком пішки.

 Три — вгорі собі скакали.

 І подружок обскакали.

 Як гадаєте, в скількох Буде повний козубок?

 • Чотири груші Ваня мав,

 Ще чотири братик дав.

 На подвір’ї Ваня сів.

 Вісім груш одразу з’їв.

 І подумав — чи не мало?

 Скільки груш іще зосталось?

 2 Повторення розташування чисел на числовому відрізку. Робота з числовим віялом

— Покажіть «сусідів» чисел 5; 7; 9; 6; 2.

 3 Гра «Секретик»

Учитель показує вираз на картці, діти обчислюють його подумки. Хто першим розв’язав — підбігає до вчителя, шепче «по секрету» на вухо відповідь. Якщо відповідь правильна, стоїть поруч з учителем і приймає відповіді інших учнів. Якщо відповідь неправильна, повертається на місце й розв’язує знову.

5 + 4 - 3 + 1 = □(7)

10 - 5 + 2 - 4 = □ (3)

8 - 4 - 3 + 7 = □(3)

III. Повідомлення мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, з яких частин складається задача, розв’яжете кілька задач. На уроці ми проведемо дослідження за темою, а наприкінці уроку одержимо проект за назвою «Задача».

IV. підготовка до вивчення нового матеріалу

Розпізнавання на слух задачі серед різних текстів (загадка, розповідь, задача), які містять числові дані.

— Послухайте. Це задача? Чому?

 • Дерев’яні дві конячки Мчать мене уже навскачки.

 А коли я спотикаюсь, —

 За дві палиці тримаюсь. (Лижі)

(Це загадка. У ній потрібно дізнатися, який предмет загаданий.) • Мама купила 5 тістечок. Два вона дала дочці, а 3 залишила для гостей. (Це розповідь. Тут є числа, але нічого не треба взнавати.)

 • Хлопчик поклав у коробку 5 червоних і 4 зелених олівці. Скільки олівців у коробці? (Це задача. Потрібно виконати дію, обчислити, розв’язати.)

— Скільки олівців у коробці?

● Фізкультхвилинка

 Буратіно підтягнувся,

 Раз — нагнувся,

 Два — нагнувся,

 Руки в сторони розвів,

 Ключик, мабуть, загубив.

 Щоби ключик нам дістати,

 Потрібно навшпиньки встати.

V.Ознайомлення з новим матеріалом

 1 Ознайомлення зі складовими частинами задачі

— Які види робіт виконують школярі на уроках математики? (Рахують предмети, порівнюють числа, розв’язують задачі...)

— От і в казковій школі задали домашнє завдання — скласти задачу. Давайте подивимося, що в них вийшло.

Учитель відкриває частину дошки із зображенням казкових персонажів (Буратіно, Вінні-Пух тощо). Біля кожного з них — аркуш із текстом висловлення (питання, задача, проблема,репліка тощо). Наприклад:

Фігурка Вінн і-П уха. «Увечері було 3 горщики з медом, а вранці — жодного. Де б підкріпитися?»

Фігурка Зайця. «Хто в теремочку живе?»

Фігурка Жаби. «На купині сиділи 4 жаби. Я стрибнула у воду. Скільки жаб стрибнуло у воду?»

Фігурка Ведмежати. «1 + 1 = 2 (ромашки)».

Фігурка Лисички. «На гілці сиділо 5 риб, прилетіло ще 2. Скільки риб плаває в ріці?»

Фігурка Буратіно. « У мене 5 яблук. Я дав П’єро 2 яблука. Скільки яблук у мене залишиться?»

Дітям дається час, щоб подумати й відповісти на запитання.

— Як ви вважаєте, хто з літературних героїв склав задачу?

На дошці прикріплюється картка зі словом «задача», і біля неї — зображення казкових персонажів, чиї висловлення діти вважають задачею. Думки можуть розійтися. Тоді вчитель пропонує дітям визначити причину цих розбіжностей. Якщо відсутня версія про недостатність знань про задачу, вчитель висловлює припущення:

— Напевно, ви відчули, що вам недостатньо знань про задачу? Давайте сформулюємо, що потрібно знати про задачу, щоб

правильно відповісти на запитання й оцінити виконання домашнього завдання казковими героями.

Учитель записує питання дітей на паперових аркушах і прикріплює на дошці поруч із фігурками казкових персонажів.

— Що таке задача?

— Як розпізнати задачу?

 ● Дослідження

Учитель пропонує дітям визначити шлях одержання знань, яким вони підуть.

— Як ви гадаєте, яким чином можна одержати відповіді на наші питання? (Запитати в батьків або вчителя, прочитати в книзі тощо.)

Задача — математичне висловлення, що складається із двох частин.

Перша частина — умова. Вона містить відомі числа задачі, пов’язані між собою сюжетом. З умовою пов’язане питання задачі.

Друга частина — питання. Вона містить невідоме число задачі. Можливе використання питальних слів. Після розв’язання задачі на запитання можна дати відповідь.

Наприклад:

На сонечку грілися 4 каченят. До них прибігло 5 гусенят. Скільки стало птахів?

— Скільки було каченят? (4)

— Скільки прибігло гусенят? (5)

— Нам відома кількість каченят і гусенят — це умова задачі.

Питання задачі. Скільки стало птахів? Є питальне слово

«скільки».

Невідоме число птахів можна знайти. Як? (5 + 4 = 9) — це розв’язання задачі.

— Яку відповідь одержали? Стало 9 птахів. Це відповідь задачі.

 2 Робота в групах

Учитель відкриває на дошці план дослідницької роботи.

План

 • Назвати складові частини задачі та їх ознаки.

 • Прочитати завдання вашого казкового героя і визначити, чи

є воно задачею. Відповідь обґрунтувати.

Учитель коментує план роботи.

— Зараз ваша група може вибрати будь-якого казкового героя й оцінити, чи правильно він виконав домашнє завдання. Працюйте за планом.

VI. Формування вмінь

 1 Складання й розв'язування задач за предметними малюнками

— Подивіться на малюнок. Складіть умову задачі. {На галявині росло З мухомори і 2 боровики.)

— Сформулюйте питання задачі. (Скільки всього грибів росло на галявині?)

— Якою дією розв’яжемо задачу? (Додаванням)

— Назвіть розв’язання задачі. (3 + 2 = 5)

— Назвіть відповідь. (Усього 5 грибів.)

— Запишіть розв’язання у зошит.

Аналогічно складаємо задачу на віднімання. (На гілочці берези росло 5 листочків. Налетів сильний вітер і зірвав 1 листочок.)

— Сформулюйте питання задачі. (Скільки листочків залишилось?)

— Якою дією розв’яжемо задачу? (Відніманням)

— Назвіть розв’язання задачі. (5 - 1 = 4)

— Назвіть відповідь. (Залишилось 4 листочки.)

— Запишіть розв’язання у зошит.

— Чому в першій задачі використовували дію додавання?

— Чому в другій задачі використовували дію віднімання?

● Фізкультхвилинка

 Зайчик біленький сидить І вухами ворушить.

 Ось так, ось так Він вухами ворушить.

 2 Повторення складових частини задачі (за таблицями-підказкамина дошці)

 3 Розпізнавання на слух частин задачі

— Зараз я буду читати уривок із задачі. Вам слід назвати, що це: умова, питання, розв’язання або відповідь і підняти потрібну фішку.

Покажіть фішку «УМОВА». Покажіть фішку «ЗАПИТАННЯ». Покажіть фішку «РОЗВ’ЯЗАННЯ». Покажіть фішку «ВІДПОВІДЬ».

— Скільки всього шишок у Вови й Антона? (Запитання)

— До 4 додати 2 вийде 6. (Розв’язання)

— У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. (Умова)

— Усього 6 шишок. (Відповідь)

— Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему).

 Умова ^ запитання ^ розв’язання ^ відповідь

 Умова. У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки.

 Запитання. Скільки всього шишок в Антона й у Вови?

 Розв’язання. До 4 додати 2 вийде 6.

 Відповідь. Усього 6 шишок.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

 — Давайте повернемося до питань, поставлених на початку уроку. Можливо, тепер ми зможемо дати відповіді на деякі з них.

 Учитель відкриває відповідну частину дошки із запитаннями. Вміщує на ній аркуші паперу із написаними заздалегідь фразами, у яких є пропуски.

 • Задача — це...

 • У задачі є дві частини — ...

 • В умові є...

 • Запитання дізнаюся з...

 — Ми сьогодні займалися зовсім новою для вас роботою. Яким є ваше враження про цю роботу — чи складно було на уроці, не дуже або легко?

 — Чи бажаєте ви ще коли-небудь провести дослідження?

 — Чи потрібно проводити такі дослідження? (Можна дізнатися багато цікавого.)



Джерело: noindex
Категорія: Математика | Додав: SYLER (22.12.2013)
Переглядів: 4587 | Рейтинг: 0.0/0
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи...
Висівання насіння квітів у відкритий ґрунт
Різноманітність рослин
Шкільними стежками. Урок позакласного читання
Робочий стіл. Піктограми
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]