Урок 36-37. Все добре переймай, а злого уникай Матеріал уроку: Є. Гуцало «Перебите крило». Мета: сприяти засвоєнню змісту оповідання, його головної думки; формувати уміння структурувати текст на частини; добирати до них заголовки; удосконалювати навички виразного читання прозового твору та стислого переказу частин за планом; виховувати відповідальність за довкілля. Обладнання: портрет Є. Гуцала, картки зі словами. ХІД УРОКУ І ЧАСТИНА I. Організація класу Учитель Добрими зростайте, діти! Змалечку привчайтеся любити І травинку, і пташинку. Пам’ятайте: Не залежить доброта від зросту, Не залежить доброта від віку. Доброта з роками не старіє, Доброта, як сонце, завжди гріє. — Тож нехай ваші серця гріє завжди сонечко, і нехай ніколи до нього не підступить крижина, яка зможе остудити його, перетворити на холодне й черстве. I пам’ятайте, що тільки добре, лагідне серце вміє любити, співчувати та допомагати, тільки добре серце вміє бачити красу й творити її. IІ. Мовно-логічні вправи За стрілками прочитайте слова та об’єднайте їх у речення. (Поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.) 2.Прочитайте колонки слів. До слів лівої колонки доберіть слова з правої колонки. Птахи пробуджує людилітають весна допомагають сонце болить серце гріє 3. На хвильках прочитайте ім’я та прізвище письменника, якого з дитинства приваблювала краса рідного краю. В Е Г Ц Л О — Закоханий у свій рідний край, чарівне Поділля Євген Гуцало часто звертається у власній творчості і до поезії. Так він писав в одному із віршів про місця свого дитинства: Там встають усміхнені світанки, На схід сонця стеляться стежки, Там співають пісню подолянки, I веселка воду п’є з ріки. III. Відомості про автора Учитель. Народився Євген Гуцало 14 січня 1937 року в селі Старому Животові на Вінничині в сім’ї вчителів. Малий Євген з дитинства надивився подільської розмаїтої природи, наслухався співучих і щиросердних подолян. Писати почав ще в дитинстві. Художня творчість цілковито захопила Є. Гуцала. Збірки оповідань та повістей виходять з-плід його пера одна за одною — нині їх вже понад п’ятнадцять! IV. Опрацювання статті «Євген Гуцало». Самостійне читання статті. Відповіді на питання. — Де народився письменник? — Коли почав писати твори? — Хто захоплюється творчістю письменника? V. Опрацювання оповідання Є. Гуцала «Перебите крило» 1. Робота над заголовком. — Прочитайте назву оповідання. Як, на вашу думку, про кого йтиметься мова в цьому творі? (Про птаха) — А який це птах, нам підкаже загадка. 2. Відгадування загадки. Які ноги заввишки, Такий ніс завдовжки. Хату на хаті має, Всім жабкам рахунок знає. (Лелека) — Це текст великий за обсягом, тому працювати ми будемо за логічно закінченими частинами. 3. Початок тексту читає вчитель до слів: «Денис ускочив до хати...». Далі — читання «ланцюжком». Відповіді на питання. — Коли й де відбувалися події? — Про що розмірковував хлопчик? — Чому радів Дениско? 4. Читання учнями другої частини мовчки. 5. Словникова робота. Читання колонок слів зверху донизу й навпаки. Стежитилелеки вигріватиклопіт сидіти боцюни полетіти гніздо перелетіти лелека отямитигребені Либонь — мабуть. Гребінь — тут: верхівка даху. 6. Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. — Який клопіт з’явився в Дениска? — Що ви можете сказати про цього хлопчика? — Хто прийшов дивитися на Денискових боцюнів? — Зачитайте розмову Дениска з Олегом. З якою інтонацією потрібно читати слова Олега і слова Дениска? 7. Творчі завдання. 1) Дібрати заголовки до логічно закінчених частин. 2) Розказати про почуття хлопчика. 3) Вибірковий переказ. VI. Підсумок І частини уроку — Що ви можете розказати про автора твору «Перебите крило»? — Про що дізналися із двох перших частин? — Хто найбільше сподобався і чому, а хто не дуже? IІ ЧАСТИНА I. Робота зі скоромовкою Глянь, у лелечій оселі В білих льолях милі лелі. Лелі, леленьки малі У кубельці, у теплі. Читання прислів’я: Де лелека водиться, там щастя родиться. II. Повідомлення теми й мети уроку — Дорогі дітки, сьогодні ми знову маємо змогу простежити, як будуть розвиватися події оповідання далі. А щоб про це дізнатись, потрібно прочитати 3, 4, 5 частини. III. Робота над оповіданням 1. Читання «ланцюжком» 3-ї частини. — Яку звістку приніс тато? 2. Робота над 4 і 5 частинами. Читання по частинах (по абзацах). 3. Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. — Про що запитав Олег у Дениса? Зачитайте розмову, яка відбулася між хлопчиками. — Чому Дениско передумав порахувати лельок? — Прочитайте, як автор описує лелеченят, які навчалися літати. — Які почуття охопили Дениска? — Як до цього ставився Олег? — Що заподіяв Олег лелеченяті і як це сталося? Зачитайте ці рядки. — Чому Дениско прогнав Олега? 4. Вправи на розвиток швидкості читання. Читання слів у колонках. Поглядавдрабина бачив причілка не втримавсястрісі похваливсяочицями вилупилисьмалеча попадають дрючок перебив кепсько вагався дружно — Зачитайте, як по-різному автор називає птахів. — Придумайте заголовок до кожної частини 5. Вправи на розуміння прочитаного. 1) До іменника дібрати дієслова з тексту. Лелеки, лельки, Дениско. 2) Читання вправою «Доповни речення». А потім Малеча... Але ж не перевернулось... Зненацька спохмурнів... 6. Робота над 6—9 частинами. 1) Робота над скоромовкою. Летів лелека — ти бачиш далеко. Летів лелека — заклекотів до лелеченят. 2) Словникова робота. Читання слів на одному диханні. Переступив вирій запитав перебив повернувся помирився крило хутенько негодою лихо — До слів повернувся, помирився доберіть слова-антоніми. 3) Читання «ланцюжком» 6-ї частини. — Які думки промайнули в голові Денсика? — З яким питанням звернувся Олег до Дениска? — Чому Дениско прогнав Олега? — Як ви оцінюєте поведінку Дениска? 7. Самостійне читання 7, 8 частин. 8. Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. — Чому Олег знову повернувся? Зачитайте слова, з якими Олег звернувся до Дениска. — Як зимувалось птахам? — Чи вдалося хлопчикам помиритись, і хто зробив перші кроки? — Чи змінилось ваше ставлення до Олега? Читання «ланцюжком» 9-ї частини. — Чому птахи нікуди не полетіли й залишилися у Дениска? 9. Творча робота. — Хто із героїв вам найбільше сподобався? Чому? • Скласти характеристику Дениска (1 варіант). • Скласти характеристику Олега (2 варіант). • Продовжити оповідання. Записати роздуми та спогади птахів «А лелеки походжали та згадували...». IV. Підсумок уроку — Чому саме так поводили себе птахи? — А вам би було спокійно поряд із таким другом, як Дениско? — Яке ваше враження від прочитаного твору? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2222 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26 |
«Наче вулик, наша школа...». Побудова тексту за питаннями і зразком |
Саморобна дидактична гра «сад і город» |
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання |
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ |
Всього коментарів: 0 | |