Урок 2 Тема. Чим ми бачимо. Чим ми чуємоМета: розширити знання учнів про орган зору — очі та орган слуху — вуха; розвивати вміння спостерігати за різними ознаками (розміром, формою, кольором предметів, відстанню між предметами); вчити дізнаватися, рухається чи нерухомий предмет, далеко він чи близько, виявляти властивості обстежуваних предметів; розвивати чутливість слуху (вміння розрізняти приємні та неприємні звуки, крапання, шум, шарудіння, дзюрчання, гуркіт), а також уміння слухати інших людей; сприяти розвитку вмінь розпізнавати різноманітні форми предметів, знаходити між ними подібне і відмінне, виділяти істотні ознаки; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до оточуючих; переконувати дітей, що носити окуляри не соромно. Хід Проведення 1. Вправа «Погода». — Тепло чи холодно надворі? — Яке небо? — Чи є дощ? 2. Робота із загадками. • Було собі два брати Й обидва Кіндрати, Через доріжку живуть, А один одного не бачать. (Очі) • Маленьке, кругленьке, А весь світ бачить. (Око) • Два віконця маємо, Добре про них дбаємо, Обидва близько себе, Як зорі до неба. (Очі) • Прийшла біда — тече вода. (Око, сльози) — Яка відгадка до усіх цих загадок? Методом «мозкового штурму» з’ясуйте, для чого потрібні очі. (Щоб сприймати світло; розрізняти колір предметів, їхній розмір, форму; дізнаватися, далеко вони чи близько, рухаються чи ні тощо.) Порада вчителеві «Мозкова атака», або «мозковий штурм» («брейн стромінґ»), — це метод заохочення до творчої активності та швидкого генерування великої кількості ідей. Всі нові ідеї записуються, проте не давайте їм оцінки. Свої власні ідеї висловлюйте лише тоді, коли потрібно заохотити учнів до дії. Цей інтерактивний метод колективного обговорення спонукає учасників виявляти власну уяву та творчість, що досягається шляхом висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити декілька розв’язань конкретної проблеми. Оскільки під час цієї вправи висловлюються тільки бажаючі (найчастіше це одні й ті ж найактивніші учні), то вчитель може запропонувати учням форму роботи «Коло», яка дає можливість всім присутнім на уроці дітям висловити свій варіант відповіді, хоча під час цієї форми роботи обов’язково відповіді будуть повторюватися. 3. Робота за підручником (С. 7). 1) Учитель читає статтю про очі, після чого доповнює відповіді учнів про те, яку роботу виконують очі. 2) Вправа на спостережливість. Учні розглядають малюнки і знаходять 6 розбіжностей. 4. Гра «Що змінилося?» На набірне полотно виставити предметні малюнки. За командою «День-ніч» учні заплющують та розплющують очі. Учитель змінює порядок, кількість предметів і запитує, що змінилося. Варіант цієї гри описаний у підручнику (С. 94). 5. Розповідь учителя. — Зір легко зіпсувати, особливо в дитячому віці. Якщо ти читаєш при поганому освітленні або лежачи, без відпочинку дивишся телевізор, граєш у комп’ютерні ігри, твої очі стомлюються, а отже псується зір. Учи уроки при денному світлі, а якщо потрібно щось прочитати або написати увечері, то вмикай настільну лампу. Пам’ятай, що світло від неї повинно падати зліва і не сліпити очі. Щоб перевірити відстань від очей до книжки чи зошита, постав руку ліктем на стіл, а кінчиками пальців торкнися скроні. Саме такою і має бути відстань, на якій потрібно тримати книгу, класти зошит. Споживай більше овочів і фруктів, розглядай обрій, хмари, зірки. Це корисно для твоїх очей. 6. Робота в зошиті з друкованою основою (С. 7). Завдання 3 Учні роздивляються малюнки і складають речення про те, що роблять діти на кожному малюнку, розповідають, від чого псується зір. 7. Робота за підручником (С. 8—9). Учні відгадують загадку, перевіряють, чи можуть із заплющеними очима розбірливо написати своє ім’я. Необхідно скористатися загадкою про сльози, вміщеною у підручнику (С. 95). Щоб вчити учнів виділяти істотні ознаки, запропонуйте розглянути малюнок-переплутанку і довести, що на ньому не так. (На малюнку — 5 переплутанок.) Розвивати зорову пам’ять, уміння знаходити між предметами подібне і відмінне допоможуть вправи (С. 9). Працюючи над першою вправою, можна запропонувати учням намалювати малюнки, які запам’ятали, на дошці, а іншим учням назвати їх. Або можна виконати цю роботу в групах — хто більше запам’ятав. Виконуючи другу вправу, запропонуйте учням назвати одним словом групи предметів, доповнити цей ряд своїми словами. Учитель. Деякі люди змушені носити окуляри, тому що у них слабкий зір. При короткозорості людина чітко бачить тільки ті предмети, які знаходяться близько від неї, при далекозорості — тільки віддалені. Лікар-офтальмолог (або окуліст) визначають, чи поганий зір і наскільки, чи потрібні окуляри і які саме. Точну дату винайдення окулярів не знає ніхто, але вже у XIII ст. ними користувалися у Європі та Китаї. Особливо популярними вони стали у XV ст., коли з’явилися книги і люди почали багато читати. • Сидить Пахом на коні верхом. Книги читає, а грамоти не знає. (Окуляри) Вправа «Мікрофон» — Чи соромно носити окуляри? Висновок. Окуляри носити не соромно. Вони лікують очі. Робота в групах Складання порад у підручнику (С. 8). • Не можна дивитися на яскраве сонце без темних окулярів. • Не можна довго дивитися телевізор. • Не працюй за комп’ютером понад 30 хвилин. • Під час письма сиди рівно. • Будь обережним із гострими предметами. • Лежачи не читай. 8. Фізкультхвилинка. ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА Фізкультуру любим дуже, Тож вставай з-за парти, друже. (Встати, зробити декілька кроків на місці) Вгору руки підніми, (Руки вгору) Вгорі пальцями струсни. (Стряхнути пальцями) Спину добре розправляй (Прогнутися назад) І на місці пострибай. (Пострибати). Потім вмій тихенько сісти. (Сісти на своє робоче місце) 9. Гра «Хто краще чує». Щоб розпочати розмову про орган слуху — вуха, проведіть гру «Хто краще чує». Запропонуйте дітям заплющити очі, зосередитися і намагатися запам’ятати всі звуки, які вони почують протягом однієї хвилини. Потім діти розплющують очі і називають все, що вони почули. Перемагає той, хто почув більше звуків. Попросіть дітей зосередитися і намагатися почути, як працює їх організм: як стукає їх серце, які звуки видають під час руху суглоби тощо. Після цього діти розповідають все, що вони почули, а також про звуки свого організму. 10. Відгадування загадки. Самі мовчать, а нам допомагають почути тих, Хто розмовляє й весело співає. (Вуха) 11. Робота в групах. Складання розповіді «Для чого потрібні вуха...»: а) людині; б) слону; в) кажану; г) зайцю. 12. Розповідь учителя і слухання музики. — Приємно бувати у лісі. (Учні розглядають перший форзац підручника.) — Які звуки там можна почути? (Дітирозповідають за малюнком і читають склади, що імітують звуки тварин.) У лісі можна почути спів птахів, стукіт дятлу, кумкання жаб, шелест листя, шум вітру, дзижчання метеликів, гудіння бджілок і джмелів, які збирають із квітів нектар. (Грамзапис.) Прийшовши у місто (село), ми чуємо шум машин, гамір вулиці. Усі ці звуки людина розрізняє за допомогою органів слуху —вух. 13. Робота за підручником (С. 13). 1) Робота за малюнком. — Що зробила дівчинка? (Затулила вушка руками.) — Закрийте і ви свої вушка руками. Що змінилося? (Не чути жодних звуків.) — У чому нам допомагають вуха? (Розрізняти звуки.) — Що можна почути в класі? — Які звуки ми чуємо вдома? На вулиці? У лісі? — Які звуки видають півник, джміль, поїзд, машина, трактор? — Чи можна відтворити звуки птахів, комах? Читання та обговорення казки «Равлик і дощик». — Назвіть дійових осіб казки. Хто першим постукав до хатинки Равлика? — Як стукав Жук? — А як постукав Їжачок? — Як ви гадаєте, чому Равлик не відчинив двері Жукові та Їжачку? — Як стукав Дощик? — Чому Равлик відчинив йому двері? — Чий голос був приємним? — Назвіть приємні і неприємні для вас звуки. — Відтворіть ті звуки, які вам подобаються. 2) Вправа «Мікрофон». — Чого навчила вас ця казка? 14. Розповідь вчителя з елементами бесід. — Чи бачили ви страшні фільми? — Які звуки і музика використовуються в них? — А якщо під час такого фільму вимкнути звук, або увімкнути веселу музику, чи буде так страшно? — Музика відіграє надзвичайно важливу роль у житті людини. Вона може бути приємна для слуху, може піднімати настрій, розслабляти, заспокоювати. Звуки викликають різні почуття: крики — жах, плач — співчуття, мамині колискові — сон. Якщо звук є дуже гучним або неприємним, ми називаємо його шумом. Дуже гучний звук шкідливий для вух. На фабриках і заводах рівень шуму контролюють, стежачи, щоб він не перевищував норму. Постійний гучний шум псує слух і може призвести до глухоти. Від голосного звуку стомлюється організм і погіршується слух. Намагайтесь не кричати, розмовляйте неголосно. Щоденне тривале прослухування надто гучної музики призводить до погіршення слуху. Гучна музика також не всім приємна, особливо людям похилого віку. Тому не потрібно вмикати музику на повну потужність, коли батьки прийшли з роботи, або прибивати щось до стіни пізно ввечері, коли стомлені сусіди полягали спати. Бережіть вуха від застуди. Не виходьте в холодну, особливо у вітряну погоду на вулицю без головного убору. 15. Робота за підручником (С. 11). Читання жарту вчителем. Учні дають поради Степанкові. Далі діти розглядають малюнки (С. 11), розповідають, що на них зображено. — Чим шкідлива гучна музика і гучні голоси? — Чому приємно бувати у лісі? — Чому серед тиші найкраще відпочивати? — Які звуки приємні, а які відлякують? Учитель пропонує зробити разом із другом іграшковий телефон за інструкцією (С. 94). 16. Робота в зошиті з друкованою основою (С. 8, завдання 2). Учні роздивляються малюнки і розповідають, яких помилок припустилися герої мультфільмів. 17. Читання інформації для допитливих «Чи знаєш ти» (С. 95). — Про що ви дізналися? — Як відрізняються вуха у більшості людей? Складання порад Щоб мати добрий слух: • регулярно мий вуха, щоб у слуховому проході не збиралася сірка (від цього слабшає слух); • не чисти вуха сірником або гострими предметами; • якщо у вухах є сірка, звернися до лікаря, який почистить слуховий прохід. Або нехай це зроблять дорослі, скориставшись ватним тампоном; • якщо у вухо потрапив сторонній предмет або виник біль, негайно звернися до лікаря; • у приміщенні, де знаходиться багато людей, не галасуй; • гучна музика псує слух. 18. Підсумок уроку. — Що ми розрізняємо за допомогою зору? (Колір предметів, їхній розмір, форму; дізнаємося, далеко вони чи близько, рухаються чи ні.) — Яку ще роботу виконують очі? — Чому потрібно берегти зір? — Дайте поради, щоб поліпшити зір. — Які вправи знімають втому очей? — Як перевірити відстань від очей до зошита? — Як перевірити зір? — Чому потрібно бути обережним із гострими предметами? — Як видалити смітинку з ока? — За допомогою чого ви розрізняєте спів пташок? — Для чого потрібні вуха? — Чому небезпечно колупатися у вусі гострими предметами? — Чим шкідлива гучна музика? — Назвіть приклади порушень правил поведінки, які впливають на слух оточуючих. — Як потрібно розмовляти у приміщенні? — Як слід розмовляти на перерві? — Як необхідно говорити на уроці? — Чому найкраще відпочивати на природі? — Які звуки можна почути в природі? — Що потрібно робити, щоб мати добрий слух? — Які загадки і прислів’я ви запам’ятали? На уроці можна також використати такі завдання. • Чи знаєш ти? ЯК БЕРЕГТИ ОЧІ Люди навчилися сьогодні боротися із найважчими хворобами. Якщо потрібно, лікарі навіть можуть замінити людині її хворе серце штучним. А от очі замінити нічим не можна. Учені не зуміли поки що зробити такі штучні очі, які бачили б так само, як живі. І напевно, ще довго не зуміють цього зробити — адже наше око влаштоване набагато складніше, ніж найсучасніший комп’ютер. Природа сама потурбувалася про те, щоб зберегти наші очі від багатьох неприємностей. Наприклад, брови не дають поту потрапляти в очі, а вії захищають їх від пилу. І блимаємо ми, виявляється, неспроста — коли наша повіка рухається, вона очищає поверхню ока від найдрібні-ших порошинок. Але жоден природний захист не допоможе, якщо ти раптом почнеш чесати і терти очі брудними руками. В око потраплять мікроби, воно почне сльозитися і боліти. Трапляється і так — зір вже став помалу погіршуватися, а ми цього ще не помічаємо. А потім раптом лікар повідомляє неприємну новину — потрібно лікувати очі. Щоб із тобою такого не трапилося, намагайся свої очі не стомлювати. Запам’ятай, вони дуже втомлюються, якщо ти читаєш лежачи, та ще й при цьому водиш носом по сторінці або, наприклад, протягом дня просиджуєш біля телевізора чи комп’ютера. • Гра «Ділимо на частини». Усі учасники гри розподіляться на команди по рядах. Кожному учасникові гри дати смужку паперу. Учитель дає завдання: не згинаючи аркуша, розділити його на 4 частини, позначивши межу кожної частини ручкою. За допомогою згинання учитель перевіряє правильність поділу смужки. Ті учасники, в кого позначки ручкою і місця згинів збігаються, додають у скарбничку своєї команди по 1 балу. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1691 | |
Для чого ми вивчаємо природознавство |
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді |
Українська народна казка «Колосок» |
Урок людяності «Краса і добро врятує світ» |
Робота з картоном. Настінні сувеніри |
Всього коментарів: 0 | |