Урок 17. Де тепло, там і добро! Матеріал до уроку: Н. Забіла «Хто сильніший?». Мета: розкрити доцільність всього того, що створила природа; ознайомити дітей з поетичною казкою Н. Забіли; з’ясувати, як поетеса передала силу тепла, осудила жорстокість; зіставити поетичну казку Н. Забіли з українською народною казкою «Про Сонце, Мороз і Вітер». Обладнання: картки зі словами, портрет Н. Забіли, виставка книг. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент Учитель Сонячний промінь до нас завітав, Легенький вітерець ніжно гойдав. Сьогодні удвох до нас завітали Та довго, ще довго у класі кружляли. Сонячний промінь і братик-вітрець Голівки вам пестили, чубки розвівали, Аби ви свіженькі голівки усі мали, Щоб гарно та вправно усі працювали, Читали та міркували. II. Мовно-логічна розминка 1. — Ось перше завдання для вас, подивіться. Це вітер розвіяв слова ці усі. А хто прочитає? Ну що ж, молодці! Сон крас сві зем яс рі яс ну це лю тить ває но зіг но 2. — Вам загадки, і не одна! Спробуйте їх відгадати, Мою силу подолати. • Рукавом махнув, дерева нагнув. (Вітер) • Всі його люблять, всі його чекають. А хто подивиться, — кожен скривиться. (Сонце) III. Мотивація навчальної діяльності Вітер. Ви загадки відгадали. Пропоную вам тепер такі чарівні рядки. Iз перемогою і славою Весна з’являється на світ, I квітне радісно, яскраво Барвінковий зірчастий цвіт. — Завжди перемагає добро, жадоба до життя. А барвінок люди шанують, вважають символом життя, для якого людині не треба багато, лиш тепла, любові, добра й затишку. І лиш тоді душа, як квітка, буде розцвітати, долаючи вітри, морози, холода. Ось саме про це й розповіли нам рядочки із вірша «Барвінок». — А хто з вас уже, може, читав цей вірш? (Відповіді дітей.) — Дійсно, цей вірш написала основоположниця української літератури для дітей Наталя Львівна Забіла. I сьогодні у нас є чудова нагода краще познайомитись із творчим і життєвим шляхом цієї чудової поетеси. IV. Опрацювання статті «Наталя Забіла» 1. Самостійне читання твору. 2. Відповіді на запитання. — Чим цікавилась сім’я поетеси? — Кому присвятила своє життя Н. Забіла? — Скільки книжок вийшло у світ за життя поетеси? 3. Ознайомлення з виставкою книг. — Ось погляньте, які перед вами книги. Деякі з них вам уже знайомі, а про деякі ви чуєте вперше. Я раджу вам обов’язково їх прочитати. Вони вам краще допоможуть пізнати поетесу. А я коротенько доповню її біографію. 4. Розповідь вчителя про поетесу. — Народилася Наталя Львівна Забіла 5 березня 1903 року в Петербурзі в сім’ї службовця — працівника міністерства землеробства. На початку 1917 року мати з дітьми переїхала на Україну й оселилась на станції Любо-тин, біля Харкова. Сімнадцятирічною дівчиною Наталя Забіла почала учителювати й одночасно навчалась на історичному відділенні Харківського інституту народної освіти. Писати вірші, казки та оповідання почала ще в дитинстві. 1924 року було надруковано її перший вірш «Війна війні». Н. Забіла писала і для дітей, і для дорослих, нікому не віддаючи переваги. Її недаремно називають однією з основоположників української літератури для дітей. Їй першій на Україні присуджено Республіканську премію імені Лесі Українки. Дійсно, поетеса заслуговує на велику шану та повагу, адже все найкраще, що було закладено в її душі, вона віддала вам, дорогі діти. Н. Забіла подарувала вам веселе, добре, мудре слово, яке ви маєте взяти з собою у життя. V. Робота над віршем Н. Забіли «Хто сильніший? » 1. — Прочитайте назву твору. Як ви думаєте, про що йтиметься мова? — Будь ласка, прочитайте перші рядки вірша. Чи знаєте ви, який це вірш за жанром? (Казка) Доповніть свою думку. 2. Словникова робота. Читання колонок слів повільно, швидко. Ляжезапну розкриють зірву розпускаються нажену росте вію співаєналечу гріюроздягати ласкаюрозлечу люблю суворий — Діти, як ви гадаєте, кого характеризують слова першої колонки? А слова другої? 3. Колективне опрацювання твору. — Давайте прочитаємо твір вголос і з’ясуємо, чому засперечались Сонце й Вітер. 1) Самостійне читання казки. — Уважно ще раз прочитайте, як вирішили герої перевірити свою силу. 2) Відтворення змісту прочитаного. — Хто першим почав говорити про свою силу? Як ви думаєте чому? — Які почуття у вас викликали слова: розхвилюю, здолаю, зірву, нажену? — А що говорило про себе Сонечко? —На кому Сонце і Вітер вирішили перевіряти силу? — Хто ж була ця людина? 3) Вибіркове читання. — Зачитайте, як вихвалявся, діяв Вітер і як діяло Сонечко. — Чиї дії у вас викликають симпатію і чому? — Як ставиться автор до вчинків Вітру? Зачитайте ці слова і висловіть своє ставлення до цього. — Поміркуйте, що нам хотіла сказати цим віршем поетеса, від чого застерегти. 4) Розвиток зв’язного мовлення. Мовно-логічне завдання «З’єднайте пари слів». Торкнулосьобережно бігатьзалюбки зупинивсь похмуро грізним завив — Як назвала поетеса кожну пору року? — Робота з картками. На картках у два ряди записані слова. — З’єднайте їх стрілочками — це й буде ваша відповідь на питання. Зимамолодиця літодівчина весна дівчинка осінь бабуся 5) Словникова робота. 6) Вибіркове читання. — Якими словами описує поетеса весну? — Що ж то за гарна дівчина струнка? На яку пору закликає звернути увагу нас поетеса? 7) Читання казки за особами. VI. Підсумок уроку — А чи можемо тепер дати відповідь на запитання, яке є заголовком казки: «Хто сильніший?» — Чого вчить нас ця казка? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1476 | |
Ми і природа. Поняття про навколишнє природне середовище. Взаємодія людини і ... |
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок... |
Тарас Шевченко. Урок позакласного читання |
Панно для класної кімнати |
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм... |
Всього коментарів: 0 | |