УРОК 32 Тема: Ознайомлення з поняттям «задача». Складання і розв'язування задач на знаходження суми й остачіМета: ввести терміни, пов'язані з поняттям «задача», ознайомити з етапами дослідження; розвивати мислення, обчислювальні навички, увагу, вміння ставити питання й знаходити на них відповіді; виховувати в учнів пізнавальний інтерес. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент ● Розминка — Скільки хвостиків у 4 цуценят? — Назвіть другий день тижня. — Скільки місяців триває літо? — Що зайве: ручка, олівець, відрізок? — Чого більше на лузі: квітів або ромашок? — Що спільне у сніга й ковдри? II. Повторення вивченого матеріалу 1 Віршовані задачі • Три веселі киці Грались на травиці. Враз одна сховалась. Скільки киць зосталось? • Дві білочки по горішки Йшли із козубком пішки. Три — вгорі собі скакали. І подружок обскакали. Як гадаєте, в скількох Буде повний козубок? • Чотири груші Ваня мав, Ще чотири братик дав. На подвір’ї Ваня сів. Вісім груш одразу з’їв. І подумав — чи не мало? Скільки груш іще зосталось? 2 Повторення розташування чисел на числовому відрізку. Робота з числовим віялом — Покажіть «сусідів» чисел 5; 7; 9; 6; 2. 3 Гра «Секретик» Учитель показує вираз на картці, діти обчислюють його подумки. Хто першим розв’язав — підбігає до вчителя, шепче «по секрету» на вухо відповідь. Якщо відповідь правильна, стоїть поруч з учителем і приймає відповіді інших учнів. Якщо відповідь неправильна, повертається на місце й розв’язує знову. 5 + 4 - 3 + 1 = □(7) 10 - 5 + 2 - 4 = □ (3) 8 - 4 - 3 + 7 = □(3) III. Повідомлення мети уроку — Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, з яких частин складається задача, розв’яжете кілька задач. На уроці ми проведемо дослідження за темою, а наприкінці уроку одержимо проект за назвою «Задача». IV. підготовка до вивчення нового матеріалу Розпізнавання на слух задачі серед різних текстів (загадка, розповідь, задача), які містять числові дані. — Послухайте. Це задача? Чому? • Дерев’яні дві конячки Мчать мене уже навскачки. А коли я спотикаюсь, — За дві палиці тримаюсь. (Лижі) (Це загадка. У ній потрібно дізнатися, який предмет загаданий.) • Мама купила 5 тістечок. Два вона дала дочці, а 3 залишила для гостей. (Це розповідь. Тут є числа, але нічого не треба взнавати.) • Хлопчик поклав у коробку 5 червоних і 4 зелених олівці. Скільки олівців у коробці? (Це задача. Потрібно виконати дію, обчислити, розв’язати.) — Скільки олівців у коробці? ● Фізкультхвилинка Буратіно підтягнувся, Раз — нагнувся, Два — нагнувся, Руки в сторони розвів, Ключик, мабуть, загубив. Щоби ключик нам дістати, Потрібно навшпиньки встати. V.Ознайомлення з новим матеріалом 1 Ознайомлення зі складовими частинами задачі — Які види робіт виконують школярі на уроках математики? (Рахують предмети, порівнюють числа, розв’язують задачі...) — От і в казковій школі задали домашнє завдання — скласти задачу. Давайте подивимося, що в них вийшло. Учитель відкриває частину дошки із зображенням казкових персонажів (Буратіно, Вінні-Пух тощо). Біля кожного з них — аркуш із текстом висловлення (питання, задача, проблема,репліка тощо). Наприклад: Фігурка Вінн і-П уха. «Увечері було 3 горщики з медом, а вранці — жодного. Де б підкріпитися?» Фігурка Зайця. «Хто в теремочку живе?» Фігурка Жаби. «На купині сиділи 4 жаби. Я стрибнула у воду. Скільки жаб стрибнуло у воду?» Фігурка Ведмежати. «1 + 1 = 2 (ромашки)». Фігурка Лисички. «На гілці сиділо 5 риб, прилетіло ще 2. Скільки риб плаває в ріці?» Фігурка Буратіно. « У мене 5 яблук. Я дав П’єро 2 яблука. Скільки яблук у мене залишиться?» Дітям дається час, щоб подумати й відповісти на запитання. — Як ви вважаєте, хто з літературних героїв склав задачу? На дошці прикріплюється картка зі словом «задача», і біля неї — зображення казкових персонажів, чиї висловлення діти вважають задачею. Думки можуть розійтися. Тоді вчитель пропонує дітям визначити причину цих розбіжностей. Якщо відсутня версія про недостатність знань про задачу, вчитель висловлює припущення: — Напевно, ви відчули, що вам недостатньо знань про задачу? Давайте сформулюємо, що потрібно знати про задачу, щоб правильно відповісти на запитання й оцінити виконання домашнього завдання казковими героями. Учитель записує питання дітей на паперових аркушах і прикріплює на дошці поруч із фігурками казкових персонажів. — Що таке задача? — Як розпізнати задачу? ● Дослідження Учитель пропонує дітям визначити шлях одержання знань, яким вони підуть. — Як ви гадаєте, яким чином можна одержати відповіді на наші питання? (Запитати в батьків або вчителя, прочитати в книзі тощо.) Задача — математичне висловлення, що складається із двох частин. Перша частина — умова. Вона містить відомі числа задачі, пов’язані між собою сюжетом. З умовою пов’язане питання задачі. Друга частина — питання. Вона містить невідоме число задачі. Можливе використання питальних слів. Після розв’язання задачі на запитання можна дати відповідь. Наприклад: На сонечку грілися 4 каченят. До них прибігло 5 гусенят. Скільки стало птахів? — Скільки було каченят? (4) — Скільки прибігло гусенят? (5) — Нам відома кількість каченят і гусенят — це умова задачі. Питання задачі. Скільки стало птахів? Є питальне слово «скільки». Невідоме число птахів можна знайти. Як? (5 + 4 = 9) — це розв’язання задачі. — Яку відповідь одержали? Стало 9 птахів. Це відповідь задачі. 2 Робота в групах Учитель відкриває на дошці план дослідницької роботи. План • Назвати складові частини задачі та їх ознаки. • Прочитати завдання вашого казкового героя і визначити, чи є воно задачею. Відповідь обґрунтувати. Учитель коментує план роботи. — Зараз ваша група може вибрати будь-якого казкового героя й оцінити, чи правильно він виконав домашнє завдання. Працюйте за планом. VI. Формування вмінь 1 Складання й розв'язування задач за предметними малюнками — Подивіться на малюнок. Складіть умову задачі. {На галявині росло З мухомори і 2 боровики.) — Сформулюйте питання задачі. (Скільки всього грибів росло на галявині?) — Якою дією розв’яжемо задачу? (Додаванням) — Назвіть розв’язання задачі. (3 + 2 = 5) — Назвіть відповідь. (Усього 5 грибів.) — Запишіть розв’язання у зошит. Аналогічно складаємо задачу на віднімання. (На гілочці берези росло 5 листочків. Налетів сильний вітер і зірвав 1 листочок.) — Сформулюйте питання задачі. (Скільки листочків залишилось?) — Якою дією розв’яжемо задачу? (Відніманням) — Назвіть розв’язання задачі. (5 - 1 = 4) — Назвіть відповідь. (Залишилось 4 листочки.) — Запишіть розв’язання у зошит. — Чому в першій задачі використовували дію додавання? — Чому в другій задачі використовували дію віднімання? ● Фізкультхвилинка Зайчик біленький сидить І вухами ворушить. Ось так, ось так Він вухами ворушить. 2 Повторення складових частини задачі (за таблицями-підказкамина дошці) 3 Розпізнавання на слух частин задачі — Зараз я буду читати уривок із задачі. Вам слід назвати, що це: умова, питання, розв’язання або відповідь і підняти потрібну фішку. Покажіть фішку «УМОВА». Покажіть фішку «ЗАПИТАННЯ». Покажіть фішку «РОЗВ’ЯЗАННЯ». Покажіть фішку «ВІДПОВІДЬ». — Скільки всього шишок у Вови й Антона? (Запитання) — До 4 додати 2 вийде 6. (Розв’язання) — У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. (Умова) — Усього 6 шишок. (Відповідь) — Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему). Умова ^ запитання ^ розв’язання ^ відповідь Умова. У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. Запитання. Скільки всього шишок в Антона й у Вови? Розв’язання. До 4 додати 2 вийде 6. Відповідь. Усього 6 шишок. VII. Підсумок уроку. Рефлексія — Давайте повернемося до питань, поставлених на початку уроку. Можливо, тепер ми зможемо дати відповіді на деякі з них. Учитель відкриває відповідну частину дошки із запитаннями. Вміщує на ній аркуші паперу із написаними заздалегідь фразами, у яких є пропуски. • Задача — це... • У задачі є дві частини — ... • В умові є... • Запитання дізнаюся з... — Ми сьогодні займалися зовсім новою для вас роботою. Яким є ваше враження про цю роботу — чи складно було на уроці, не дуже або легко? — Чи бажаєте ви ще коли-небудь провести дослідження? — Чи потрібно проводити такі дослідження? (Можна дізнатися багато цікавого.) Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 4587 | |
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи... |
Висівання насіння квітів у відкритий ґрунт |
Різноманітність рослин |
Шкільними стежками. Урок позакласного читання |
Робочий стіл. Піктограми |
Всього коментарів: 0 | |