УРОК 20 Тема. Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робота «Дивовижні квіти й метелики»Мета: 1. Дати загальне уявлення про ДУМ, познайомити учнів з його основними видами, матеріалами й інструментами, засобами виразності, дати загальне поняття стилізації на прикладі квітів і метеликів. 2. Розвивати вміння знаходити й оцінювати елементи декору на виробах, відпрацювати навички зі спрощення малюнка й силуету. 3. Виховувати любов до рідної природи, дбайливе ставлення до творів ДУМ, народного мистецтва, повагу до праці. Обладнання: матеріали: кольорові олівці або фломастери, альбом із шаблонами (с. 36—37); зоровий ряд: репродукції із зображеннями вишивальниці, склодува, гончара, різьбяра (на вибір учителя), вироби майстрів; музичний ряд: П. Чайковський «Вальс квітів» з балету «Лускунчик». Хід уроку І. Організація класу ІІ. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Сьогодні ви придумаєте орнамент, яким може бути прикрашений глечик, вишивка або малюнок для різьблення на скриньці. Ви довідаєтеся, як звичайна квітка перетворюється на дивовижний, казковий орнамент на різних предметах побуту. ІІІ. Оголошення теми уроку На сьогоднішньому уроці ми спробуємо зрозуміти техніку виконання орнаменту. ІV. Вивчення нового матеріалу. Слово вчителя. Декоративне мистецтво народилося на зорі людства. Прикрашаючи вази, розписуючи стіни житла, людина передавала своє ставлення до навколишнього світу. Вона прагнула того, щоб глечик, у який наливається вода або олія, був не тільки зручним і міцним, але й гарним. Це мистецтво одержало свою назву від латинського слова «decoro», що означає «прикрашати». Однак розпис на стіні, посуді, різьблення по дереву, малюнок на тканині, вишивка на одязі не тільки прикрашають сам предмет, але й розповідають нам про добро і зло, радість і лихо, створюють певний образ. Уявіть, що ви потрапили в незвичайну майстерню, де зібралися майстри: вишивальниці, мереживниці, ткачі, гончарі, різьбярі по дереву чи кістці… У кожного свої матеріали й інструменти. (Учитель разом із дітьми визначає, без чого не зможе виконати вироби вишивальниця, гончар, різьбяр по дереву, мереживниця тощо (на вибір).) Одним із найдавніших елементів прикрашання є орнамент. Це слово в перекладі означає «прикраса» (від латин. ornо — прикрашаю). Для орнаменту характерне ритмічне розташування елементів. Улюбленими є геометричні й рослинні мотиви, але часто зустрічаються зображення зірок, хмар, сонця, тварин. Основним джерелом орнаменту є довкілля. Звідси художник дістає й натхнення, й нескінченну розмаїтість мотивів. Улюбленими з найдавніших часів є рослинні мотиви. Адже саме в природі зустрічається найбільше розмаїття форм, ритмів, кольорів. Порівняйте живі квіти з квітами, які зобразили художники. Спочатку художник робить багато малюнків з натури, потім спрощує форму, кольори, прибирає деякі деталі. Часом майстер залишає малюнок схожим на натуру, але іноді настільки його змінює, що глядач і не здогадується про першоджерело орнаменту. Подивіться, як художники по-різному бачать соняшник, зображуючи його у своїх творах. (Демонстрація стилізованих соняшників, метеликів.) А от як відома художниця М. Приймаченко створила з них декоративний малюнок «Соняшник, горох і бджілки». У простих елементах, розміщених ритмічно, легко упізнаються квіти й листя. V. Практична робота Виконання декоративної композиції «Дивовижні квіти й метелики». 1) Подумайте, яку квітку й метелика ви зображуватимете у своєму орнаменті. 2) Пам’ятайте: орнамент може складатися з одного елемента (квітки або метелика), що повторюється, або декількох (квітки й метелика), що рівномірно чергуються. 3) Використовуючи наочні зображення квітів, спростіть їхню форму, кольори. Під час уроку вчитель надає індивідуальну допомогу дітям. Якщо учні мають практичний альбом із шаблонами, то вони працюють відповідно до завдання, що подається на с. 36. VI. Завершення уроку Підбиття підсумків. Загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт. Завдання на наступний урок: звернути увагу на розмаїтість рослинних форм у живій природі (листя, квітів, ягід, трави); визначити, які предмети, будинки мають візерунок, орнамент; принести фарби, пензлі. | |
| |
Переглядів: 3244 | |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Твоя квартира. Будь обережним |
Як росте і розвивається людина. Практична робота «Визначення росту і маси тіл... |
Школа ввічливості. Гостини |
Всього коментарів: 0 | |