Веселий світ Грицька Бойка
Тема: Веселий світ Грицька Бойка
Мета. Вчити дітей самостійно добирати інформацію до заданої теми, підбирати матеріал, цікавий для однокласників. Розвивати навички художнього читання творів, вміння знаходити влучне слово, показати багатогранність творчості Грицька Бойка.
Хід уроку
1.    Організаційний момент.
2.    Зустріч із творчістю Грицька Бойка.
(Діти заздалегідь самостійно готуються до цього уроку).
Добрий день, друзі! Раді вітати шановних гостей!
Сьогодні ми поринемо у веселий світ Грицька Бойка.
Хто ж він такий? Що ми знаємо про його життєвий шлях? Давайте знайомитися.
1-й учень. Народився Грицько Бойко 1923 року в шахтарськім краю, на Донбасі. (Показую на карті Донбас). По закінченні сільської семирічки навчався в Оленівській рудниковій школі, а вона була неблизько. Щодня кілька кілометрів тупав пішки, а потім ще й під’їжджав поїздом, але жодного разу не пропустив уроків. Одразу з випускного вечора пішов на фронт, пройшов всю війну від рядового до офіцера-зв’язківця. А після війни він взявся за перо і упевнено, енергійно й стрімко увійшов у літературу, назавжди підкорив чисті дитячі душі.
2-й учень. Перша дитяча збірка Грицька Бойка «Будем шахтарями» вийшла в 1951 р. Поет протягом усього життя був серцем прив’язаний до шахтарського краю. Про це свідчать назви його збірок: «Моя Донеччина», «Ми з Донбасу», «Шахтарочка».
Я хочу прочитати один вірш про шахтарів.
ШАХТАРІ
Українські шахтарі – 
Трударі-богатирі.
Шахтарі – це комбайнери,
Шахтарі – це інженери,
Шахтарі – прохідники
І майстри-буровики…
3-й учень. Найголовнішою особливістю всієї творчості Грицька Бойка є глибока життєвість його поезій. Дитячий садок і школа, завод і шахта, луки й ниви рідного краю, Батьківщина, що у всіх проявах входить у свідомість дитини з перших літ життя – це і є основні теми творів Грицька Бойка.
Я хотів би прочитати один вірш із збірки «Вітчизна в нас одна».
РІДНА ВІТЧИЗНА
Наша Вітчизна усім нам як мати,
Рідну Вітчизну люблять малята.
Гори, долини, поле і ріки – 
Все це вкраїнське, наше навіки.
Ниви колгоспні, шахти й заводи – 
Все це вкраїнське, все для народу.
Будем зростати, у дружбі жити,
Будем Вітчизні вірно служити.
4-й учень. Із творчістю Грицька Бойка я познайомилася ще в дитячому садку. Найменші діти легко вивчають напам’ять вірші, охоче співають пісні, написані на слова Г. Бойка. Згадайте: «Качечка-прачечка», або «Через міст перейти треба нам малята». А яке свято ялинки обійшлося без пісні «Морозець»?
Твори Грицька Бойка досі пам’ятають і люблять наші батьки, та й ми майже на кожному концерті читаємо смішинки-веселинки. Я прочитаю одну з них.
ЧОМУ ТИМКО ПОДРЯПАНИЙ?
–    Чому це ти подряпаний?
– Юрко Тимка пита.
Тимко йому відказує:
– Та я ж купав кота.
–    А я от не подряпаний,
Хоч теж купав свого…
–    Еге, ти ж не викручував
І не сушив його!
Вчитель. Чого вчить цей вірш?
4-й учень. Він вчить, що все треба доводити до кінця.
Вчитель. То виходить, що Юрко не довів справу до кінця, бо не викрутив кота?
4-й учень. Ні, треба все робити з головою і пам’ятати, що кіт – жива істота, і не можна з нею поводитись, як з річчю.
5-й учень. У поезії Грицька Бойка тонкий ліризм поєднується з тонким гумором. Грицько Бойко не просто розважає людей, але й виставляє на сміх різні вади дитячого характеру. Вереда, замазура, хвастун, брехун, ледар, базіка, невіглас, недотепа, боягуз, підлабузник, задавака, ябеда, роззява, симулянт – ось ким населені гумористичні вірші Грицька Бойка. Послухайте декілька смішинок.
6-й учень.                          
ДРУГЕ МІСЦЕ
                                         – От я біг на лижнім кросі – 
Не віддихаюсь і досі.
Друге місце я зайняв,
І татусь мене обняв…
– Ну, а бігло ж вас багато?
– Бігли вдвох ми, я і тато!
Вчитель. (до учнів класу). Як можна назвати цього героя?
–    Хвалько!
7-й учень.
«ПОБІГ І ПРИБІГ»
Розкажи, як в змаганнях шкільних
Ти з бігу усіх переміг?
Ну, спочатку я, значить, – побіг,
Ну, а потім я, значить, – прибіг!
Вчитель. Що можна сказати про переможця?
Діти. Не вміє зліпити двох слів докупи.
8-й учень.

«ТЕ Ж САМЕ»
Ну хіба таке годиться?!
В тебе знову одиниця?
А мене сьогодні, мамо,
Запитали знов те саме!
Вчитель. Як назвемо героя цього вірша?
Діти. Ледар.
9-й учень. 
«БУЛКА З МАСЛОМ»
       Стоїть і гірко плаче Надя:
–    Віддайте булку з маслом, дядю!
–    Та я ж не брав, дівчатко миле,
–    Та ви на неї, дядю, сіли!
Вчитель. Як назвемо цю горе-дівчинку?
Діти. Роззява.
10-й учень.
«НЕКУЛЬТУРНІ ХАЗЯЇ»
Із гостини по сніжку
Хлопчики вертались,
А товариш запитав:
Як вам гостювалось?
11-й учень.
 – Та, нічого, все як слід…
Тільки бачиш, друже,
В тому домі хазяї
Некультурні дуже.
Некультурні хазяї,
Просто нехороші, – 
У прихожій не зняли
З нас вони калоші!
Навіть з наших кожушин
Снігу не струсили…
То ми так, як увійшли,
І до столу сіли.
Вчитель. То хто ж все-таки некультурний: хазяї чи гості?
– Чи хотіли б ви сидіти за одним столом з такими дітьми?
12-й учень. Я прочитала веселий урок Грицька Бойка «Ґава-роззява». Це урок про правила дорожнього руху. Але у різні складні ситуації потрапляють ґава, зайча, лисеня, качечка, мавпи, котик, зайчик. Цей урок цікаво читати, і він надовго запам’ятовується. Ось послухайте уривок з вірша.
Скрипить під санчатами сніг у дворі,
Де гірку зробили для всіх школярі.
А ці, неслухняні зайча й лисеня,
По вулиці прямо летять навмання.
– Ой лишенько! Колія! Сани спиняй! – 
Та їх не зупиниш, – спинився трамвай.
Водій докоряє: – Та знає ж це кожний:
На вулиці, діти, кататись не можна!
Якби я трамвай зупинити не встиг,
То ви б залишились обоє без ніг.
Вчитель. Дякую, Христинко! Ти підібрала дуже вдалий приклад до сьогоднішньої погоди!
13-й учень. А я прочитав веселий урок «Сірничок». Це урок на протилежну тему. Тут розповідається про різні порушення, які приводять до пожежі: відчинились дверцята у грубці, і загорілась підлога біля грубки. Загорівся ліс від покинутого вогнища, лисичка забула про чайник на плиті, білченята гралися з сірниками. Ось послухайте уривок.
Погляньте, малята, на цей сірничок:
Червона голівка, жовтенький бочок.
На вигляд – звичайний: тонкий і малий.
Буває він добрий, буває і злий.
Він може зігріти, зварити обід.
Він плавить метал і розтоплює лід.
А може і ліс велетенський спалити,
Майно і будинок, і все спопелити.
Малята, ви будьте з вогнем обережні
І вивчіть всі правила протипожежні!
Вчитель. Дякуємо, Павлику, за цікавий урок.
14-й учень. А я розповім про вірш «здоровим будь!» У ньому розповідається про поведінку звірят і дітей, і на цьому порівнянні можна навчитись, як берегти своє здоров’я. Ось наприклад.
Поросятам у корито
Їжі свіжої налито.
Нечепури лізуть прямо
У корито із ногами.
Я коли кінчаю їсти,
На столі у мене чисто.
Скатертину не заллю,
Бо порядок я люблю.
Вчитель. Діти, Олег навів дуже актуальний приклад, але не розказав, які поради дає Грицько Бойко, щоб бути здоровим. Що порадите ви?
Діти.
–    Треба вранці робити зарядку!
–    Треба часто вмиватись!
–    Чистити зуби!
–    Зачісуватись.
–    Мити руки перед їжею.
–    Не брати брудного до рота…
Вчитель. Молодці! А тепер перейдемо до останнього уроку «Зелена аптека».
15-й учень. У цьому вірші розповідається про різні лікарські рослини, де їх знайти, і що потрібно, щоб стримати кров у рані, відновити апетит, вилікувати горло, втамувати біль серця, живота, зуба. Тут також герої: козеня, їжачок, зайченя, мавпочка, цуцики, поросята, ведмідь та інші.
Зелена аптека, зелена аптека!
Від тебе й від мене вона недалеко.
Зелена аптека лежить навкруги:
Зелені луги і зелені горби,
Зелені сади і ліси, і поля – 
Уся наша рідна, квітуча земля!
Зелену аптеку слід кожному знати:
Крушина, фіалка, конвалія, м’ята,
Вільха, деревій, бузина, кам’яниці,
Черемха і пижмо, шипшина і квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти!
Вчитель. Дякуємо Саші. А хто знає ще інші лікарські рослини?
Діти. Звіробій, ромашка, чебрець, липа, бузина, деревій, подорожник.
Вчитель. Молодці! Наталя ще хоче щось розказати?
Світлана. У Грицька Бойка є ще ряд поем про тяжке життя дітей за кордоном. «Два хлопчики Сміти з Чикаго», «Синьоокий Сем», діти Чилі, нащадки Гайавати – безправні й нужденні діти. Спокійно читати поеми неможливо. Кого справді не вжахне трагічна історія безробітного, який, аби не дати дітям померти з голоду, продає одній із приватних американських клінік власне око!
Вчитель. Перегортаємо ще одну сторінку творчості Грицька Бойка – п’єси. Давайте їх послухаємо.
16-й учень. Я прочитала п’єсу «Про Андрійка і Терпця». В ній розповідається, що Андрійко не вмів нічого доводити до кінця. У щоденнику у нього суцільні двійки, в кутку валяються недороблені іграшки, підручники чекають – не дочекаються свого учня. А Андрійко в цей час грає в футбол, йде з друзями до лісу. Там Андрійко знаходить Терпця, який навчить його все доводити до пуття.
17-й учень. А ми прочитали п’єсу «Космічна подорож». Братик і Сестричка за допомогою чарівних цукерок вирушають у космічну подорож на Місяць. З ними летять і їх іграшки. Про їхні пригоди і розповідає п’єса.
Вчитель. У нас залишилась ще одна сторінка творчості Г. Бойка. Це «Скоромовки-спотиканки» та загадки.
18-й учень. У Грицька Бойка дуже цікаві скоромовки-спотиканки. Їх цікаво читати і весело скоро мовити. А щоб ротик був слухняний, і в роті не було каші, треба тренуватись вимовляти скоромовки. Хто зможе повторити?
(Учень читає повільно скоромовку, а учні класу намагаються повторити її).
Скоро мовлю скоромовку
Скоро, скоро мовить Ганка
Скоромовки-спотиканки.
Слово в слово Слава ловко
Скоромовить скоромовку.
 
ВАРЕНИКИ
У кухаря Валерика
Розварились вареники.
Розварились вареники…
Варениці у Валерика!

АРХИП ОХРИП
Кричав Архип, Архип охрип.
Не треба Архипу кричати до хрипу!
19-й учень. А тепер спробуйте відгадати загадки.
Дерев’яна гора:
Що не крок – то діра.
                (Драбина)
Я стою на ходу,
А спинюся – упаду.
            (Велосипед)
У вогні я розмокаю,
У воді я висихаю.
            (Віск)
З бородою народився,
Та ніколи на голився.
            (Козлик)
Вчитель. Я також приготувала декілька загадок.
Не козлик, а рогатий.
Повільний, вайлуватий.
На собі носить дім
І ховається у нім.
            (Равлик)
Дивиться на землю, як зерно клює.
Дивиться на небо, як водичку п’є.
            (Курка)
У морі купався, сухеньким зостався.
Під дзьобом торбинка.
В торбинці рибинка.
            (Пелікан)
3. Підсумок уроку.
Вчитель. Ось і перегорнули ми останню сторінку творчості Грицька Бойка. Звичайно, сьогодні дуже багато ви почули і побачили, дуже гарно всі підготувалися, але ще більше залишилось нам прочитати, бо творчість Грицька Бойка, ще до кінця не досліджена, і мабуть, чекає на таких дослідників, як ви.
Категорія: Читання | Додав: SYLER (01.07.2016)
Переглядів: 1658 | Рейтинг: 0.0/0
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Висівання насіння квітів у відкритий ґрунт
Школа. Ти — школяр. Умій дружити. Дорога від дому до школи
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]